ŠPIÓN

ŠPIÓN

9.0

Štúdio Fox tuší, čo máme my recenzenti radi. Že sme unavení z tuctových blockbustrov a aj indie drámy sa nám občas prejedia a európska či ázijská filmografia sa nedá hltať donekonečna. A tak po Kingsmanovi prichádza ďalšia výborná akčná komédia, len s odstupom štyroch mesiacov...

Susan Cooper je analytička v CIA, ktorá popri papierovačkách zvláda výborne ešte inú aktivitu: byť zrakom a sluchom agenta v teréne. Bradley Fine išiel na veľký záťah do Bulharska, kde mal nájsť bombu. Lenže zhodou okolností nevyjde misia na sto percent, Fine zdrhá preč a bomba nevedno kam. Neskôr objaví dcéru Rainu, ktorá by mohla o bombe vedieť, no pritom dôjde ku kompromitácii CIA agentov, takže na úlohe musí už pracovať niekto iný: a voľba padne práve na Susan z office, ktorá sa vydáva do Európy v prestrojení, aby sledovala ciele. Na mieste sa situácia zvrtne, do akcie sa zapletie aj agent Rick Ford a odhalenie bomby, kupcov či nájdenie predajcu, je čoraz ťažšie...

Špión je azda najväčšou peckou letného rastra, od Paula Feiga sme čakali bežnú komédiu v lepšom prípade a trápny pokus v horšom. Toto je drsnejšia a lepšia paródia ako tucet iných, funguje naplno (aj pri stopáži 120 minút!), nemá takmer žiadne hluché miesta a casting sa vyznamenal ako už dlho nie.

V prvom rade scenár i réžia. Paul Feig natočil pred štyrmi rokmi Dámsku jazdu a neulahodil každému: drsný humor, niektoré herečky atď. Špión je prístupnejší, aj keď si tiež neberie žiadne servítky. Feig tu píše scény, ktoré nemajú hlušinu, vrství ich do pútaveho rozprávania, nechýba im švung, humor či akcia. Všetko sedí, dokonca aj otočky, ktoré si šetrí až na poslednú tretinu: dlho nevieme, kedy a čo sa musí zvrtnúť, aby diabolský plán klapol. To vás drží v napätí, čo nie je pri dnešných hitoch pravidlo. Veľké zlomy a dobré pointy prídu, sú servírované postupne a o podozrivé postavy nie je nikdy núdza.

Špión Špión

Gradácia smerom k finále funguje a film sa rýchlo rozdelí na vybrané epizódy. Slúži miestami ako európsky bedeker, no súčasne každé miesto (Varna, Paríž, Rím, Budapešť, Balaton) má nielen svoj štýl, ale aj účel a chuť. Každá je dostatočne akčná i vtipná a majú ideálnu dĺžku: niet času na zbytočné uvažovanie či analýzu, Špión medzičasom uháňa preč. Pritom v každom meste si vyhradí priestor pre dobré parodické prvky: v Ríme návštevu kasína, v Budapešti perfektnú naháňačku a celé finále si šetrí na... neďaleký Balaton! Že má Paul Feig zmapované bondovky, na to berte jed!

Akcie nie je málo. Výborne natočené sú nielen jednotlivé misie (úvodná je sviežim štartom do deja), ale najmä naháňačky či používanie vehiklov. Nechýba prekvapivá streľba, skvostné kombinácie. Tu sa na guľku dlho nečaká: treba odstrániť nepohodlného svedka či bodyguarda navyše? O minútu dostanú ranu do hlavy. Vedľajšie postavy majú niekedy až príliš krátku životnosť: toto je dravá paródia, čo na nič nečaká – a pritom vás chce udržať v strehu celé dve hodiny. A trošku odkryje fungovanie CIA.

Špión Špión

Tempo spomalí pri humorných scénach, kde veľkú časť berú dialógy či monológy výborne napísané na mieru Melissy McCarthy. Toto je ukecaný film, kde titulky bežia ostošesť. Neutíchajúca vrava a kopa hubovania sú typické pre Feigove komédie, aj tu dosiahne riadnu kadenciu hlášok, komentárov či scén, kde postavy tokajú neustále – najmä analytici z office. No z verbálneho humoru (najmä keď herci improvizujú v akcii) vznikajú excelentné momenty, najmä keď si postavy v akcii vymýšľajú mená, situácie alebo sú v absurdných scénach s 50 Centom (čo by rád požičal vrtuľník, ale hej, kedy už konečne niekoho zastrelí aj on!). Situačný humor nepoľavuje, ale verbálny ho preváži. A mieša sa tu nielen americký, ale aj suchý britský humor.

Melissa McCarthy má jednu z najlepších rolí v kariére. Osobne som sa o jej kreáciu bál, ale je výborná v základnej úlohe i predpísaných prevlekoch. Jude Law je krásny samoľúby agent, ktorému rola vyšla – ale najväčším prekvapením bude Jason Statham! Má jedinečnú kreáciu: jeho Rick Ford solí historky, má neskutočné monológy i nezameniteľný prednes. Jeho výkon v akcii? Nechajte sa prekvapiť. Rose Byrne musí stále iba ziapať či behať v podpätkoch, ale vystihla fúriu výborne, aj R-kové dialógy.

Špión je ďalšie letné prekvapenie. Na 120 minút vás odzbrojí akciou i humorom. Má veľa dobrých scén a udržuje si ľahkosť, drsnejší humor, výborné tempo. Druhý Kingsman sa nekoná, ale sme blízko.

Spy (USA, 2015, 120 min.)
Réžia: Paul Feig. Scenár: Paul Feig. Hrajú: Melissa McCarthy, Rose Byrne, Jude Law, Raad Rawi, Jessica Chaffin, Miranda Hart