KRAJINA ZAJTRAJŠKA

KRAJINA ZAJTRAJŠKA

7.0

Nechce sa mi tomu veriť, ale Krajina zajtrajška je prvý film Brada Birda, pri ktorom zapochybujete. Nie o jeho štýle, ani réžii. Azda nebol proces vzniku hladký a na výsledku je to cítiť. Posunutý dátum premiéry, dlhá stopáž a súčasne pocit, že veľa chýba, ťažšie definovateľná cieľová skupina...

V roku 1964 zažil malý Frank zaujímavý výlet. Prišiel na svetovú výstavu v New Yorku ukázať jetpack, zrazu ho oslovila dievčina Aténa a ocitol sa na parádnej jazde, ktorá ho zaviedla do akéhosi futuristického mesta. V súčasnosti sa dievča menom Casey snaží ochrániť stratu práce tatka tým, že na odpaľovacej rampe Mysu Canaveral robí neplechu, aby nemohli stavbári búrať. Jedného dňa nájde nenápadný odznak s T-čkom a keď sa ho dotkne, presunie sa na chvíľu inam. Skúsi pár výletov a to je všetko. Keď sa chce dozvedieť viac, zrazu sú jej v pätách čierni usmievaví agenti a končí v dome chlapíka, ktorý by ju mohol dostať preč. Titulná Krajina zajtrajška je totiž iným miestom ako kedysi.

Brad Bird nemá núdzu o nápady. Každý jeho film je veľká jazda: nešetrí emóciami, núkajú hrdinov na milovanie, neraz prekvapí prostredím. Krajina zajtrajška spadá do tejto kategórie, aj pri 130 minútach neustále valí vpred a dokáže vás držať v očakávaní a vrství ďalšie odhalenia. Až pri spätnom obzretí sa začnú vynárať určité pochybnosti a biele miesta v scenári či celom zážitku.

Mierne rozpačitý je už začiatok – film začína prakticky na trikrát: naráciou Franka a akejsi dievčiny. U nás vás hneď omráči slovenský dabing a nechápete. Sledujete dialógy, hodiny, zápletku? Presuniete sa do roka 1964, kedy malý chlapec prvý raz zažije Krajinu zajtrajška – je to Clooneyho postava v detstve? Podľa mena asi áno. Ale hej, prečo je zrazu dnes v našom svete? A keď začneme sledovať Casey v súčasnosti, ideme opäť nanovo: iné náznaky, odlišná cesta do alternatívneho sveta, iný pocit.

Krajina zajtrajška Krajina zajtrajška

Postupné odhaľovanie funguje naplno a drží vás v strehu po celý čas. Fakt, že sa do Krajiny zajtrajška dá ísť rôznymi cestami (to je fakt, nie spoiler), vás napĺňa, môžete odhaľovať vždy tie ďalšie. Aj preto je zaujímavejšia cesta do Krajiny ako pobyt v nej: vzhľadom ku stopáži je pomer nerovnomerný.

Skvelo plynie prvá hodina: cesty do Krajiny, prestrihy z reality majú pravidlá i nečakané vytriezvenie. Čím ďalej sa film posúva, tým skôr zistíte pozitívne veci. Nie sú tu typické archetypy a dlho sa tu ani nerysujú bežné postavy. Otec či brat Casey sú tu na pár minút, zbytočne nezavadzajú, my odhaľujeme netradičné prvky v našom svete: usmievaví agenti, malé dievča, ktoré má podozrivé skúseností na svoj vek a zásadnú úlohu. Clooneyho dom má tajomstvá, výlet do Paríža má zmysel a...

Elementov tu nie je málo, ale pozor, Bird buď zámerne všetko nevysvetľuje alebo sa okolo niektorých javov iba obtrie a upaľuje ďalej. Výsledkom tohto systéme je síce úžas na jednej strane, ale aj údiv, že nesedia tu všetky súvislosti. Je v tomto filme vlastne záporák a kto ním je? Akú úlohu má Casey? Je dosť možné, Bird všetko v pôvodnom scenári mal a zrazu prišiel Disney v snahe zjednodušiť film pre mladšie publikum (bacha, najspokojnejší pri filme budú zrejme 10- až 15-roční diváci, to je cieľovka!) a začalo sa sekať, strihať, akcelerovať. Akčné scény sú zaujímavé, dobre plynú, prelety sú úžasne, ale ani z jednej nepadnete úplne na zadok a nebudete si ju o týždeň pamätať.

Krajina zajtrajška Krajina zajtrajška

Skôr sa vám ryje do pamäti atmosféra, tá mieša všetko možné. Nie nadarmo bol pôvodný názov 1952, Krajina zajtrajška má posolstvá ako spred 60 rokov (pochopíte z finálnej scény). Znalci filmov 80. rokov môžu zase tvrdiť, že takto mohla vyzerať detská sci-fi Spielberga v roku 1985. Old-school štýl i výprava preváži všetko moderné, jedine kamera je moderná, ostatné je až archaické (vrátane hudby).

Niektorí budú vyčítať Krajine zajtrajška, že je pre rojkov alebo je naivná. No je to sčasti jej zámer, nebyť dravým blockbustom roka 2015, ide o zručne nakrútený film, i keď nie ľahko pochopiteľný. Skúša však smelé veci: hrá sa s vážnymi témami, nechá ich riešiť v podaní detských hrdinov a George Clooney nie je dominantný, ale dostal azda najzaujímavejšiu emočnú scénu vo finále. Napriek tomu osobne cítim malinké sklamanie: od Krajiny zajtrajška som čakal výrazný letný hit – a je len výrazne iná.

Tomorrowland (USA, 2015, 130 min.)
Réžia: Brad Bird. Scenár: Brad Bird, Jeff Jensen, Damon Lindelof. Hrajú: George Clooney, Britt Robertson, Hugh Laurie

autor Michal Korec 24.5.2015