DRUHÝ BÁJEČNÝ HOTEL MARIGOLD

DRUHÝ BÁJEČNÝ HOTEL MARIGOLD

7.0

Báječný hotel Marigold je aj po troch rokoch zaujímavý a unikátny film. Taký, čo sa vám na prvý raz páči a vrátite sa k nemu opakovane, aby ste ho študovali ďalej. Jeho unikátnu atmosféru i zraz dvoch svetov: usporiadaného britského a bláznivého indického. Popritom si obľúbite nové kreácie známych hercov a zamyslíte nad životnými múdrami, riešením dilem a aj kvality posledných rokov života.

Prvý Báječný hotel Marigold mal výborne napísané postavy – a druhý sa snaží o to najlepšie, čo môže: rozvinúť ich ešte ďalej. Každej namiešal nový príbeh i solídnu zápletku. Sonny a Sunaina majú pred sebou svadbu, no Sonny si chce splniť paralelne ďalší sen: expanziu hotela, lebo pôvodný je už plný. Evelyn (Judi Dench) sa darí v práci, no otázna je pozícia v súkromi i vzťah k Douglasovi, ktorý sa pre zmenu realizuje ako turistický sprievodca zabúdajúci texty, no nie svoje pocity.

Aj jeho čaká skúška číslo dva: návšteva dcéry na konferencii. Norman a Carol sa dali dokopy, no ich vzťah funguje divne: a Norman má pocit, že privolal na seba kliatbu, keď zatúžil byť opäť sám. Madge sa rozhoduje medzi dvomi zámožnými mužmi, no spoznáva aj iné hodnoty. Pani Donnelyová pomáha Sonnymu s hotelom a (ne)snaží sa byť poslucháčkou iných. Lenže paralelne prichádzajú do hotela dvaja noví hostia: Guy Chambers (Richard Gere), o ktorom si Sonny myslí, že je nasadený inšpektor z hotelovej siete, ktorá by mohla investovať. A Lavinia Beech na obhliadke hotela pre mamu.

Druhý báječný hotel Marigold Druhý báječný hotel Marigold

Na prvý pohľad sa zdá, že druhý Báječný hotel chce iba variť z vody, no bohatá skupina postáv a top hercov, ktorí ich stvárňujú, vám rýchlo umožní ponoriť sa do nových epizód. Znalci môžu tipovať, či budú skôr vážne alebo zábavné, praví fanúšikovia si želajú oboje, lebo Marigold má vlastnú auru, čo ponúka priestor pre rýchle striedanie vtipných momentov a nečakaného dramatického zlomu. Dvojka sa v scenári snaží najmä ukázať, ako sa menia zdanlivé happy-endy. V rovnaký týždeň (s Príbehmi z lesov) sme dostali dva filmy, ktoré posúvajú pôvodne štastných hrdinov ďalej, do nevídanej sféry.

Znamená to, že filmové šťastie je relatívne alebo sa nám rodia umelé zápletky? Na určitých miestach druhého Marigoldu sa zdá, že autori si vybrali ľahkovážne témy (Normanova kliatba, tipovačka na inšpektora), ale každá sa rozvinie do nečakaného konca. Ak si aj občas správne tipnete, čaká vyústenie neskôr. Alebo príde nečakaná pointa. Na Druhom báječnom hoteli je každopádne cenné sledovať nové dilemy známych postáv: pracovné, milostné, vzťahové. Niekto by mohol namietať, že vo vysokom veku sú ťažšie uveriteľne po uštedrených lekciách a prečo niektoré veci a riešenia trvajú tak dlho. Ale život nás učí, že ani v 79 rokoch nemusíme byť pripravení na všetko. Alebo že precitnúť a uvedomiť si chyby sa dá aj po sedemdesiatke. Stále je čas žiť naplno, stále je čas sa zastaviť a zistiť pravdu o čase.

Čas je potrebná veličina a základ Druhého báječného hotela. Pri 122-minútovej stopáži si nájde chvíľu pre každú postavu, zápletku i rozuzlenie. Sú tu všetci známi a hoci niektorí sa vrátia skôr nasilu, oplatí sa ich sledovať. A najmä perfektné vzájomné interakcie potvrdzujúce skvelý casting aj po druhý raz. Do partie veľmi dobre zapadne Richard Gere, ktorého 64-ročný Guy prišiel písať knihu a usporiadať si život. A Lavinia je podozrivá, no jej prítomnosť vedie aspoň ku vtipným situáciám. Nováčikovia sem zapadli dobre a vhodne rozširujú partiu. Platí to aj pre indického Kushala ako protipól k Sonnymu.

Rozdelenie na tri epizódy plus 15-minútový prológ funguje. Rovnako aj monológy a hĺboké myšlienky postáv. Málokto si tipne koniec filmu (ale kto staví pár eur, že tam bude svadba?), ale to je dobre. Druhý báječný hotel Marigold si udržuje silnú látku a má čo ponúknuť. Dokonca udržiava balans medzi vážnou i vtipnou atmosférou rovnako ako jednotka, t.j. neskĺzne iba do zábavných patálií.

Akurát to už nie je taký originálny svieži výlet ako jednotka. Aj hudba je už povedomá a viete, čo od filmu čakať. To nie je výčitka, ani mínus – iba jednoduché zdôvodnenie prečo má dvojka o bod menej.

The Second Best Exotic Marigold Hotel (UK/USA, 2015, 122 min.)
Réžia: John Madden. Scenár: Ol Parker. Hrajú: Judi Dench, Maggie Smith, Bill Nighy

autor Michal Korec 11.4.2015