RÝCHLO A ZBESILO 7

RÝCHLO A ZBESILO 7

9.0

Máloktorá séria má trajektóriu ako Rýchlo a zbesilo. Po ostrej jednotke, typickej dvojke a slabučkej trojke prišiel solídny priemer v podaní štvorky. Stačilo zmeniť štýl, rozšíriť partiu a päťka v Riu či šestka v Londýne mala iné čaro. Teraz sa pomsta vracia domov; do akcie sa zapojí nielen celá skvadra, ale aj nové prírastky: Jason Statham a Kurt Russell. A každého diváka kvári tá istá otázka – v ktorej minúte zomrie Paul Walker a ako scenáristi vyriešili jeho posledný film...

Napozerajte si minulý diel, aby ste boli v obraze. Deckard Shaw ide po krku partičke od prvých minút. Jeho mladší brat dostal nakladačku a jeho hnev zastihne Hana v Tokiu i ostatných vrátane agenta Hobbsa. Śtartuje zápletka okolo cenného Božieho oka, vďaka ktorému možno vystopovať hociktorého človeka na Zemi – našej partii sa rozhodne zíde na poľovačke Deckarda, ktorého chcú nájsť skôr ako ich zlikviduje on. Treba objaviť hackerku, získať superčip a potom sa môžu zrátať všetky účty.

Justin Lin urobil sérii Rýchlo a zbesilo mamutiu službu. Od Tokijskej jazdy po skvelú päťku dokázal zvyšovať latku a natočiť najlepší diel. Šestka málinko ubrala, ale po prebraní žezla Jamesom Wanom cítiť, že v žilách série koluje veľa nitra a je kde pridať forsáž a ešte viac prehnať akčné scény, narvať adrenalínové či pokojné momenty... a ohúriť! Sedmička sa pozicionuje ako posledná jazda, povolá do akcie mnohých a chce byť uceleným vyústením. Štartuje zostra, s odkazmi, v priebehu sa mihnú aj iné postavy (Sean z trojky). Nechá si čas na všetko: pokojné scény rodinky, nemilé prekvapenia, nečakaný nástup nových zúčastnených a obrovské finále.

Rýchlo a Zbesilo 7 Rýchlo a Zbesilo 7

Scenáristi sa sústredili iba na tri oblasti a vyžmýkali ich výborne. Rozvíjajú svoje postavy a nechávajú ich žiť v civile s novými starosťami (Letty má amnéziu a ťažko sa vyrovnáva, Brianovi chýba streľba v rodinnom živote, Hobbs by tiež rád vymenil pečiatku za pištoľ v akcii). Je to pocta sérii i postavám, s ktorými sme de facto prežili 15 rokov a nepotrebujeme ich vidieť zásadne iba v nasadení. Trable nie sú iba malicherné ako kedysi (došli nám prachy, musíme ísť kradnúť autá) a téma rodiny sa akcentuje vo výraznej miere, čo je plus – séria k tomuto momentu chcela roky prísť, už je tu.

Druhou oblasťou je entré nováčikov. Jason Statham je fantasticky využitý a podobne ako The Rock, aj on si zaslúži hrať v AAA lige, akou je dnes séria Rýchlo a zbesilo. Musel síce prejsť na druhú stranu, ale jeho Deckard Shaw je silný zloduch a sadne mu lepšie ako Kuriér či poltucet iných borcov. Má v talóne x prekvapení a zbraní, ktoré okamžite využíva. Netreba ho ani príliš vykresliť, keď sa nám tak skvostne uviedol na konci šestky a pridá pamätné intro sedmičky.

Treťou oblasťou sú akčné scény: preteky i všetky ostatné. Séria sa dostala do bodu, kedy navyšuje tie neuveriteľné aspekty a teraz zachádza ešte ďalej. Bankový trezor či zostrelenie lietadla sú prekonané prakticky vo všetkých troch megalomanských scénach: autori ubrali na počte a zvýšili intenzitu, každá však získala obrovskú výhodu: je pamätná a dlho po videní si ju budem vedieť predstaviť, čo je plus každého blockbustru.

Rýchlo a Zbesilo 7 Rýchlo a Zbesilo 7

Navyše druhá hlavná akcia i finále popri autíčkach pridávajú oveľa viac: súboj na férovku dvoch krásne oblečených žien? Svalnáči si to rozdajú s hasákmi na parkovisku? The Rock láme sadru, berie guľomet a páli do nepriateľa? Všetko je také ikonické, až to funguje. Sústredenie akcie na tri obrovské akčné scény má iba jeden eventuálny mínus: niektorým divákom sa to bude zdať príliš veľa a v ich očiach môže trošku trpieť dynamika...

Ale na to je tu James Wan, ktorý točí neskutočne dravo a ešte pôsobivejšie ako Justin Lin. Wan skúša nové skvelé efekty: najprv zvrtne v akcii kameru o 90 stupňov, neskôr o 180 vtedy, keď to nečakáte. Alebo strihá veľmi rýchlo a nebojí sa v Abú Dabí či vo finále rozohrať akciu na troch miestach naraz. A vybral si skutočne nadupaný soundtrack, čo je tiež plus. Ak si pamätáte jeden song z filmu, už vám s ním splynie. Danza Kuduro pre pätku, a Get Low pre sedmičku sú pomyselné hymny.

Iste. Scenáristi si pomôžu nejednou náhodou a dianie kondenzujú ako môžu. Pocta Paulovi Walkerovi môže vyvolať trošku súcitu, jednu slzu či určité nepochopenie. Ale séria (a rodina) je silná ako nikdy.

Séria má po 14 rokoch tri top diely. Prvý, ktorý všetko naštartoval a má svoje čaro. Päťku, ktorá katapultovala sériu do vyšších obrátok a s odstupom je najsilnejšia. Sedmička, ktorá uzatvára veľa otvorených línií a obsahuje pôsobivé scény i dôvetok na záver.

Furious 7 (Japonsko / USA, 2015, 137 min.)
Réžia: James Wan. Scenár: Chris Morgan, Gary Scott Thompson. Hrajú: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson

autor Michal Korec 3.4.2015