VYBÍJANÁ

VYBÍJANÁ

6.0

Kedy ste boli naposledy na stredoškolskej stretávke? Niekto ich zažil už desať, niekto azda päť, iných ešte čaká iba tá prvá. No stredná škola je pre vývoj človeka zásadná doba, od 14 do 19 rokov sa toho zmení veľa a keď sa obzriete s ešte väčším odstupom – ako napríklad štvrťstoročnicou – objavíte ešte viac. Ako sa ľudia zmenili, kam zmizli platonické lásky, ktoré kedysi vydržali. Či sa z tých introvertov v posledných radoch stanú veľkí šéfovia alebo sivé myšky dozrejú na krásne ženy...

Jeff, Tom i Skippy sú traja kamoši už od gymnázia. Po štyridsiatke si nažívajú v spoločnom podnájme, čo už nie je švanda. Zamierili na chatu pri jazere, kde sa pred 25 rokmi konala chatovica po maturite a dnes stretávka. Rovnaký pľac, rovnakí a predsa odlišní spolužiaci. Keď sa roztočí pivná runda, začnú sa vyťahovať spomienky milé i nepríjemné. My sa sústredíme na trojicu chalošov a dve spolužiačky – krásnu Evu, ktorú milovali všetci a Hujerovú s veľkým nosom, ktorá z kalichu horkosti upíjala často. Popri všetkých drinkoch sa rynú na povrch aj tajomstvá a zaujímavé prepojenia rokov 1989 a 2014.

Vybíjaná sľubuje dobrý námet, a vo finále vyznie inak. Výborná idea stretávky po 25 rokoch v podaní milého režiséra vydá na príjemnú českú komédiu. Z nej autori vyťažia dosť, a prekvapivo si berú malý počet postáv na vykreslenie. Môže za to dĺžka filmu; ak sa tešíte na tucet archetypov zo strednej školy, treba krotiť očakávania – film sa venuje iba niekoľkým hlavným, inú pôjdu bokom.

Myšlienka, že do triednej krásky sa zamilujú viacerí naraz a nie každý má šancu ju získať na strednej škole či neskôr, je rovnako vhodná na spracovanie. Ľudia sa menia, vzťahy tiež. Načrtnutá situácia, že Evu milujú všetci traja kamoši (niekedy súčasne, inokedy striedavo), pretrváva dokonca roky. Dobre padne ich vizuálna i charakterová odlišnosť, každý má šancu, každý jej má čo ponúknuť, ale...

Vybíjaná Vybíjaná

Vybíjaná zanechá odlišný pocit ako iba z ľahkej letnej komédie či jednej stretávky. Celkové pointy oslovujú štyridsiatnikov v sále a kladú otázky k ich životom, čo už dokázali a čo je pasé. Roztrieštená štruktúra nepomáha ľahkému sledovaniu: neskáčeme iba medzi rokmi 1989 a 2014, dostaneme sa do viacerých situácií medzi nimi. Mozaika sa skladá ťažšie ako predpokladáte, dlho sa učíte, ktorý mladý herec hrá toho staršieho, chce to čas. A už keď si myslíte, že to máte, riešime inú vetvu predlohy.

Popri hlavnej línii s vykreslením zamilovaných riešime päticu životných osudov (traja chalani, dve baby) sa dozvieme aj o ďalších a vedľajšie epizódy ešte viac rozbíjajú celistvosť Vybíjanej. Je tu línia, ktorá zaberá viac ako 10 minút, relatívne naťahovaná, možno až zbytočná, no potrebuje celá odznieť. Sú tu viaceré smutné i melancholické momenty, premárnené šance, falošné nádeje, rozbité životy, až sa sami pýtate, kam zmizol ten humor. Pritom z ukážky sa dostavia všetky humorné momenty, akurát väčšina z nich padne už v prvej polhodine a zvyšné dve tretiny filmu už toľko zábavy neobsahujú. To neznamená, že Vybíjaná nie je komédia a nezabavíte sa – akurát pomer drámy nie je zanedbateľný.

Vybíjaná Vybíjaná

Navyše, a to znie ako paradox, Vybíjaná končí skôr ako čakáte, už po 90 minútach a vy pritom tušíte, že má čo odhaľovať ďalšiu polhodinu. Niektoré osudy odídu do stratena, iné sa nenaplnia, ako by sa z plátna k divákom dostávala prchavosť stretávky – a čo sa tu nevyrieši, nemá šancu ísť na povrch.

Herecké obsadenie je fajn na oboch frontoch, i keď favorizujem dospelé verzie pätice hrdinov. Trio pánov je výborne vybrané vzhľadom k jednotlivým postavám (Genzer-Suchánek vtipní i citliví) a rovnako i dámy. Najpresnejší pár tvorí Simona Krainová s Lindou Bartošovou. Iné mladšie verzie sú síce fajn (postava Hujerovej má veľký priestor), spočiatku som si ich ťažko zaradil a toľko neoslnia. Ale nápad hľadať, vybrať a prepojiť ich sa celkom podaril.

Vybíjaná ma navyše solídnu kameru, nečakane citlivú hudbu (ktorá tiež viac inklinuje k dráme) a je to zaujímavý celok na sledovanie. Ukážka sľubuje ľahkú komédiu, no dostaneme roztrieštený kúsok, kde sa miešajú vážne i vtipné scény, načrtnú riešenia a... film zrazu končí. Silná šestka za nečakané pocity.

Vybíjená (ČR, 2015, 90 min.)
Réžia: Petr Nikolaev. Scenár: Miroslav Oščatka, Michal Viewegh. Hrajú: Ondřej Sokol, Michal Suchánek, Richard Genzer, Simona Krainová, Simona Babčáková, Lukáš Vaculík

autor Michal Korec 13.3.2015