Kino recenzia > Nočný bežec
Skjelvet
The Mule
What They Had
The Aftermath

NOČNÝ BEŽEC

Paríž, Istanbul, Los Angeles, Berlín či New York, na Liam Neesona s vyhradeným súborom vlastností likvidácie sa môžete spoľahnúť. Keď sa dá dokopy s osvedčeným režisérom (Jaume Collet-Serra), už si ..

Paríž, Istanbul, Los Angeles, Berlín či New York, na Liam Neesona s vyhradeným súborom vlastností likvidácie sa môžete spoľahnúť. Keď sa dá dokopy s osvedčeným režisérom (Jaume Collet-Serra), už si stačí zistiť iba vekovú prístupnosť, záporáka a okolnosti, ktoré naštvaného Neesona do akcie vedú.

Sme vo vianočnom New Yorku: Jimmy by sviatky najradšej predriemal a mrkol lokálne derby v NHL. Lenže jeho syn Michael zobral na Štedrý deň džob, ktorý sa stáva osudným. Viezol dvoch albánskych mafošov k Dannymu, čo ich chcel obabrať, lebo jeho tatko nepristúpil na nový kšeft. Danny konal, Albánci padli, no zároveň sa vydal po krku Michaelovi a v momente, keď ho chcel zastreliť, dostal guľku do hlavy sám. Skóre 0:1 sa nepáči jeho tatkovi Shawnovi, ktorý to zverencovi Jimmymu chce zrátať a otočiť stav na 2:1. Lenže Jimmy sa rozhodne tieto Vianoce pre správnu vec: vyrovnať staré účty a zachrániť synovi krk, aby s rodinkou žil spokojný život.

Nočný bežec má jasnú premisu a pri jeho sledovaní netrpezlivo čakáte, kedy si ostrieľaní borci pôjdu po krku. Stret ich synov bola nešťastná zhoda okolností, až keď sa do diania zapojil prvý tatko, idú sa vyrovnávať účty na vyššej úrovni. Podsvetie New Yorku má silných hráčov: Shawn Maguire v podaní Eda Harrisa je moderný mafióso s kopou kumpánov i polišmi pod kontrolou. Jimmy Conlon mu dlhé roky kryl chrbát i vraždil pre neho, no teraz musí uprednostniť syna, čo ho nechce ani vidieť. Hoci na legendárnu Horlivosť dvojica Harris-Neeson nedosahuje, lebo ich vzťah nie je vyostrený ako kedysi u de Nira a Pacina, stále je tu priestor pre parádne napätie, keď sa táto dvojica stretne a dá do reči.

Na vytvorenej ploche (jedna noc, resp. 16 hodín) sa nedá ani toľko budovať ako skôr ohúriť temnou zápletkou. Nočný bežec je atmosféricky dobrá akčná krimi, k čomu výborne pomáha najmä New York s prenikavými zábermi a aj voľba na neskoré hodiny či hnusné decembrové počasie. Spolu s hrdinami cítime ťažobu noci, míňajúci sa počet úkrytov, nebezpečenstvo z otvorených miest či neľútostný ľud, ktorý vás vidí v telke a už volá 911, aby vám parádne zavaril 24.12. Miesta pre lavírovanie nie je veľa.

Čo je dobrá pozvánka pre akčné scény. Premisa zastreleného syna príde po polhodine (dovtedy sa skôr dostávame do deja, spoznávame postavy) a potom sa až do finálnej scény akcia nezastaví. Collet-Serra je zručný režisér a má pekne rozvrhnutú akciu: naháňačku po frekventovanom meste, bitku v metre, prestrelky v interiéroch, akrobaciu i útek v paneláku. Máloktorá sa vám hlboko zaryje do pamäti, no v kontexte zúčastnených vychádzajú všetky dobre: nechýba im napätie, pár dobrých nápadov, šikovné uhly kamery, občas prenikavá hudba od Junkie XL.

Vďaka vyššej prístupnosti (R) niet núdze o priamu streľbu do hlavy, škrtenie a iné násilné scény, ktoré ku koloritu zločincov jasne patria. Dobré tempo vydrží vlastne až do poslednej tretiny, kedy tie najočakávanejšie scény majú nečakane dlhšiu stopáž, aby vynikli dialógy či pomalé minúty. Akoby už nebol priestor pre dynamiku a máme sa pripraviť na záver. K pomalšiemu plynutiu prispejú aj vedľajšie odbočky s rodinnými príslušníkmi – sú skôr do počtu ako výraznym zásahom či činiteľom zmeny.

Bonusom ostáva neutíchajúce odhodlanie Jimmyho chrániť syna pred stlačením spúšte a mentoring, aby sa nevydal na jeho cestu. Najprv je to úsmevné, no keď nedovolí Jimmy vystreliť Michaelov ani keď im ide po krku viac protivníkov či najaty zabijak, je to už menej pochopiteľné. Na druhej strane sa empaticky viete vcítiť do Michaela: je to síce otec rodiny, ale krajné situácie si žiadajú krajné riešenia.

Isteže herecké obsadenie filmu pomôže maximálnou mierou, najmä Liam Neeson ako stávka na istotu v žánri. Kvalitný výkon podá aj Ed Harris, hoci tu nie je neustále. Common je máličko precenený, no obaja synovia sú odohraní výborne.

Nočný bežec je dobrá temná žánrovka. Najmä jej prvých 70-80 minút výborne plynie, užívate si ju, ste v očakávaní a je len škoda, že posledná tretina spomalí a je trošku predvídateľná. Fanúšikovia Harrisa a Neeesona, určite nevynechať.

Run All Night (USA, 2015, 114 min.)
Réžia: Jaume Collet-Serra. Scenár: Brad Ingelsby. Hrajú: Liam Neeson, Ed Harris, Joel Kinnaman

2015-03-1313.3.2015 | Michal Korec