CHAPPIE

CHAPPIE

8.0

Asi som si zle napozeral ukážky (pritom teaser som videl desaťkrát), ale Chappie ma prekvapil. Je to film o niečom inom, ako som si myslel; to prekvapenie by som vás chcel nechať zažiť na vlastnej koži. Krátka recenzia pre všetkých, čo chcú ísť do toho nevedomky: nová akčná sci-fi Neilla Blomkampa sa opäť odohráva v Joburgu, znova sú pod paľbou nielen obyvatelia slumov, ale otázky humanity, ľudského počínania a v poslednej tretine prídu veľké pamätné momenty. Film nie je lepší ako District 9, v porovnaní s Elysiom sa bude niektorým páčiť viac, iným menej, ostatným rovnako. Choďte naň.

Pre ostatných čitateľov recenzií a tých, čo sa boja risknúť raz film za plné vstupné bez vedomia skóre, musíme ísť hlbšie, no nenaznačiť všetko. Kriminalitu v Joburgu sa rozhodli policajné zložky vyriešiť objednávkou robotických Skautov, ktorí slúžia najmä ako predný štít pri zásahoch. Ich vynálezca Deon by chcel posunuť robotov ďalej a dať im plné vedomie, no vedenie taký krok odmieta. A kolega Vincent by strašne rád pretlačil do produkcie robota Moose, no ani tento návrh nechce šéfka prijať. Pri spojení odhodlania dvoch vedcov a bezradnej situácie partie gangstrov, ktorí dĺžia obrovský balík peňazí, sa dostaneme k bodu, kedy sa jeden robot ocitne mimo policajnej série, získa vlastné vedomie a jeho správanie i činy začne empiricky i racionálne formovať skupina rôznorodých ľudí naokolo.

Azda najväčším odhalením Chappie je v jadre relatívne komorný príbeh. Od Chappieho nezávisí osud ľudstva, ani mesta. Na pozadí Joburgu tradične posiateho kriminalitou sa odohrávajú životné údely vedcov, gangstrov a robota. Každá línia si uzurpuje približne tretinu, čo je výhoda i slabina – mnohí čakajú, že film sa točí iba okolo Chappieho. No viaceré vopchaté línie sa snažia koexistovať, niektoré dostanú menší priestor (vedci), iné väčší (gangstri) ako by si zaslúžili. A Chappie je niekde uprostred.

Z ukážok tušíme, ku ktorým scénam sa máme dopracovať: Chappie sa bude učiť ľudskému správaniu, bude aj bojovať a možno chrániť. Je to pútavo napísaná postava, hoci chvíľu trvá, kým sa dostaneme k jeho zrodu. Neill Blomkamp navyše stavil na parádny kontrast: Chappieho myseľ startuje na detskej úrovni ako pri správnom pôrode, no je hodený do drsného gangstarského prostredia. Mix emócií je silný: niektorí sa k Chappiemu správajú ako ku skutočnému dieťaťu, iní ho kádrujú a chcú ho hneď učiť či vystaviť násiliu. Trio postáv a Chappie fungujú takmer ako rodina: mama, tatko a brat, pričom každý si k nemu buduje iný vzťah a všetko na neho vplýva: jemný cit, drsné grify i bratská rada.

Chappie Chappie

Navyše v každej ďalšej scéne zúročí Chappie všetko, čo sa naučil predtým. Blomkamp je sugestívny v každej: Chappieho detská nátura, zraniteľnosť i temné prostredie vám budú nepríjemné. Blomkamp kladie prvé otázky ľudskosti: ako sa správame k deťom, ako ich vychováme a prečo sa k robotovi správame inak ako ku človeku? Nechali by ste päťročné dieťa v slume s partiou kriminálnikov? Z ukážok sa to nezdá, ale Blomkamp natočil opäť krvavý film: nielen v akcii, ale celkovom vyznení.

Chappieho správanie sa zhutňuje, stáva sa komplexnejšou osobou, podnecuje ho k iným krokom. Ako chrániť, uvedomiť si existenciu, plniť potenciál, aj bojovať. Akcie nie je veľa, ale je efektne natočená a niektoré prestrelky sú výborne. Najviac sa Blomkamp vyšantil na začiatku finále, kde nechá do akcie zasiahnuť všetkých zainteresovaných a prídu parádne momenty, spomalené zábery. Aj variabilný Hans Zimmer pridá na bpm skladieb: duní naplno, hoci v detských scénach s Chappiem má jemné melódie a zaznie aj organ z Interstellar. Dodal premenlivý soundtrack, hoci nie na pohmkávanie motívov.

Chappie Chappie

Zabudnúť netreba ani na líniu posadnutosti vedcov či konanie ľudí, kde má vyniknúť casting. Nikto tu nemá obrovskú rolu: Sigourney Weaver sa objaví pár ráz, Hugh Jackman sa aj na dlhší čas vytratí, aby napajedený rozohral očakávaného záporáka a Dev Patel je šikovný mentor. Viac priestoru si ukoristili Die Antwoord v silných roličkách i ôsmich songov na soundtracku. Nie som z nich úplne nadšený, ale Yo-Landi hrá predsa len lepšie ako magor Ninja. A samotný Chappie? Polovicu z jeho výkonu berie Sharlto Copley so skvelým hlasom, druhú jemná motorika, gestá a nesklame, žmýka emócie, je super!

Takže koľko? Chappie má výborné elementy (vedcov, gangstrov, dospievajúceho robota, akciu), no ako celok neprebieha hladko. Občas sa zdržiava, inokedy šokuje, končí skôr ako by ste chceli a otvorí také línie... že si ho o 24 hodín pozriem ešte raz a finálny rezultát padne až potom.

DOPLNENÉ: Po druhom videní filmu je všetko jasnejšie. Chappieho netreba brať úplne vážne, ale sústrediť sa viac na jeho zábavnú líniu. Vtedy si naplno užijete akčné scény a zistíte, že je úderný od začiatku. Emočný mix je stále silný a striedajú sa veselé momenty i citlivé minúty. Gradácia je výborná, posledná tretina výborne poskladaná. Zimmerova hudba je ešte prenikavejšia a dokonca aj tvorba Die Antwoord sem zapadla. Chappie má rýchly strih a v 120 minútach obsahuje veľa prvkov, ktoré sa nestačia rozvinúť. Vôbec to nevadí, niektoré scény sú prekvapivo krátke, iné si dajú načas. Blomkampova réžia je pevná, toto je lepší film ako Elysium.

Chappie (Mexiko/USA, 2015, 120 min.)
Réžia: Neill Blomkamp. Scenár: Neill Blomkamp, Terri Tatchell. Hrajú: Sharlto Copley, Dev Patel, Hugh Jackman, Ninja, Yo-Landi Visser

autor Michal Korec 6.3.2015