MY SME NAJLEPŠÍ!

MY SME NAJLEPŠÍ!

8.0

Švédsky režisér Lucas Moodysson dosahuje vo filme My sme najlepší provokatívne priamy a úprimný prienik do sveta troch dospievajúcich dievčat s vyhraneným pohľadom na svet. Problematiku vzdoru postáv voči okoliu, ktoré ich posudzuje za istú odlišnosť zobrazil už vo filme Láska je láska. V tomto prípade bol konflikt v porovnaní s My sme najlepší ostrejší a téma komplexnejšia. Homosexuálna láska dvoch dospievajúcich dievčat bojujúcich s predsudkami je silná a nadčasová. Do komplikovaného sveta dospievajúcich dievčat sa vracia aj vo svojom najnovšom filme, no tentoraz sú jeho hrdinkami mladé vzdorovité punkáčky, ktoré robia prvé kroky k dospelosti a svojej prirodzenosti.

Dospievanie je aj obdobím, kedy sa človek definitívne zžije sám so sebou, alebo si naopak vytvára súbor komplexov, ktoré sa s ním môžu vliecť celý život. Moodyssonove hrdinky sa pomerne sebavedomo vyrovnávajú so svojimi nedostatkami či neistotami. Ich výrazný imidž a vyhranené názory sú sympatické, tvrdohlavo si stoja za svojím aj na vzdory spoločenským predsudkom, či posmeškom opačného pohlavia. Priateľské puto je reálne vykreslené, ich vzťahy sú funkčné, charaktery plastické, konanie preto vyznieva absolútne prirodzene, horšie je to u ich rodičov, ktorým v istých chvíľach nesadneme na lep…

Aj napriek tomu, že dievčatá kráčajú po vychodenej ceste - založia si kapelu, prvýkrát sa opijú, zaľúbia, skamarátia, riešia rodičov, “kariéru”, chlapcov, náboženstvo, či hladomor… Moodysson nespadol ku klišé, banalitu a všednosť zobrazovaných výjavov úspešne vyrovnáva autenticitou a zmyslom pre detail, ktoré robia film živým.

Moodysson v príbehovej narácii pracuje s improvizáciou, nefixuje sa na presný plán, necháva sa ovplyvňovať a unášať. Jeho najväčšou inšpiráciou je bezprostredný život a ten sa usiluje zachytiť čo najdôveryhodnejšie, divák sa stavá špehúňom. My sme najlepší je vo svojej podstate jednoduchý, spontánny a emocionálny film, ktorý neusiluje o veľké posolstvo, či nevídaný príbeh, snaží sa v divákovi prebudiť spomienky, pocity a navodiť rovnakú náladu, v akej sa násťročné dievčatá so svojimi momentálnymi problémami nachádzajú.

My sme najlepší! My sme najlepší!

Dosahuje pomerne reálny a uveriteľný obraz sveta, ktorému sme ochotní uveriť najmä pre jeho nepredvídateľnosť. Tá je neodmysliteľne charakteristickým znakom Moodyssonovho osobitého rukopisu. Jeho filmový svet spájajú náhodilé situácie, neviaže sa na zobrazovanie dejov súvisiacich fixne s motiváciami a dosahovaním cieľov, ukazuje i to “vystrihnuté”, to, čo by iní možno považovali za nedôležité. Spolu s ručnou kamerou, dynamickým strihom a prevahou exteriérov ide o vplyv dogma estetiky, čo sa prejavuje aj v spomínanej naratívnej štruktúre.

My sme najlepší je film kontroverzný vo svojej čírej prostote, vytvára uvoľnenú atmosféru, pocit radosti zo slobody a bezstarostnosti detstva. Konflikty sú realisticky “malé”, no predsa zaujímavé a podstatné, postavy z mäsa a kostí nachádzajú zmierenie, ich detský svet je scvrknutý, no Moodysson ho nepodceňuje. Problémy troch dospievajúcich dievčat povýšil na tému celovečerného filmu, čím vzdáva hold detskej rebélii, výkrikom, ktorým dospelí nemôžu porozumieť. Upozorňuje nás na to, ako rýchlo sme dokázali zabudnúť, ako nenávratne sme sa vzdialili od svojich miniatúr a robí to bez štipky sentimentu, či melanchólie. Jeho rozprávanie je veľmi prirodzené, dynamické, odľahčené humorom a radosťou vyplývajúcou z prostých okamihov života.

My sme najlepší! My sme najlepší!

Moodysson pripomína koľko dravosti a chuti meniť svet v nás niekedy bolo… No zároveň dáva nádej, že dieťa v každom z nás stále dýcha, stačí ho len občas vyvenčiť. Režisér prirodzene počíta s predsudkami typu: film je pre násťročných, rieši prízemne detské problémy, je prakticky bez konfliktu, či výrazného deja, no týto diváci dielo nepochopili, alebo sa o to ani nepokúšali…

Lucas Moodysson je známy provokatér, aj tento film je súčasťou “plánu” a výborne zapadá do kontextu jeho doterajšej tvorby. Toto je punk a kontroverzný Švéd dokazuje, že zostáva verný sám sebe. Cítil naliehavú potrebu nakrútiť film práve o tomto, tu a teraz a urobil to zaujímavým, inteligentným a úprimným spôsobom. My sme najlepší sa dotkne všetkých, bez ohľadu na to, či majú dvanásť, alebo päťdesiat, všetci sme súčasťou tejto farebnej mozaiky.

Vi är bäst! (Švédsko/Dánsko, 2013, 102 min.)
Réžia: Lukas Moodysson. Scenár: Lukas Moodysson, Coco Moodysson. Hrajú: Mira Barkhammar, Mira Grosin, Liv LeMoyne

autor Roberta Tóthová 12.2.2015