NEZLOMNÝ

NEZLOMNÝ

6.0

Ak sa živelnosť, nespútanosť a nakumulovaná energia uberajú správnym smerom, môže vzniknúť jeden z najinšpiratívnejších životných príbehov. Louie Zamperini sa stal v USA synonymom obrovskej duševnej sily, ktorá ho postavila na piedestál hrdinov. Heroický príbeh syna talianskych imigrantov nedal spávať spisovateľke Laure Hillenbrand a neskôr ani herečke, režisérke a hollywoodskej hviezde Angeline Jolie.

Obe fascinovala sila jeho životného osudu a obe stvorili dielo ich predpokladov. Z románu Laury Hillenbrand sa stal bestseller, ktorého sa od roku vydania 2010 až do dnešného dňa predalo viac ako 4 milióny výtlačkov. Ctižiadostivá Jolie sa nenechala odradiť náročnosťou a nástrahami zložitej výpravy a filmovú spoločnosť vlastniacu práva na sfilmovanie presviedčala o svojich zručnostiach dovtedy, kým ju na režisérsku stoličku neposadili.

Kalkulácia zo strany producentov bola evidentná. Bestseller, skutočný príbeh a navyše Angelina Jolie ako hlavný tvoriaci a riadiaci element by mali ľudí do kín pritiahnuť. A stalo sa. Príbeh si naozaj zaslúži pozornosť diváka. Šancu si zaslúžila aj Jolie, aby po priemernom debute V krajine krvi a medu opäť zabrnkala na city a odovzdala nejaký odkaz. Film z prostredia vojnovej Bosny o násilí páchanom na ženách ju priviedol k ďalšiemu osudu, ktorý poznačila vojna.

Nezlomný Nezlomný

Druhá svetová vojna tentoraz stojí za osudom trpko skúšaného amerického mladíka, ktorý vo svojej krajine prežíval ako nadaný bežec a olympionik slastné chvíle slávy. Vojna sa však postarala o to, aby okúsil dno svojich psychických aj fyzických síl v celkom iných dimenziách, akým je tvrdý bežecký tréning. Ako bombometčík prežil pád vojenského lietadla do mora, 47 dní odolával spolu s ďalšími dvomi preživšími v záchrannom člne bez zásob nemilosrdnému oceánu, aby sa napokon ocitli v rukách „záchrancov“. Japonskí dozorcovia zajateckého tábora na čele so sadistickým Watanabeom sa postarali o to, aby zažil utrpenie a muky maximalistických rozmerov. Jeho vnútorná sila ho však vždy s neuveriteľnou výdržou postavila na nohy a on sa stal nezlomným.

Akokoľvek vyznieva príbeh pateticky, jeho pravdivosť nepustí. Tvorcovia však opomenuli viaceré fakty a najmä obdobie dospievania pre účely zbytočného sentimentu prikrášlili. V skutočnosti bol Louie Zamperini ako tínedžer zlodej a bitkár a nie len nepochopený nezbedník čeliaci krivdám. Za scenárom stoja autorsky spoľahliví, Oscaroví bratia Coenovci, tento príbeh však nepatrí medzi špičku ich tvorby. Príliš súcitu a úcty k príbehu im šliapalo na brzdu a pod tlakom rešpektu uviazla i Angelina. Psychologizácia postáv pláva na povrchu a ponára sa len občas a zľahka. Výnimkou je moment jedného zo záverečných súbojov Louiea a Watanabeho, ktorý potvrdil „Zampovu“ nepoddajnosť.

Nezlomný Nezlomný

V hlavnej úlohe sa predviedol neznámy 23-ročný Brit Jack O´Connell a o pokore snúbiacej sa s odhodlaním a skrytej sile vytryskujúcej v tých správnych momentoch presvedčil. Ako despotický Watanabe zaujal vo filme debutujúci rockový muzikant Miyavi. Neprehliadnuteľná je i práca kameramana Rogera Deakinsa, ktorý stál za kamerou vo viacerých filmoch Ethana a Joela Coenovcov (Barton Fink, Big Lebowski, Táto krajina nie je pre starých, Skutočná guráž), ale i v kúskoch, akými sú Čistá duša, Predčítač.

Tri nominácie na Oscara (kamera, strih zvuku, mix zvuku) už snímke zabezpečili pozornosť, sympatie zaručí intenzita príbehu, záverečné autentické momenty dojmú, no scény typu „Run, Forrest, run!“ divákovi našepkávajú, čo má cítiť. Práve predžutosť uberá skóre nesmierne ambicióznemu spracovaniu a zaraďuje ho tak medzi štandardné životopisné drámy.

Unbroken (USA, 2014, 137 min.)
Réžia: Angelina Jolie. Scenár: Joel Coen, Ethan Coen, Richard LaGravenese, William Nicholson. Hrajú: Jack O'Connell, Takamasa Ishihara, Domhnall Gleeson

autor Barbora Bačíková 7.2.2015