SPONGEBOB VO FILME: HUBKA NA SUCHU

SPONGEBOB VO FILME: HUBKA NA SUCHU

7.0

SpongeBob SquarePants je etablovaná značka už viac ako 15 rokov a aj niektorí našinci sa zrejme už stretli so žltým hrdinom žijúcim pod vodnou hladinou v mestečku Bikinová priekopa. Cca 200 dielov seriálu a jeden celovečerný film (u nás nešiel) tvorí dobrý základ pre novinku, ktorá vrhne hrdinov do nového prostredia. Spolu s nimi aj čerství diváci, ktorí môžu byť veľmi prekvapení štýlom humoru a výsledným vyznením filmu. A je skôr pre deti či dospelých?

SpongeBob čelí novému náporu úhlavného nepriateľa Planktóna, ktorý sa chce zmocniť tradičného receptu na krabie hamburgery. Použije všetky zbrane, aby preľstil tím okolo reštiky Chrumkavý krab, a mohol si zlepšiť svoj biznis (kam nikto nechodí, lebo jedlo má otrasné). Krádež sa zvrtne, priateľstvá sa rozuzľujú, rivalita mení. Cestujú časom, aby sa pokúsili tajný recept nájsť, no ten môže byť v iných rukách. Paralelne s animovaným filmom sa totiž pozeráme na reálne scény s pirátom Burgybradom, ktorý si zrazu otvoril na slnečnej pláži stánok s hamburgermi.

Ako môžu tieto dve línie súvisieť? Dobrá otázka, ktorú si budete klásť na začiatku, hoci na základe opačného postupu scén. Prvých pár minút sledujeme hraný film o Burgybradovom putovaní na stratenom ostrove, kde našiel záhadnú knihu. O 10 minút už vidíme predĺženú animovanú epizódu SpongeBoba a súboji s Planktónom. V poslednej tretine dočkali vytúženej kombinácie animovaných hrdinov v 3D CGI grafike a veľkom finále, ktoré načrtol trailer, plagát a celá kampaň.

Pre nováčikov bude SpongeBob neskutočný guláš spájajúci rôzne postavy, fantastickú úroveň irónie a nekonečnej série verbálnych i situačných gagov. Je to bizarná kombinácia, ktorá nešetrí nikoho a sype politicky nekorektné gagy pre dospelých a o pár sekúnd ich strieda infantilným vtipom. Je tu humor všetkých kategórií (ale prístupný pre celú rodinu) a miestami zachádza do nečakaných sfér.

Spongebob vo filme: Hubka na suchu Spongebob vo filme: Hubka na suchu

Sú tu jasne vymedzené témy ako sila priateľstva, spolupatričnosť vs. byť opustený, ale cesta k nim vedie cez zničenú verziu podvodného mestečka či zvláštnych tripov v čase. (Tie sú mimochodom krásne animované, sprevádzané výbornou hudbou a pôsobia ako drogový úlet.) No zároveň majú cesty v čase krásne pointy na čele so strážcom-delfínom v plášti, ktorý si chce len odskočiť na vécko (zatiaľ sa mu môžu rúcať aj celé slnečné sústavy), ale vo finále bude mať ešte jednu úlohu.

Postáv je síce veľa, ale každá by mala mať vlastnú osobnosť, aby mohla prejsť skúškou, či sa chce pridať k SpongeBobovi. Pre nových divákov to bude vítaná vlastnosť, aby spoznali Sépiu alebo Kraba – jasne vytvorení i zaradení. Veteránov prekvapia ich reakcie v určitých situáciách. Vzniká nečakané puto medzi dvomi hlavnými postavami a neuveriteľná cesta. Animovaná časť je absurdná groteska, čo strieda vtipy i motívy, ale má jasný (hoci menší hendikep): trvá dlho a miestami je návalu gagov príliš. SpongeBob kadenciou frkov nikoho nešetrí a bleskovo seká ďalšie, hoci ste nevstrebali ešte minulé.

Spongebob vo filme: Hubka na suchu

Paralelná hraná línia sa objavuje na začiatku a konci: s Burgybradom a spevavými vtákmi zažijeme aj dobré intro a najmä sa šetrí na finálnu tretinu a finále. Tu sa mení celý film: z animovanej epizódy sme v reálnom svete a hrdinovia sú v 3D modeloch prevedení do nadnesenej podoby. Tempo sa výrazne zrýchli, akcia využíva bláznivé triky a kombinácia seriálových postavičiek v našom svete upúta, hoci spočiatku bije do očí. Je fascinujúce sledovať práve gradáciu: už taký rýchly film prejde na turbomód.

SpongeBob skrátka nešetrí nikoho a tu platí aj určité poučenie pre rodičov neznalých postavičky. Toto nie je pokojný film pre najmenších, ale dravá kombinácia animáku i filmu pre starších. Veľmi vtipná, no zároveň aj prekombinovaná. Baviť sa budú najmenší na ľahších gagoch i starší na sofistikovaných. I na sebe som však cítil, že miestami je toho už príliš veľa a tá tonáž vás po polovici filmu otupí. Bolo by lepšie, aby mal o 10-15 minút menej? Asi áno, ale to by sme zase o veľa vtipov prišli.

PS – Slovenský dabing je tentoraz celkom fajn a Richard Stanke na SpongeBoba vyslovene pasuje.

SpongeBob Movie: Sponge Out of Water (USA, 2015, 93 min.)
Réžia: Paul Tibbitt. Scenár: Paul Tibbitt, Stephen Hillenburg, Glenn Berger, Jonathan Aibel