ŽENA V ČIERNOM 2: ANJEL SMRTI

ŽENA V ČIERNOM 2: ANJEL SMRTI

5.0

Prvú Ženu v čiernom veľa divákov asi nevidelo, no bol to atmosféricky horor s Danielom Radcliffom v hlavnej úlohe. Teraz prichádza pokračovanie zasadené do inej éry (o niekoľko dekád vpred), ale tú svoju nezameniteľnú dusnú atmosféru i silné baf momenty si udržiava.

V roku 1941 zúri už aj vo Veľkej Británii druhá svetová vojna (a vo vedľajšej sále a Bletchley Parku už lúšti Alan Turing Kód Enigmy) a mnohí sa pred ňou snažia utiecť na bezpečné miesto. Osem žiakov evakuovaných z Londýna s riaditeľkou školy i učiteľkou Evou putuje do opustenej dediny Crythin Gifford a rezidencie Eel Marsh, ktorá sa nachádza na nedostupnom mieste. Lenže zatiaľ čo sa im darí ako-tak vyhnúť vojne, narazia na iné hrôzy: po pozemkoch na Eel Marsh sa totiž začne hnať prízrak Ženy v čiernom, ktorú lákajú detské hlasy a možno aj potenciálne obete...

Prvá Žena v čiernom mala výbornú atmosféru a zaujímavý časový rámec. Druhý diel o kus originality prichádza, no stále sa snaží pôsobiť netradične a väčšinu času mu to vychádza. Už samotná lokalita Eel Marsh je vynikajúco vykreslená – spôsob jej zasadenia do kontextu, možnosti dosiahnutia a okolie sú výborne pripravené, aby sa tu odohrával dobrý horor. Desiatka zúčastnených je solídny počet, aby ste si ich zapamätali a príliš sa ani nemýlia, čo je plus castingu, ktorý nemá tento raz také silné mená, no sprievodcovia hrôzou sú vhodne vybraní.

Žena v čiernom 2: Anjel smrti Žena v čiernom 2: Anjel smrti

Aj Žena v čiernom 2 je zručne nakrútená a cítiť, že Tom Harper si nielen naštudoval remeslo, ale jasne určil, aký štýl chce točiť. Jednoznačne dáva miesto brutality prednosť plazivému napätiu i nečakaným ľakačkám. Najmä v prvej polovici výborne tvorí atmosféru vhodnú na efektívny strach. V interiéroch nasadí tmavé miestnosti, v exteriéroch zvláštne bažiny či hrozivú hmlu. Harper nechce byť konkrétny, občas staví na inotaje a priam znepokojujúce snové sekvencie. Funguje to a tlak na diváka je v prvej hodine patrične silný a niektorí môžu namietať, že baf momentov je azda príliš. No nie sú samoúčelne, majú silnú pozíciu v scenári a diváci budú spokojní.

Lenže posledná polhodina ukáže aj viaceré slabiny. Atmosféra tu síce stále zaberá, ale uponáhľaná snaha celý film ukončiť trošku škodí a je v kontraste s dobre budovanou hodinkou. Je škoda vidieť, že chrabrá snaha atmosféry sa rýchlo mení v prospech šialeného konca. Rovnako je prekvapivé sledovať odsunutie Ženy v čiernom do vedľajšej úlohy, resp. jej pozícia nie je taká silna napriek titulnému názvu. A prirodzene, znalcov jednotky opantá aj fakt, že niečo podobné už raz videli a toto je skôr úspešná repríza ako originálny horor.

Napriek tomu si myslím, že pozornosť fanúšikov si zaslúži a po ručne nakrúcaných hororoch tu máme sériu poctivých strašidelných momentov v atmosférickom horore, ktorý drží sériu na úrovni silného štandardu na pomery žánru. Sila jednotky síce chýba, ale ako solídna dvojka obstojí. Vzhľadom na redakčné hodnotenie jednotky udeľujem paradoxne rovnaký počet bodov.

The Woman in Black 2: Angel of Death (USA/Kanada, 2014, 98 min.)
Réžia: Tom Harper. Scenár: Jon Croker, Susan Hill. Hrajú: Helen McCrory, Jeremy Irvine, Phoebe Fox

autor Michal Korec 1.2.2015