FÍZLI!

FÍZLI!

2.0

Quentin Dupieux je majstrom v narábaní s naračne vyprázdnenou trápnosťou. Že si scenár napíše, zrežíruje, dokonca nakrúti a postrihá je úctyhodné. Plus bonus, skladá si do filmov aj hudbu. Jeden by si povedal, že autorstvo ako bič. Aby mal divák po dopozeraní filmu chuť skočiť z okna a s úsmevom na perách sa rozbiť o chodník však zvyčajne nebýva cieľom režiséra. A hľa, máme tu výnimku, ktorá sa uberá práve týmto smerom (jeho starší psychéoklip Flat beat bol ešte v norme). Pokojne vám ku skoku ponúkne aj guľku do hlavy a pol kila kokaínu.

Presne určiť, o čo mu šlo v najnovšom filme Fízli! sa ani nedá. Český distribútor to s názvom vyhral viac, pridaním pomenovania „hajzlové“. Príbeh hádže do pľacu partiu skazených policajtov, ktorým sa nechce vyšetrovať bežné zločiny alebo dílujú trávu v potkanoch. Hej, v potkanoch! Podobnými bizarnosťami je snímka pretkaná od úvodu do konca a postavy tomuto faktu náramne pridávajú. S triezvym rozumom a štipkou vkusu sympatie nenájdete. Absurdnosť v tomto podaní nie je obhájiteľná a ani formálne uhladená.

Fízli! Fízli!

Film budí dojem defilé náhodných scénok, majúcich síce spojitosť, no vo výsledku vám to bude ukradnuté. Žáner komédia je paradoxne najväčším vtipom. Niektoré dialógy mohli na papieri vyzerať dobre (a aj tomu tak určite bolo), realita je naruby. Spôsobené je to nielen formou, ale aj hereckými „výkonmi“. Uznajte, film v ktorom je vyslovene najnormálnejším Marylin Manson nebude zrejme v pohode.

Naskytá sa samozrejme, aj druhá stránka mince. Že to Quentin myslel ako recesiu, veď stačí sa pozrieť na jeho videoklipy, či úspešný festivalový zárez Rubber. Jednoducho si len pridáva do svojho šialeného a pseudoumeleckého univerza ďalšiu položku. Absurdít tu však máme a budeme mať vždy dosť, aj bez tohto. A kvalitatívne po každej stránke lepších a zábavnejších. Je to ako keď si so známymi rozprávate vtipy a niekto zo seba vydoluje povestný nevtip. Prežijete ho, ale šrámy zanechá.

Fízli! Fízli!

Treba však rozumieť požiadavkám ľudí a verím, že chuť sebatrýznenia pri fatálne nevtipnom filme, sa v istých jedincoch nájde. Tu sa hrá na komédiu, tam na príšerne motivačnú filozofiu a do toho ani sám nevie o tom, kde je ihrisko. Fanatikov do fekálneho humoru Jackass je konieckoncov tiež požehnane. No keď je najvýznamnejší posun filmu moment, kedy sa minú potkany a treba dílovať trávu v rybách, treba od neho utekať čo najďalej. Dajte si radšej Wesa Andersona, dvakrát.

Wrong Cops (USA/Rusko/Francúzsko, 2013, 83 min.)
Réžia: Quentin Dupieux. Scenár: Quentin Dupieux. Hrajú: Mark Burnham, Eric Judor, Steve Little

autor Lukáš Slovák 1.2.2015