VEĽKÁ ŠESTKA

VEĽKÁ ŠESTKA

9.0

Ako každý iný Disneyho animák, aj Veľkú šestku sprevádza animovaný kraťas. Hostina trvá 6 minút a je to fantastický kúsok o večne hladnom havkáčovi; z jeho perspektívy sledujeme príchod k pánovi, dospievanie, plnú penziu zdravého i iného jedla a neskôr medziľudské vzťahy. Výsledná tretina je už pomyselný vrchol animovanej tvorby, kde sa riešia ľudské city i nový život: je to skvost hodný 10/10. Nastolí latku kvality vysoko; hlavný film má čo robiť, aby ju naplnil.

Hiro Hamada je neuveriteľne bystrý chalan, ktorý žije u svojej tety. O rodičov prišiel, keď mal tri roky a teraz síce zmaturoval, ale na výšku nemá chuť. Má štrnásť rokov, život pred sebou, ale motivácia mu chýba. Tú sa mu snaží vliať brat študujúci s partiou mladých vedcov na mestskom inštitúte a radí mu, aby sem išiel tiež. Hiro musí vytvoriť niečo brilantné, aby sa na školu dostal – no počas prezentácie sa stane nehoda, ktorá zmení jeho život. Súčasne získa nového kamoša: Bayman je medirobot starajúci sa o Hirove zdravie, no má oveľa väčší potenciál. Keď sa objaví v meste záhadný muž s maskou, začne Hiro veľké pátranie s partiou a zisťuje jeho pravú identitu i čo sa stalo s jeho vynálezom z prijímačok.

Disney hrá dnes prvú animovanú ligu a strieda rozprávky pre dievčatá (Na vlásku, Ľadové kráľovstvo) a chlapcov (Ralph Rozbi-to). Veľká šestka je nádherná ukážka aktuálnej pozície Disneyho, nasýtená inšpiráciou z Ameriky i Japonska, silným vplyvom akvirovaného Marvelu a špičkovou animáciou.

Je tu ďalší scenár animáku, ktorý sa s hrdinom nemazná a seká mu prekážky. V rámci pocty japonskej kultúre má Hiro celých 14 rokov, no chová sa citeľne staršie. Je výborne napísaný, zvieraný dilemou života. Dokáže čeliť úskaliam, stať sa postupne lídrom. Všetky vedľajšie postavy sú výborné, duo dievčat, strelený Wasabi alebo Fred. I dospeláci zaberú: teta Cass je mladá, čo cítiť na jej výchove (ale snaží sa), nechýba mentor v podaní profesora z univerzity i zloduch so záhadnou identitou, ktorý sa nedá odhaliť na prvý raz. Zvraty v scenári chodia po 25 minútach, každá štvrtina filmu je iná. Väčšina stopáže je nepredvídateľná, dej graduje. Samostatnou kapitolou je Baymax, láskavá i vtipná postava. Nie je vložený do roly vtipkára či poskoka, spája niečo milé a odhodlané, je pravý člen titulnej šestky.

Veľká Šestka Veľká Šestka

Veľkej šestke nechýba nič. Je nabitá veselými i smutnými emóciami: odhodlanie hrdinu, motivácie iných postáv, samotný Baymax, slzy sa derú na povrch, ľútosť i smiech v perfektných scénach ako na policajnej stanici. Má výborné akčné scény, ktoré sa v druhej polovici prepnú do razantného tempa, ktoré nebudú azda stíhať ani Avengers 2. Šestica sa spája a rozpúta trikovú extravaganzu vďaka ich schopnostiam. Parádny prelet nad mestom, vo finále odkazy na poltucet iných filmov, no stále vlastná tvár. Záver je vybičovaný do posledného momentu, aby ste zažili dramatický bod i pocit satisfakcie. Toto je animák, ktorý deti prijmú, tínendžeri budú milovať a dospelí si v ňom nájdu tiež svoje.

A je to unikátna kombinácia amerického a japonského štýlu. Či v obsahu, kde jednotlivé scény i body scenára bez problémov zapadnú do amerického animáku, no obstáli by aj v japonskom anime (nečudo, že premiéra bola v Tokiu). Alebo sledujte tú architekturú San Franstokya, ktorá mieša prvky americkej metropoly (električky z Friska) a uličiek, vlakov, chrámov či neónov Tokia. Famózna prácička! Pocit z animácie je podobný: sú tu zábery, ktoré patria k Disneymu, ale strihom či kamerou nájdete kopu scén ako vystrihnutých z japonskej videohry. Taký je to americko-japonský multi-kulti zážitok!

Veľká Šestka Veľká Šestka

A aby toho nebolo málo, derie sa nám tu na povrch silná inšpirácia Marvelom. Jednotlivé postavy sú po prvý raz prebrané z marveláckeho komiksu a umní scenáristi ich vložili do netradičnej disneyovky. Áno, teoreticky má akcia a pocit blízko k Rodinke úžasných, no bližšie má film k áčkovým komiksom plniacim letné kiná. Ak to má byť prísľub veľkých vecí vyplývajúcich zo spojenia dvoch brandov, je to perfektný prvý signál a máme sa na čo tešiť aj v budúcnosti. Slovenský dabing je kvalitný, má výborne zvolené hlasy pre jednotlivé postavy a poteší najmä hlas Hira či jeho kamošov.

Celkovo ide o vynikajúci animák, spolu s Ako si vycvičiť draka 2 špička minulého roka. Deviatka je kompromis pre slovenského diváka, moje vnútorne ja (ako japanofil) je definitívne na plnom počte.

Big Hero 6 (USA, 2014, 102 min.)
Réžia: Don Hall, Chris Williams. Scenár: Jordan Roberts, Daniel Gerson, Robert L. Baird, Paul Briggs, Joseph Mateo. V slovenskom znení: Juraj Kemka, Dávid Hartl, Lukáš Frlajs, Michal Domonkos, Lucia Bugalová, Jakub Ružička, Zuzana Šťastná ...

autor Michal Korec 22.1.2015
9.0
7.4