HOBIT: BITKA PIATICH ARMÁD

HOBIT: BITKA PIATICH ARMÁD

7.0

Peter Jackson chce servírovať definujúcu kapitolu ságy o Stredozemi. Jeho šiesty film ukazuje skvelé remeslo, a trošku únavu materiálu. Má byť veľkým zakončením, ale prekvapivo vyznie málo epicky, emócie musíte hľadať a aj o hobitovi je tu iba pár pasáží.

Začína to sľubne: naštvaný Smaug sa rúti na Jazerné mesto, rozsieva oheň a skazu, Bard ho chce skoliť. Spoločenstvo trpaslíkov sa usadí v Osamelej hore, Thorina prepadne šialenstvo (aj dračia choroba zo zlata) a ľud z Jazerného mesta sa sťahuje do Dale. Keď sa chýr o dobytom Erebore rozšíri do sveta, pohnú sa šíky armád: elfovia prichádzajú na čele s Thranduilom, trpaslíci pochodujú k hore a ešte sa tu rútia dve bandy Orcov – jedna z Dol Gulduru, druhá z Gundabadu, aby zajali strategickú pozíciu. Schyľuje sa k najväčšej bitke pod Ereborom, kde sa stretne všetkých päť titulných vojsk.

Rozdelenie knihy Hobit na tri filmy sprevádzali očakávania a už ukončená séria ukazuje vzájomnú odlišnosť. Prvý diel bol ukecaný, ale milý štart dobrodružstva s veselým nájazdom v Morii či akčným finále. Dvojka ukázala nové postavy, lokality a kulminovala v Erebore so Smaugom. Trojka má už len útly námet a plne chápem najkratšiu stopáž: keď skončí konfrontácia s drakom, ostáva tu veľmi málo: pár udalostí v Dol Guldure, výlet do Gundabadu, očakávaná bitka a cesta domov.

Po prvý raz vnímam v kinoverzii vatu a nepotrebné scény: po demolácii Jazerného mesta, niektoré dialógy, predlžovanie výplne. Tretí Hobit by mohol mať menej ako dve hodiny, nič by sa nestalo. A to ešte kvitujem veľké množstvo scén so slabochom Alfridom. Niekoho potešia, iní by sa ich zbavili. Je to slabina prvých 70 minút, kedy strašne čakáte na prípravu boja či udalosti. Thorinov pád mysle je dobre spracovaný a dostal kopu času. Všetko ostatné ide už skoro automaticky.

Hobit: Bitka piatich armád Hobit: Bitka piatich armád

Samotná bitka ukazuje, ako sa Jackson dostal do starých koľají a štruktúry spred 11 rokov. Je to dlhá scéna, ktorá mieša väčšie i menšie konflikty. Je remeselne výborne zvládnutá, vidíte príchody armád, prvé kríženie zbraní a neskôr fragmentáciu na menšie súboje heroických jednotlivcov. Osobne som si predstavoval mastenicu pred Ereborom vo väčšom meradle – možno bol Návrat kráľa predsa len príliš epický. Bitka piatich armád sa mu nedokáže vyrovnať, lebo takmer všetko sme už videli, z niektorých častí cítiť pomaly Jacksonovu únavu. Ešte raz urobiť nájazd, ešte raz uvidím dve vojská pochodujúce oproti sebe a ešte... Je to stále to isté a už to nezaberá ako kedysi.

Áno, sú tu krásne nájazdy kamery, je tu dobrý pohľad na bojisko a viete si predstaviť, čo sa kde deje. Šéf orcov zaberá najlepšie pozície, je dostatočne krutý a solídne supluje hlavného záporáka. Sú tu menšie súboje, kde Legolas ukáže silné parkour triky či bojové schopnosti. Thorina čaká veľký efektný boj na zamrznutej ploche. Trpaslíci sa ukážu ako chrabrí bojovníci. Všetko do seba zapadá, vyplní 45 minút a vzbudí minimum emócií.

To je u mňa najväčší problém tretieho Hobita. Emócie. Je ich tu málo a keď je film menej epický ako ostatné, ťažšie si ho vychutnáte. Črtajú sa dobré scény elfsko-trpaslíčej romance s Tauriel a funguje to: skvelí herci, citlivý hudobný motív, osudovosť – ale je ich máličko. Navyše keď je toto finále cesty, čakáte väčšie rozlúčky, vzletné dialógy, čosi pamätné. Bilbo nedostane zo seba celú vetu. Prekvapivo zohráva menšiu rolu v dianí ako v prvých dvoch filmoch, čo je škoda. Ustúpil veľkej bojovej vrave.

Fanúšikovia budú očakávať aj prepojenie na prsteňovú trilógiu (kvôli sľubu o definujúcej kapitole), a dostanú krátky epilóg a pár odkazov. PJ pôvodný plán o prepájaní kníh očividne zavrhol, čo je škoda.

Moja cesta v Stredozemi začala 24. januára 2002 v tej istej sále, kde skončila 9. decembra 2014. Iste, zostarol som o 13 rokov, očakávania sa posunuli inde. Na definujúcu kapitolu prináša tretí Hobit málo. Ako samostatný film i v kontexte série. Čakáte niečo nevidené, zásadné, ale zhŕňa fungujúce veci ešte raz: veľa postáv, dianie v rôznych kútoch, profesionálne natočenú bitku, dobrú hudbu. Nič nové. Isteže je to film, ktorý musíte vidieť na veľkom plátne, tam vynikne. No od finálnej kapitoly som čakal viac.

PS – Fanúšikovia knihy a Jacksona mi po premiére píšu, že im film perfektne sadol a je to jasná 10/10. Možno potrebujem druhé videnie ako pri prvom Hobitovi, aby som posunul skóre vyššie. No kde nájsť motiváciu a absolvovať opäť 144 minút, keď viete, že epickosť, emócie či energia chýbajú?

The Hobbit: The Battle of the Five Armies (Nový Zéland/USA, 2014, 144 min.)
Réžia: Peter Jackson. Scenár: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson, Guillermo del Toro. Hrajú: Ian McKellen, Martin Freeman, Richard Armitage ...

autor Michal Korec 11.12.2014