ŠÉFOVIA NA ZABITIE 2

ŠÉFOVIA NA ZABITIE 2

6.0

Dvojpohľad na komédiu Šéfovia na zabitie 2.

Šéfovia na zabitie ostávajú aj po viac ako troch rokoch jednou z najlepších komédií súčasnej dekády vďaka sviežemu námetu. Takmer každého nadriadený štve a najlepšie by bolo sa ho zbaviť. No kam posunúť hrdinov po dobrodružstve, kde sa šéfovia vypratali z cesty na onen svet či do väzenia?

Do vlastného biznisu. Nick, Kurt a Dale dostali unikátny nápad: Sprchovací kamoš je novinka, ktorou chcú preraziť a po jednej rannej TV šou sa ocitnú priamo u jedného z najväčších predajcov a ten si u nich objedná rovno 100 tisíc kusov. Lenže keď ich vyrobia a zoberú si úver za pol milióna dolárov, boss ich pošle dočerta a oni ostávajú so sekerou na krku. A tak urobia to najlepšie, čo môžu – opäť sa ponoria do víru zločinov a skúšajú únos, výkupné a iné metódy na záchranu samých seba.

Dvojka šéfov radí: ani po zbavení sa jednej série bossov sa vaše trable nemusia skončiť, vždy sa nájde vo svete niekto, kto vám bude ovplyvňovať život: nový šéf, biznis partner, niekto s väčším bankovým kontom či mocou. Ďalšie prekážky a iní nepriatelia sa objavia rýchlo. Naše trio hrdinov už vie, ako im čeliť – po prvom dieli sú jasne zohraní, aj vy ich poznáte a je otázkou času, aký plán začnú realizovať a kedy sa im začne rútiť, keďže nepatria medzi najšikovnejších.

Ako pri každej komédii, trailery čosi načrtli, ukázali cca polovicu zápletky, pár silných vtipov, ale vo finálnej stopáži sa našťastie nájde veľa prekvapení. Väčšina momentov z ukážok príde v prvých 45 minútach – tie síce ubiehajú rýchlo, sú šikovne strihané, ale neobsahuje nič extra. Až potom sa film rozbehne a začnú silné situačné scény, nezabudnuteľné gagy plné improvizácie či skvelého timingu.

Každý z trojice hrdinov naplno rozvíja svojú rolu: Nick (Jason Bateman) je stále ten seriózny chlapík, ktorý riziko príliš nemusí a potom skončí v najväčšej šlamastike. Kurt (Jason Sudeikis) niekedy skôr koná ako myslí, najmä keď ide pekná žena okolo. Dave je strašne ukecaný, často neurotik, ale oddaný tatko, ktorý pre svoju rodinu urobí všetko. Zostava je stále vynikajúca, odlišné štýly humoru tiež, viete sa zabaviť na veľkých momentoch i rýchlych hláškach. A od prvého dielu mal každý silné komédie a vidieť ich opäť pohromade posilnených o iné roly je fajn.

Trio páli po vás dialógy ako guľomet a hneď v prvej štvrťhodine objavíte dve-tri ťažko preložiteľné perly – ale titulky sa snažia zachytiť to najlepšie vrátane desiatok nadávok, ktoré sem patria. Počkajte aj na legendárnu postavu v podaní Jamieho Foxxa (Dean MF Jones), jeho verbálnu i situačnú komiku.

Vrcholom je finálna tretina s veľkou schémou, nečakanou realizáciou, pár silnými zvratmi a náramne poteší aj akčná naháňačka, kde autori prišli s parádnym gagom. Cca 70 minút sa drží film nad ľahkým priemerom, až za finálnu tretinu patrí veľká chvála, je dynamická, skrýva to najlepšie a parádne baví.

Okrem trojice hrdinov a Jamieho Foxxa film posilnil na hereckom obsadení: Kevin Spacey si vystačí v pár scénach v lochu, Jennifer Aniston má výborné nymfomomenty, Chris Pine je magor od začiatku a Christopher Waltz ladí bossa spoľahlivo. Ťažko od nich čakať viac na vyhradenom priestore.

Šéfovia na zabitie 2 sú solídne pokračovanie, ktoré už nemá ten totálne svieži nápad, ale vďaka triu kvalitných hrdinov a odlišným hercom dokáže pobaviť v podobnej schéme znova. Je tu pár nových postáv, séria dobrých trablov i vtipnej šlamastiky a veľmi zábavná finálna polhodinka.

Michal Korec: 7/10

Šéfovia na zabitie 2 Šéfovia na zabitie 2

Pracovité včeličky despotických šéfov sú späť. Nick (Jason Bateman), Dale (Charlie Day) a Kurt (Jason Sudeikis) sa okrem banálne znejúcej webstránky vyzbrojili do tvrdého sveta biznisu vlastným vynálezom sprchovacej mašinky. Po predchádzajúcich skúsenostiach s neľudskými nadriadenými v Šéfoch na zabitie (Horrible Bosses) sa už chcú spoľahnúť na vlastnú invenciu a pracovať pre seba. Okolnosti im do podnikania vmetú hamižnú dvojicu podnikateľov Berta Hansona (Christoph Waltz) a jeho syna Rexa (Chris Pine). Zápletku vymáhania výkupného opäť okoreňujú drsňácky gangster Motherfucker Jones (Jamie Foxx), sexuálna dračica Julia (Jennifer Aniston) a občas z väzenia perliaci megaloman Dave Harken (Kevin Spacey).

Do režisérskeho kresla usadol vynaliezavý scenárista Sean Anders (My sme Millerovci, To bol zajtra žúr) a scenára sa ujali Daley, Goldstein, sám Anders a Morris (všetci striedavo participujúci na TBZŽ, Millerovci, animované Fašírky 2 či HB). Vďaka úspešným Šéfom na zabitie z roku 2011 s milou premisou navzájom si povraždiť nenávidených šéfov vo výbornej réžii Setha Gordona sa na „dvojku“ tešili davy fanúšikov.

Dočkáme sa osvedčenej príbehovej línie, kedy sa na začiatku ukuje plán a s malými obmenami sa ho humorná trojica snaží doviesť do úspešného konca. Úsilie im komplikuje panovančný Rex a o poznanie dochádza k posunu v prípade nymfománie zubárky Julie. Opäť dominuje prepiato vzájomne sa prelínajúci trojdialóg a z uzemňujúceho Nicka sa presúva pozornosť na Daleovo zabávačské umenie. Defilujú predovšetkým vizuálne komediálne prvky s menším obsahom humoru hovoreného slova, ktorým sa HB preslávili. Prekotné dohadovačky síce nesú isté známky „zohratého“ tria rozvážneho Nicka, uveličeného Kurta a naivne impulzívneho Dalea, v konečnom dôsledku však iba kopírujú konverzačný štýl jednotky.

Divákovi dobre padne vidieť na plátne svoje obľúbené postavy, všetko očakávanie ale vyplýva z ich konania v origináli, preto si len z času na čas pripomína obdobné situácie a porovnáva ich s tými aktuálnymi. Pre nováčikov poskytuje Anders vtipný príbehový mix priemerne pointovaných situácií, kde viac zalomcuje bránicou Daleova hyperpotivosť než Kurtova ledabolá poznámka o bežnom skladovaní neutrónov a protónov...

Na poli bláznivých amerických komédií predstavuje pokračovanie Šéfov na zabitie príjemnú zmenu v príbehovej oblasti, hoci formálne vsádza na priemernú prvoplánovú humornosť v grimasách, pohyboch, až druhotne na konverzačne vtipné perly. Hoci nájdeme takmer identické momenty s jednotkou (zubná kefka, Motherfuckerova drinková póza, lascívne ladná Julia) a dej oplýva rovnakou mustrou, v HB2 komediálne hviezdi nováčik Chris Pine, príbeh si udržuje dostatočne napínavé tempo s osvedčeným HB hudobným podmazom Christophera Lennertza.

Tŕňom v oku snáď zostáva len bolestne nevyužitý herecký potenciál Christopha Waltza. A trochu môže fanúšikov Šéfov na zabitie znepokojovať fakt, že autori začnú tlačiť na pílu a HB postihne rovnako dehonestujúci osud ako to bolo v prípade úspešného počinu Vo štvorici po opici (The Hangover, 2009).

Zuzana Ondrišová: 6/10

Horrible Bosses 2 (USA, 2014, 108 min.)
Réžia: Sean Anders. Hrajú: Jason Bateman, Jason Sudeikis, Charlie Day