KMEŇ

KMEŇ

9.0

Keď v máji kritici ovenčili ukrajinskú drámu Kmeň tromi cenami na festivale v Cannes v krajine jeho výroby sa stupňoval najznepokojivejší vojenský konflikt od Studenej vojny Aj keď sa zdá že film bol natočený ešte pred udalosťami na Majdane Námestí Nezávislosti v Kyjeve na mnohých záberoch v ňom vidíme európsku vlajku a jeho hrdinovia sa zúfalo pokúšajú emigrovať do Talianska Pozornosť celovečerného debutu režiséra Myroslava Slaboshpytskiyho je však odklonená k spoločensky znevýhodnenej skupine v centre príbehu

Predstavte si že zhodou nešťastných udalostí prídete o sluch a zvyšok svojich dní ste nútení potácať sa v mase ľudí ktorých reči zrazu nerozumiete Uväznení v tichu sa ocitáte aj v kinosále počas premietania Kmeňa Režisér ho celý nakrútil v znakovej reči bez vysvetľujúcich tituliek a každá scéna sa pre diváka stáva záhadou šifrovaným rébusom vysvetleným jedine cez pohyby

Kritik magazínu The Hollywood Reporter prirovnal film k baletu s pridaným sexom a násilím Ľudské zvuky sú minimalizované a z reproduktorov kinosály počuť iba šum okolia Tanečníci nereagujú na hudbu ale pokrivené vzťahy medzi sebou V príbehu prichádza mladý Sergey do internátnej školy pre nemých Okamžite je spolužiakmi vtiahnutý do zvláštneho gangu kmeňa ktorý po nociach okráda osamelé postavy v tmavých uličkách a predáva ženy na sexuálne služby Sergey sa postupne stáva neoddeliteľnou súčasťou skupiny až kým sa nezamiluje do jednej z prostitútok

Kmeň Kmeň

Kmeň je dôkazom že originálny koncept je niekedy dôležitejší ako štedrý rozpočet a svetlým príkladom aj pre slovenskú kinematografiu že sťažovať sa na financie nestačí Režisér Slaboshpytskiy ho natočil ako rozšírenie svojho krátkeho filmu Deafness / Nemota z roku 2010 a dodáva výrazu nemý film nový originálny význam Oceniť ho možno aj ako generačnú výpoveď ktorá tak ako české Hany upozorňuje na snahu súčasných mladých zmeniť okolie Keby v alternatívnej realite Michael Haneke nakrútil Klub bitkárov tak by sa Kmeňu veľmi podobal

Aj keď dejová línia príbehu je dynamická štýl natočenia v kontraste s tým mimoriadne pomalý a statický čo môže mnohých odradiť Zábery sú dlhé a málokedy sa priblížia hrdinom do tváre často sledujeme v rámci jedného obrazu viac udalostí čo muselo byť nesmierne náročné pre choreografiu hercov Bez slov bez hudby a v odľudštených priestoroch film navodzuje úzkosť narušenú niekoľkými silnými momentmi či už nežnosti znechutenia alebo absolútneho teroru Divák znevýhodnený oproti hercom na plátne je správne nútený uvažovať o znevýhodnení menšín v spoločnosti Opätovné sledovanie filmu mu dokonca môže vniesť nové významy a poodhaliť zmysel niektorých udalostí

Kmeň Kmeň

Všetky spomenuté klady sú silnými argumentmi prečo by Kmeň napríklad mal dostať cudzojazyčného Oscara a zapísať sa do dejín filmu Nemožno si však na záver odpustiť otázku či formálna štylizácia tentoraz neprebila jeho príbehovú rovinu Či skutočne rozumieme citovému prežívaniu hrdinov alebo vnímame len ich spoločenské začlenenie Či sme pochopili motiváciu hlavného hrdinu v záverečných minútach deja a či sú pohyby ten pomyselný tanec dostatočne vysvetľujúce

Tento text bol napríklad napísaný bez interpunkcie

Môže nápad poprieť pravidlá

Keby niekto nakrútil film bez obrazu o živote slepcov bol by to ešte film