ŠKATULIACI

ŠKATULIACI

6.0

Škatuliaci sú nový animák od tvorcov KoralínyParaNormana, čo vopred signalizuje iný štýl oproti svetlým rozprávkam vo vedľajších sálach. Je tu veľa technických fines, ale scenár od začiatku škrípe, musí prejsť povinnými fázami a výsledok je síce netradičný, ale miestami rozpačitý.

Malé Syrovany ponorené do hmly a tmy pripomínajú viktoriánsku dobu; žijú tu bežní obyvatelia, ktorí sa skrývajú v domoch a šľachta si užíva plné misy syrov. Každú noc po zotmení z kanálov vychádzajú zvláštne postavičky, pred ktorými sú varovaní: Škatuliaci sa hrabú v odpadkoch, berú si užitočné veci a snažia sa nepadnúť do zajatia. V uliciach snorí Chmatoš, čo by ich chcel pochytať a získať biely klobúk šľachty. Škatuliaci vraj raz ukradli chlapca, o čom je aj pieseň. Symbióza ľudí a Škatuliakov čaká na zmenu: začne sa realizovať, keď sa z podzemia vynorí chlapec Vajo a stretne dievčinu...

Začiatok je dynamický a interesantný. Za 8 minút vychrlia autori dve krásne scény a uvedenie oboch vetov. Prvý nástup Škatuliakov je výborne snímaný, postavičky nevidno, iba obrysy. Atmosféra mesta je vynikajúca a s napätím čakáme, ako budú vyzerať a správať sa. Ľudský svet je nevysvetlený: páni v klobúkoch hltajú syr a kašlú na komunálnu politiku, dievčina musí trpieť, lebo sa jej nevenuje otec a Chmatoš je od začiatku vyrysovaný ako hlavný zloduch. V podzemí plynie čas rýchlo, Škatuliakov ubúda, chlapec rastie. Ďalšia citlivá a pôsobivo natočená scéna.

Škatuliaci Škatuliaci

Len čo zistíme aj odpoveď na kľúčové otázky (ako Škatuliaci žijú, správajú sa a či rozprávajú), príde relatívne hluchá časť prvej polovice filmu. Tu a tam sa vyskytnú náhody, inokedy povinné prvky. Je to nevyvážený mix, kde na pár dobrých scén musí prísť nútená jazda. Je tu veľa alegórií (viktoriánske poňatie, vzťahov rodičov a detí), pozitívne myšlienky pre deti (nejde o to, ako vyzeráš, ale aký si), akoby sa autori sami báli, že ustrelili v štylizácii a obsahu mimo detského filmu a musia sa doň vrátiť.

Paradoxne sú tie povinné prvky občas trochu nudné či naťahované – celé finále sa naťahuje a zloduch má iba jeden cieľ: získať biely klobúk a dostať sa k syrom. Ide o snahu dostať sa do vyššej spoločnosti a na druhej strane zarazí zadubenosť či vykreslenie otca dievčiny. Je neuveriteľné počúvať ju, ako hovorí o tom, čo znamená pre ňu otec, keď ten na ňu kašle.

Čo ma dostáva k momentu, že Škatuliaci nie sú pre najmladšie deti. Osobne ich vidím na prístupnosť od 8 rokov, inak budete musieť ako rodičia či starší doprovod veľa vysvetľovať, deti nepochopia, budú sa pýtať, občas ich niečo nepríjemne prekvapí. Toto nie je svetlá rozprávka ani podľa štylizácie, ale ponurý celok. Nie síce na úrovni Tima Burtona, lebo pár milých postavičiek sa objaví, ale celkovo sú tu poriadne hnilé charaktery a tie musíte deťom tiež vysvetliť.

Škatuliaci Škatuliaci

Formálne je film na vysokej úrovni a výborný záver vám ukáže, ako sa Laika vždy niekoľko rokov morduje s novým projektom. Všetko tu sedí: parádna kamera, hudba, strih, aj 3D občas poteší. Bude to stačiť popri ťažšie poskladanom obsahu?

Škatuliaci sú náročnejšia rozprávka oproti Domu kúziel a iným filmom, čo sa v poslednom období ukázali. Určite pôsobí inak, má veľa nápadov, aj nutných scén. Pre deti od 8 do 12 rokov môže byť zaujímavou jesennou rozprávkou, ale musíte im občas vysvetliť motiváciu či diskutovať, čo sa dialo.

Odporúčame vidieť celé záverečné titulky. Uvidíte aj to, ako sa Škatuliaci animovali...

The Boxtrolls (USA, 2014, 96 min.)
Réžia: Graham Annable, Anthony Stacchi. Scenár: Irena Brignull, Adam Pava, Alan Snow. V originálnom znení: Ben Kingsley, Jared Harris, Nick Frost