Kino recenzia > Východiskový bod
Free State of Jones
Junction 48
Bacalaureat
Inferno

VÝCHODISKOVÝ BOD

Prvý raz som čítal o Východiskovom bode v zozname premiér v Sundance a zafixoval som si ho ako zaujímavú romancu s nejakým silným zvratom. Konečne máme možnosť vidieť finálny celok...

Prvý raz som čítal o Východiskovom bode v zozname premiér v Sundance a zafixoval som si ho ako zaujímavú romancu s nejakým silným zvratom. Konečne máme možnosť vidieť finálny celok a podobne ako The Words pred dvomi rokmi, aj toto je kvalitný nezávislý film so zaujímavou pointou i vyznením.

Doktor Ian Gray je molekulárny biológ fascinovaný evolúciou oka. V laboratóriu i momente, keď z neho odíde a upúta ho napríklad oko neznámej slečny, ktoré si chce odfotiť. Vzniká zaujímavý pár a kontrasty sú jasné: on je pragmatický vedec, ona skôr éterická žena, no romanca funguje do kľúčového momentu odchodu. Ian sa opäť pohrúži do práce a s kolegyňou Karen narazí do bodu, kedy racionálne postupy už nefungujú a nastupuje spiritualita. Musí cestovať cez pol sveta, aby si teóriu potvrdil a presvedčil aj seba.

Východiskový bod spája viaceré žánre. Nutno podotknúť, že dostal ideálnu stopáž 107 minút, aby ich rozvíjal a v jednotlivých momentoch zasadil silné údery plné emócií. Prvá tretina zodpovedá aj môjmu pôvodnému očakávaniu romance: nazeranie na stretnutie i vzťah dvoch odlišných ľudí zvláda Mike Cahill nádherne. Máloktorý film vám predvedie, ako sa podklady priťahujú a zlom v podobe odlúčenia je silný.

Postupne sa začnú vynárať motívy sci-fi pri výsledkoch výskumu a onedlho aj spiritualita. Zatiaľ čo film mení svoje lokality (laboratórium za cestu do cudziny), okolo polovice dĺžky už začíname tušiť, kam by mohol smerovať (a zámerne to sem nepíšem, nepozerajte trailer a budete postupne prekvapovaní ako ja pri prvom videní). Scenár je výborný, vypomáha si realistickými dialógmi a má minimálne jednu skvelú postavu: Ian Gray po dlhoročnom bádaní i racionálnom prístupe nevie, čomu veriť. A my spolu s ním!

Východiskový bod totiž začne zrazu vyťahovať vedecko-filozofické debaty, existenciálne úvahy o živote a pridáva ešte aj idey o vzniku od stvoriteľa či iného pôvodu. Je tu klasický motív: kde končí veda, tam nastupuje viera. Kombinácia vedy s náboženstvom a najmä východnou filozofiou života nadväzuje na celý výskum. Niežeby tu vyskakovali šokujúce pointy, naopak, Cahill vám predkladá v dialógoch úvahy, ktorým môžete začať s hlavným hrdinom veriť, ale nemusíte.

Že režisér využíva na rozprávanie miestami sterilné a inokedy až magické prostriedky so soundtrackom či kamerou, to je dobre. Kopu protikladov (laboratórium vs. živá India, jeho a jej charakter, veda vs. viera) treba postupne načrtnúť a vás do nich ponoriť. Herecké výkony sú veľmi dobré, Michael Pitt má po čase výbornú rolu a aj ženské party sú fajn obsadené.

Výsledný dojem sa ťažko tvorí. Toto je výborný nezávislý film, no tým, že si veľmi tyká s otázkami vedy, náboženstva či pohľadu na svet bude priamo atakovať vaše vyznania a postoje. Potom už bude záležať na tom, či sa vo finále zladíte alebo rozkmotríte. Sú tu dve rozhodujuce scény: finálová a potitulková, ktoré si treba vychutnať a vyrieknuť ortieľ. U mňa je súčinný, a preto...

I Origins (USA, 2014, 106 min.)
Réžia: Mike Cahill. Scenár: Mike Cahill. Hrajú: Michael Pitt, Steven Yeun, Astrid Bergès-Frisbey

2014-09-2828.9.2014 | Michal Korec