38

38

7.0

Takmer na deň presne po tragickom úmrtí Pavla Demitru pred troma rokmi sa dostáva do kín filmová pocta výnimočnému hokejovému útočníkovi. Režisérsky dokumentárny debut Dana Dangla a Lukáša Zednikoviča 38 patrične uspokojuje davy žialiacich fanúšikov tejto legendy. Spomienková mozaika na Dema obsahuje všetky nosné atribúty klasického dokumentu cti. Opustenú rodinu, vyzdvihnuté zásluhy, obdivujúcich spoluhráčov, kamarátov z detstva, ukážky Demitrových vyjadrení médiám a, samozrejme, defilé jeho špičkových športových výkonov.

Film predstavuje Demitrovu kariéru od útleho detstva po zaslúženú slávu v zámorskej NHL s následným návratom do Európy. V čase jeho pôsobenia v rodnej Dubnici nad Váhom v Spartaku ZŤS DnV sa film najmarkantnejšie venuje prepojenosti s rodinou. Predovšetkým so súťaživým otcom, ale už aj s vtedajšou láskou Máriou, s ktorou zotrval i v manželskom zväzku a ostali jej po ňom dve deti. Práve Majkino rozprávanie pretkáva celú Danglovu scenáristickú štruktúru filmu. Odohráva sa počas cesty na miesto tragickej havárie lietadla Jak-42 neďaleko Jaroslavli, kde zahynulo spolu s ním celé hokejové mužstvo Lokomotiv Jaroslavľ. Okrem nej sa v dokumente dostávajú k slovu spoluhráči Handzuš, Gáborík, Višňovský, Hossa, Šatan atď., tréneri Filc, Vůjtek, hokejoví manažéri, obe Paľove sestry či spomínaný otec.

38 38

Fanúšikom slovenského hokejového reprezentanta s dresom č. 38 dokument dopraje ucelený prehľad Demitrových najslávnejších momentov na ľade. Chronologicky mapuje jeho cestu z Dukly Trenčín do farmárskeho mužstva v Ottawe. Nasleduje prierez kariéry v NHL (St. Louis Blues, L.A. Kings, Minnesota Wild, Vancouver Canucks), ďalej perličky v podobe nezabudnuteľne džentlmenského prepustenia istého gólu v prospech Scotta Younga či osobitých povahových čŕt hokejistu, ktorý sa nikdy nevedel vyrovnávať s prehrou, no v súkromí sršal humorom a dobromyseľnosťou.

Úprimne povedané, na dokumente sa nedá nevšimnúť si prioritnú snahu vyjadriť úctu k zosnulej hokejovej veličine a autori postupovali podľa šablóny klasického útvaru tohto žánru. Dobový materiál občas vyvolá na divákovej tvári úsmev – v móde vraj Demitra zaostával vždy o jedno desaťročie. No pri sledovaní kariéry si jeho priaznivci v duchu uznanlivo rekapitulujú známe pasáže z klubových či reprezentačných zápasov na OH či MS. Tou sentimentálnejšou líniou filmu 38 je spomínanie manželky Márie (o ktorej sa, mimochodom, zo snímky nedozvieme nič viac, než to, že bola Demitrovou manželkou) vo vlaku idúcom do Ruska k miestu nehody. Jej slová svedčia o osudovej láske, výnimočnej spolupatričnosti, a tým pádom o pálčivo zraňujúcej strate manžela.

38 38

Tridsaťosmička vo svete životopisných dokumentov má vcelku rutinný charakter a zručne narába so senzitivizujúcimi prostriedkami predovšetkým v hudobnom podmaze či pri citových odmlkách respondentov. Silno akcentuje pocit straty, takže spomínanie zúčastnených nadobúda pachuť sentimentálneho pátosu (čím viac výpovedí po sebe, tým emocionálny nátlak na diváka mohutnie). Samotné následky leteckej havárie sa Danglovi našťastie podarilo príliš neprekysličiť a dal im dôstojný rámec – síce s nevyhnutnými sviečkami a priveľkou nádielkou smutných tvárí jeho známych, no s výstižným pohrebným prejavom kolegov-kamarátov a nádejnou mladou hokejovou krvou, ktorá chce hrať ako jej uznávaný vzor Pavol Demitra.

38 (SR, 2014, 90 min.)
Réžia: Daniel Dangl, Lukáš Zednikovič. Účinkujú: Mária Demitrová, Pavel Demitra, Ján Filc, Marián Gáborík, Michal Handzuš, Marián Hossa, Zdeno Chára, Tomáš Kopecký, Miroslav Šatan, Ľubomír Višňovský a ďalší

autor Zuzana Ondrišová 20.9.2014
7.0
-