POD ZEMOU

POD ZEMOU

5.0

Každá veľká metropola spravidla skrýva pod svojimi útrobami spleť katakomb, v ktorých čakajú neprebádané chodby. Scenáristi Pod zemou dostali dobrý nápad poslať tam skupinu bádateľov, nechať ich prežiť rozličné hrôzy a nenechať práve všetkých dostať sa von na povrch.

Že Paríž skrýva mnohé tajomstvá nám ukázal napríklad už Da Vinciho kód. A katakomby pod mestom majú navyše ukrývať aj záhadnú miestnosť lákajúcu všetkých dobrodruhov. Vstup je jednoduchý, no východ sa hľadá ťažko. Scarlett je dobrodružná deva, ktorá sa podľa starých máp rozhodne priestor preskúmať, no so svojou partiou expertov i dobrodruhov rýchlo zistia, že objavujú čosi nadprirodzené. Možno ríšu mŕtvych, vlastný strach, pach po mŕtvolách a nekonečnú spleť tunelov, zatarasené cesty a nastupujúcu beznádej. Cesta von vedie klasicky cez postupnú cestu vpred, ale kto ju prežije?

Koniec filmového leta spravidla prináša aj menší horor, kde sa tvorcovia snažia varírovať mysteriózne témy. Pod zemou má dobrý námet a prostredie, ktoré scenáristi spočiatku vedia využiť, no podobne ako v iných hororoch s expedíciou platí: čím nižšie sa dostávame, tým viac obetí hrozí a vo finále nás možno dorazí bizarná pointa a všetka snaha vyjde navnivoč. Čelíme ďalšiemu prípadu v rade.

Pod zemou Pod zemou

Pod zemou možno rozdeliť na zážitok troch tretín. Prvá je relatívne naťahovaná a základný námet ešte nevie využiť. Predstaví nám pár hrdinov (i obetí), ale dobrých 40 minút sa nič nedeje, nekoná sa ani napätie, je to len oťukávačka, odhaľovanie názvov typu vstup do ríše mŕtvych. Druhá tretina naberie grády a začne využívať pekné elementy: katakomby sú konečne využité a dokonca aj toľko omletý koncept found footage vyzerá dobre: prechod niektorými tunelmi pripomína legendárne dungeony PC hier 90. Rokov, akurát sa odohrávajú na plátne kina a čakáte, či na vás niečo nevybafne. A áno, príde zopár strašidelných momentov, ľakačiek do kamery či brodenie sa kopou kostí pre fajnšmejkrov.

No pri hororoch sa treba mať na pozore pri finálnej tretine: a Pod zemou je ďalší horor, ktorý doplatí na zvláštne vyústenie, ktoré niektorým divákom vyčarí úsmev na perách a iných znepokojí, o čom to vlastne bolo. Nečakajte ultrabrutálny záver, ale skôr chaotické vyústenie toho, čo sme prežili dovtedy. Je to sčasti škoda, lebo finále uberá celku kľúčový bod pri hranici priemeru.

Pod zemou Pod zemou

Decentné obsadenie hercov a solídne tempo druhej polovice síce oživí pár strašidelných momentov, ale je to málo. Miešajú sa tu viaceré pointy naraz (tajomstvá minulosti, oživený strach atď.), neviete si ani sami vybrať, čo by bol najlepší koniec. Príde aj pár nepríjemných klišé, found footage koncept sa zunuje a zrazu je koniec. A mimochodom, filmu by bodla aj výraznejšia hudba.

Rozdrobenie na tretiny si žiada ich samostatné hodnotenie. Pri súčte a delení cifier 5, 7, 5 dostávame síce priemer 5,67, ale nie príliš uspokojivé finále sťahuje film, kde patrí: presne na hranicu priemeru.

As Above, So Below (USA, 2014, 93 min.)
Réžia: John Erick Dowdle. Scenár: John Erick Dowdle, Drew Dowdle. Hrajú: Perdita Weeks, Ben Feldman, Edwin Hodge

autor Michal Korec 7.9.2014