Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Kino recenzia > Láska na karí
Bacalaureat
Inferno
Rodinný film
Toni Erdmann

LÁSKA NA KARÍ

Švédsky režisér Lasse Hallstrom (Pravidlá muštárne, Čo trápi Gilberta Grapea, Čokoláda) sa opäť pustil do spracovania knižnej predlohy, o ktorú je vo svete záujem, čo potvrdzuje množstvo ...
Švédsky režisér Lasse Hallstrom (Pravidlá muštárne, Čo trápi Gilberta Grapea, Čokoláda) sa opäť pustil do spracovania knižnej predlohy, o ktorú je vo svete záujem, čo potvrdzuje množstvo ...

Švédsky režisér Lasse Hallstrom (Pravidlá muštárne, Čo trápi Gilberta Grapea, Čokoláda) sa opäť pustil do spracovania knižnej predlohy, o ktorú je vo svete záujem, čo potvrdzuje množstvo čitateľov a preklad do vyše tridsiatich jazykov. Jeho najnovší film Láska na kari je adaptáciou bestselleru amerického spisovateľa Richarda C. Moraisa „A hundred-foot journy“, ktorý je i spoluautorom scenára.

Film je príbehom mladého talentovaného indického kuchára Hassana a jeho rodiny, ktorá sa po vyhrotení politických konfliktov v Bombayi vydá za novým životom do Európy. Rodina Kadamovcov napokon zakotví vo francúzskom mestečku, kde si otvoria rodinnú reštauráciu a rozhodnú sa primäť miestnych obyvateľov, aby podľahli dosiaľ neznámym chutiam a vôňam. Rozpúta sa „vojna“ s Madam Mallory, majiteľkou susednej reštaurácie ocenenej Michellinskou hviezdou.

Hlavná dejová línia sa sústredí na Hassana a jeho rozkol medzi závratným kariérnym rastom, láskou ku večne bojujúcej Margueritte a tvrdohlavým otcom. Hassan sa navyše musí asimilovať v cudzej zemi a nezaprieť pri tom svoj pôvod, ktorý je „tajnou ingredienciou“ jeho kuchárskeho úspechu a to všetko tak, aby nesklamal rodinu a išiel za svojím šťastím.

Košatý dej je prehľadný, no akosi zadŕha, nie a nie vygradovať, expresívne naratívne výkyvy pôsobia vyumelkovane a preto neuveriteľne. Scenárista často siaha po rovnakých, alebo podobných prvkoch, aké už vo filme rezonovali (napríklad požiar) a diváka „strháva“ násilnými „akčnými“ scénami. Toto jednotvárne hojdanie sa (hore-dole) po čase otupuje zmysli, príbeh pôsobí ako začarovaný kruh, jeho koniec možno predpokladať hneď na začiatku.

To, že film vyšiel z produkčnej dielne Dream Works (Steven Spielberg) mnohé vopred napovedá a definuje celkovú estetiku i nadnesene príkry tón rozprávania, s ktorým tvorcovia filmu nedokázali striedmo naložiť. Je pravdepodobné, že divák odíde z kina prejedený ako zo zariadení rýchleho občerstvenia, uvedomujúc si, že tento delikátny zážitok bol jedným veľkým ružovým podvodom.

Láske na karí sa nedarí napĺňať očakávania ani v intenciách žánru ľúbostnej komédie, ktorá síce dovoľuje istú dávku naivnej hyperbolizácie i nadnesený tón, no je ťažšie stotožniť sa s povrchne vykreslenými a pomerne plochými charaktermi (najmä Margueritte), ktorým nie je možné uveriť emócie a navyše ich motivácie, ani dejové zvraty v ničom neprekvapia.

Autori sa snažia vyjadriť k stále aktuálnemu globálnemu problému, akým je stret rôznych kultúr sprevádzaný šovinizmom a xenofóbiou. Využili tak kontrastnú vzorku dvoch etník. Indi, ako najstarší národ so špecifickou kultúrou, ktorej znaky sú celosvetovo dobre známe, sú charakterizovaní ako mierni „barbari“ v opozícii k „uhladeným“ Francúzom s vyhradeným vkusom, celosvetovo uznávanou gastronómiou a elegantnými spôsobmi. No Francúzi sú najmä silnými nacionalistami, čo v príbehu poslúžilo ako „nabitá zbraň“, ktorá zákonite vystrelí (je na škodu, že sa tak udeje v prvoplánovom kontexte národných osláv a polopatistickom recitály francúzskej hymny Marseillaisa).

Kontrastný svet, v ktorom postavy jestvujú nie je čierno biely, no prerod postáv je zjednodušený, prvoplánový a preto predvídateľný, záujem o zauzľovanie a následné vyústenie príbehu upadá. Láska na karí pracuje s najhrubším klišé nie len v presladenom obrazovom prevedení (malebné mestečko ponúka krásne exteriéry, neodolateľné jedlá, samozrejmosťou sú sympatickí herci...), ale najmä v príbehu, ktorý nie je v ničom invenčný.

Film zhutňuje tisíckrát videné a počuté a to všetko halí do okukaného (indicko-francúzskeho) „exotického“ šatu, čo z neho robí priemernú americkú komédiu, avšak bez požadovaného humoru a je na mieste konštatovanie, že jediné čo mu chýba je striedmosť a občasné klepnutie si po prstoch, pretože na rafinované kombinovanie chutí a vôní treba nie len odvahu, ale i šiesty zmysel, ktorý pomôže tvorcovi vycítiť, že jeden ohňostroj a jedna „vydarená“ láska sú v jednom filme absolútne postačujúce a ich duplicita je len na škodu...


The Hundred-Foot Journey (USA, 2014, 122 min.)
Réžia: Lasse Hallström. Hrajú: Helen Mirren, Charlotte Le Bon, Rohan Chand, Manish Dayal

2014-09-077.9.2014 | Roberta Tóthová




login facebok
Fotogaléria k článku
Romantický/Dráma
122 min
India USA
2014
4.9. 2014
7.8. 2014
5 z 10
Mám v zbierke
0 z 10
4 z 10
5 z 10


Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
Za mňa 3/10. Tešila som sa na úžasné efekty ale tých pár zaujímavých scén z celkového času 120 minút bolo žalostne málo... >
v 96. som mal 6 rokov, no film som videl ako 10 ročný (10/10)... na "dvojku" som šiel s veľkou nostalgiou, ale aj zdraví... >
Ladislav Mišánik | X-Men: Apokalypsa
+ McAvoy, Fassbender, nove postavy (cyclops, jean grey, storm, nightcrawler)- Apocalypse, Psylocke, dejova linia, slabe ... >
Peter Molnár | X-Men: Apokalypsa
Nesmiete presadiť či nesmiete prezradiť ? >
>
Sector.sk
>
Kinema.sk
>
Plnehry.sk
>
Onlinehry.sk
>
Funny.sk
>
Zvonenia.sk
>
Pikosky.sk
>
Rozpravky.sk
>
Titulka
>
Recenzie
>
Premiéry
>
Novinky
>
DVD
>
TV
>
Rebríčky
>
Databáza
>
Filmové trailery
>
Podcasty
>
Slovenské filmy
>
Udalosti
>
Preview
>
RSS články
>
RSS novinky.
>
Lacné Letenky
>
AutoOlymp.sk
>
Pricemania.sk
>
Superdeal.sk
>
Filmy
>
info@kinema.sk
>
Všetky práva vyhradené.
copyright 2001 - 2016
Sector s.r.o.
ISSN 1336-4197