Kino recenzia > Láska na karí
Passengers
Raw
Closet Monster
When the Bough Breaks

LÁSKA NA KARÍ

Švédsky režisér Lasse Hallstrom (Pravidlá muštárne, Čo trápi Gilberta Grapea, Čokoláda) sa opäť pustil do spracovania knižnej predlohy, o ktorú je vo svete záujem, čo potvrdzuje množstvo ...

Švédsky režisér Lasse Hallstrom (Pravidlá muštárne, Čo trápi Gilberta Grapea, Čokoláda) sa opäť pustil do spracovania knižnej predlohy, o ktorú je vo svete záujem, čo potvrdzuje množstvo čitateľov a preklad do vyše tridsiatich jazykov. Jeho najnovší film Láska na kari je adaptáciou bestselleru amerického spisovateľa Richarda C. Moraisa „A hundred-foot journy“, ktorý je i spoluautorom scenára.

Film je príbehom mladého talentovaného indického kuchára Hassana a jeho rodiny, ktorá sa po vyhrotení politických konfliktov v Bombayi vydá za novým životom do Európy. Rodina Kadamovcov napokon zakotví vo francúzskom mestečku, kde si otvoria rodinnú reštauráciu a rozhodnú sa primäť miestnych obyvateľov, aby podľahli dosiaľ neznámym chutiam a vôňam. Rozpúta sa „vojna“ s Madam Mallory, majiteľkou susednej reštaurácie ocenenej Michellinskou hviezdou.

Hlavná dejová línia sa sústredí na Hassana a jeho rozkol medzi závratným kariérnym rastom, láskou ku večne bojujúcej Margueritte a tvrdohlavým otcom. Hassan sa navyše musí asimilovať v cudzej zemi a nezaprieť pri tom svoj pôvod, ktorý je „tajnou ingredienciou“ jeho kuchárskeho úspechu a to všetko tak, aby nesklamal rodinu a išiel za svojím šťastím.

Košatý dej je prehľadný, no akosi zadŕha, nie a nie vygradovať, expresívne naratívne výkyvy pôsobia vyumelkovane a preto neuveriteľne. Scenárista často siaha po rovnakých, alebo podobných prvkoch, aké už vo filme rezonovali (napríklad požiar) a diváka „strháva“ násilnými „akčnými“ scénami. Toto jednotvárne hojdanie sa (hore-dole) po čase otupuje zmysli, príbeh pôsobí ako začarovaný kruh, jeho koniec možno predpokladať hneď na začiatku.

To, že film vyšiel z produkčnej dielne Dream Works (Steven Spielberg) mnohé vopred napovedá a definuje celkovú estetiku i nadnesene príkry tón rozprávania, s ktorým tvorcovia filmu nedokázali striedmo naložiť. Je pravdepodobné, že divák odíde z kina prejedený ako zo zariadení rýchleho občerstvenia, uvedomujúc si, že tento delikátny zážitok bol jedným veľkým ružovým podvodom.

Láske na karí sa nedarí napĺňať očakávania ani v intenciách žánru ľúbostnej komédie, ktorá síce dovoľuje istú dávku naivnej hyperbolizácie i nadnesený tón, no je ťažšie stotožniť sa s povrchne vykreslenými a pomerne plochými charaktermi (najmä Margueritte), ktorým nie je možné uveriť emócie a navyše ich motivácie, ani dejové zvraty v ničom neprekvapia.

Autori sa snažia vyjadriť k stále aktuálnemu globálnemu problému, akým je stret rôznych kultúr sprevádzaný šovinizmom a xenofóbiou. Využili tak kontrastnú vzorku dvoch etník. Indi, ako najstarší národ so špecifickou kultúrou, ktorej znaky sú celosvetovo dobre známe, sú charakterizovaní ako mierni „barbari“ v opozícii k „uhladeným“ Francúzom s vyhradeným vkusom, celosvetovo uznávanou gastronómiou a elegantnými spôsobmi. No Francúzi sú najmä silnými nacionalistami, čo v príbehu poslúžilo ako „nabitá zbraň“, ktorá zákonite vystrelí (je na škodu, že sa tak udeje v prvoplánovom kontexte národných osláv a polopatistickom recitály francúzskej hymny Marseillaisa).

Kontrastný svet, v ktorom postavy jestvujú nie je čierno biely, no prerod postáv je zjednodušený, prvoplánový a preto predvídateľný, záujem o zauzľovanie a následné vyústenie príbehu upadá. Láska na karí pracuje s najhrubším klišé nie len v presladenom obrazovom prevedení (malebné mestečko ponúka krásne exteriéry, neodolateľné jedlá, samozrejmosťou sú sympatickí herci...), ale najmä v príbehu, ktorý nie je v ničom invenčný.

Film zhutňuje tisíckrát videné a počuté a to všetko halí do okukaného (indicko-francúzskeho) „exotického“ šatu, čo z neho robí priemernú americkú komédiu, avšak bez požadovaného humoru a je na mieste konštatovanie, že jediné čo mu chýba je striedmosť a občasné klepnutie si po prstoch, pretože na rafinované kombinovanie chutí a vôní treba nie len odvahu, ale i šiesty zmysel, ktorý pomôže tvorcovi vycítiť, že jeden ohňostroj a jedna „vydarená“ láska sú v jednom filme absolútne postačujúce a ich duplicita je len na škodu...

The Hundred-Foot Journey (USA, 2014, 122 min.)
Réžia: Lasse Hallström. Hrajú: Helen Mirren, Charlotte Le Bon, Rohan Chand, Manish Dayal

2014-09-077.9.2014 | Roberta Tóthová