Kino recenzia > Sin City: Ženská, pre ktorú by som vraždil
Free State of Jones
Junction 48
Bacalaureat
Inferno

SIN CITY: ŽENSKÁ, PRE KTORÚ BY SOM VRAŽDIL

Pri Sin City 2 vás zaujímajú odpovede na dve otázky: či má také spracovanie miesto aj po celej dekáde a ako si počína v žánri komiksov...

Pri Sin City 2 vás zaujímajú odpovede na dve otázky: či má také spracovanie miesto aj po celej dekáde a ako si počína v žánri komiksov po filmoch od Marvelu či celej novej Batman trilógii (!); tak dlho trvalo Rodriguezovi a Millerovi uviesť do kín dvojku.

Stavba opäť využíva epizódne rozprávanie: intro Just Another Saturday nás pripraví na trojicu hlavných poviedok a nechá vyniknúť efektívne vyčíňanie Marva. Titulná A Dame to Kill For tvorí druhú tretinu, má niekoľko výrazných postáv: Dwight McCarthey (Josh Brolin) podlieha kúzlu bývalej milenky Ave (ďalšia silná rola pre Evu Green), ktorá ho zrazu navštívi po rokoch a narazí na tvrdé päste šoféra Manuta. No Ave spriada hlbší plán a Dwight sa zapletá do mozaiky. Je to asi najlepšia, ucelená poviedka, z ktorej cítiť skorší dátum vzniku a Ave je jedna z najvýraznejších postáv v Sin City filmoch.

Frank Miller do deja prilepuje aj dvojicu určenú pre tento film a je zrejmé prečo: výrazne odkazujú na dej jednotky a najmä jednotlivé osoby na čele so senátorom Roarkom. The Long Bad Night je zas efektívne rozdelená na dve časti, prvej sa dočkáme hneď, druhá nasleduje v poslednej tretine filmu a je vhodnou variáciou, keďže obe časti zdieľajú niektoré pasáže. Finále v podobe Nancy’s Last Dance je pomyselnou rozlúčkou s viacerými postavami dvoch filmov.

Delenie na poviedky má výhodu, že rozbíja film na niekoľko častí a nemusí nás držať v jednej línii 100 minút – a navyše sa osvedčilo po vzore jednotky a supluje čítanie niekoľkých zošitov komiksu. Osobne som prekvapený vykreslením všetkých charakterov – aj keď sa menili niektoré mená v obsadení, postavu dokážete rozpoznať. Starí známi pôsobia presne ako chceme, najmä Marv či Nancy, nováčikovia dobre zapadnú, najmä charizmatický Joseph Gordon-Lewitt, Josh Brolin i spomínaná Eva Green.

Z pokračovania cítiť, že má solídny scenáristický základ, ale postupom času zistíte, že scény sa podobajú a motivácie hrdinov tiež. Padnúť do víru zločinu, vymotať sa, často pomstiť – dva filmy po sebe riešia to isté a je dobré, že tento netrvá dlhšie. Spracovanie po dekáde má stále svoje čaro: poctivý čiernobiely komiks je obohatený o farby v jednotlivých scenách tvoriace silny kontrast: výbuchy hýria farbami, ale lepšie padne červená stopa po krvi či výdatnom rúži na perách Evy Green – a jej kombinácia so zelenými očami je takmer magická. Miesto pre taký film a ešte aj epizódny tu je.

Viac bude do očí biť spracovanie v porovnaní s inými komiksami posledných rokov. Sin City je v tomto smere old-school akcia, kde sa lámu kosti, rozbíjajú držky a tečú potoky krvi. Môže to byť aj dobrá náhrada za umiernené Expendables v tejto sezóne, ale mladé publikum si asi povie, že tento film je pre starých a na tento typ vendetty s výnimkou toľkého násilia a pár efektných scén s odťatými hlavami nie sú takí zvedaví. Čo neznamená, že sa nedočkáme pár pekných akcií, prestreliek či prienikov do barákov. Alebo aj vrtenie zadkom Jessicy Alba v známom bare za sprievodu dobrého soundtracku.

Dvojka Sin City prináša novú porciu toho istého. Už nemá taký silný kultúrny dopad ako prvý diel, lebo doba i komiksy sa rapídne zmenili. Neohúri postavami, jednotlivými scénami, brutalitou. Ale každý, kto si chce do mozaiky hriešneho mesta doplniť pár ďalších príbehov s dobre obsadenými hercami, je vítaný.

Prečítajte si aj rozsiahlu recenziu prvého Sin City TU.

Frank Miller's Sin City: A Dame to Kill For (USA, 2014, 102 min.)
Réžia: Frank Miller, Robert Rodriguez. Hrajú: Mickey Rourke, Jessica Alba, Josh Brolin