AKOBY SOM TAM NEBOLA

AKOBY SOM TAM NEBOLA

5.0

Prvá polovica 90. rokov sa v Bosne a Hercegovine zapísali nielen ozbrojeným konfliktom v rámci občianskej vojny v Juhoslávii, ale aj protiľudským správaním vojakov voči civilistom. Samira (Natasa Petrovic) je mladá Sarajevčanka plná života, ktorá ako učiteľka prichádza do odľahlej dediny. Malá trieda a skromné bývanie sa jej len na krátky čas stanú prechodným domovom. Srbskí vojaci majú s miestnym ženským obyvateľstvom iné plány – majú im spolu so Samirou poslúžiť ako dočasný hárem bez prejavenia kúska úcty či ľudskosti.

Írska dráma Juanity Wilson Akoby som tam nebola (As If I'm Not There) prísne komorne sleduje vnútorný prerod dobráckej filantropickej učiteľky na prežívajúci organizmus v snahe nezainteresovane bojovať o holú existenciu. Samira si nesmie pripustiť na nej páchané príkoria i osudy okolitých žien a dievčat. Jej príbeh vypovedá o nutnosti neidentifikovať sa s okolitým dianím, kde vzdor jednotlivca nič neznamená. Každá z väzenkýň, každý z vojakov zohráva svoju úlohu spôsobom, ako si vojnová atmosféra vynucuje. Život na odľahlej vojenskej základni pulzuje vlastným tempom v stereotypnom popíjaní vojakov, znásilňovaní zajatkýň a dusnom špinavom ovzduší podmienok, v akých Samira a jej spolubývajúce existujú.

Akoby som tam nebola Akoby som tam nebola

Wilsonovej zámerom nie je širokým záberom obsiahnuť komplexnejší obraz o danej dobe či vizuálne šperkovať vojenskú nezmyselnosť a brutalitu. Zameriava sa výsostne na Samirinu dušu a jej rozhodnutie nepodľahnúť psychickým následkom preživania svojej situácie. Voľba Natase Petrovic sa ukázala ako vhodná, z jej Samiry vyžaruje krehkosť, fyzická krása a zároveň povahová zaťatosť a tvrdosť prejsť dehonestujúcim zaobchádzaním s ňou bez zbytočne zaťažujúcich emočných následkov.

Akoby som tam nebola sa len veľmi nesmelo k slovu hlási dynamika rozorvanej duše, akoby ani tá by tam vlastne nemala byť. Všetky činnosti plynú jedna za druhou, za chlípnymi vojenskými pohľadmi vidíme vyvíjanie príbehu, väznené ženy sa príkladne živia predhodeným krmivom, nechýba roztomilé dievčatko na silnejšie emotívne vydieranie diváka. Naproti tomu Samarina postava až príliš odťažito zdieľa svoj status najkrajšej baby, ktorá vynaliezavo zaobchádza s vlastným zovňajškom síce pre zachovanie aspoň vizuálnej dôstojnosti voči samej sebe, no zato nie až tak hrdo podlieha fyzickým pôžitkom v dome vojenského kapitána (kúpeľ, večera, čistá posteľ).

Ide o vskutku silnú dobovú výpoveď v komornom šate osudu jednej Sarajevčanky, no na sugestívnejší psychologický dojem sa hlavná hrdinka často chová bez citu a režisérka príliš tlačí na nadbytočné Samirine zábery tváre, ktorá v určitých momentoch má slabý výpovedný psychologický akcent. Dobrá živná pôda vojnového konfliktu pre využitie komorného príbehu jednotlivca zostáva tak bez očakávanej úrody.

As If I Am Not There (Írsko, 2011, 109 min.)
Réžia: Juanita Wilson. Scenár: Juanita Wilson. Hrajú: Natasa Petrović, Fedja Stuhan, Jelena Jovanova, Sanja Burić, Stellan Skarsgård

autor Zuzana Ondrišová 4.9.2014