NINJA KORYTNAČKY

NINJA KORYTNAČKY

7.0

Zabudnite na animovanú verziu z roka 2007 (6/10, dobrý kúsok na tú dobu), teraz chytil sériu Michael Bay, čo znamená úplne vypeckovanú forsáž na maximum. Akčné scény sú obrovské, strih bleskový, soundtrack dunivý, scenár instantný. Trvá akurát 101 minút a užijú si ho fanúšikovia i nováčikovia.

V New Yorku hľadá reportérka April Fox námet na sólokapra, záhadný Foot klan chce so Shredderom ovládnuť mesto a Eric Sachs sa teraz dohodol s mestom, že jeho firma bude bojovať proti zlu, aby zabezpečila pokoj občanov. April videla v prístave maskovaného ochrancu, nakoniec sú až štyria, no ich majster nechce, aby sa promenádovali v uliciach... Má na to dôvod, no Foot klan stupňuje napätie.

Ninja korytnačky majú za sebou množstvo verzií, no tri filmy z 90. rokov sú so seriálom (tiež starým) niečím špeciálnym pre generáciu dnešných tridsiatnikov. Akcie ninja kvarteta sme hltali snáď viac ako (vtedy ešte nie príliš známu) pizzu. Do pamäti sa nám vryli ich mená (bum, kto ich vymenuje za päť sekúnd?), ich majster, nemesis či bojový pokrik. To všetko očakávame a Hollywood tejto dekády a Michael Bay ich servírujú inak.

Ninja korytnačky Ninja korytnačky

Po štýlových titulkoch príde hra s divákom – a prvých 20 minút vidíme štvoricu iba v náznakoch, gro času patrí Megan Fox (solídny výkon) a neúnavnej snahe dobyť večerné správy (J.K. Simmons dostal zdatnú konkurenciu v podobe šéfredaktorky Whoopi Goldberg). Sotva minútové scény, prelety kamerou nad mestom a cítite, že vás režisér (inak rutinný J. Liebesmann) dostáva do nálady. Neskôr nás predstaví Mikeymu, Donniemu, Raphovi i Leovi; zistíte, že ninja korytnačky 2014 sú iné: dravšie, uletenejšie, menej rozvážne a najviac zosobnili povahu tínendžerov. Čo je plus k veku.

Chvíľu trvá, kým zistíme, kto má akú povahu, zbraň i štýl, neskôr naberá scenár riadne tempo. Najprv musí prísť povinná porcia prvého dielu, kde objavíme pôvom hrdinov, potom boj so zloduchom. Kvarteto je pobláznené, rozdiely v charakteroch markantné a majster Splinter skutočný sensei. Áno, celé v 3D CGI; ak chceme kráčať s dobou, 180 cm korytnačky nemôžu vyzerať inak.

Ninja korytnačky Ninja korytnačky

Druhá polovica už prestáva byť tajomná, mení sa na totálne bayovskú akciu. Zatiaľ čo úvod v prístave pripomína Skalu, neskoršie majú bližšie k Transformerom. Minimálne tri veľké scény stoja za to: vpád komanda, naháňačka s nákladiakom na snehu i finále. Zjazd tirákom je jedna z najzábavnejších akcií celého leta, uletená, komiksová, nereálna, pomyselný vrchol filmu. Finále je silné, ale sčasti odkáže na Amazing Spider-Mana 1 (pochopíte zo zápletky, i keď kto vie, kde vznikla pôvodná inšpirácia). Celé Ninja korytnačky však pôsobia lepšie ako niektoré vyčerpané pokračovania tohto leta.

Teenage Mutant Ninja Turtles nie sú originálnou akciou a obe polovice sú zbrklé. Je tu toľko priestoru pre dlhšie scény: vysvetľovanie či lepšie predstavenie postáv, no film na ne kašle. Nenudí ani chvíľu, niekedy iba naznačí a po minúte strihá; vieme, aká scéna bude nasledovať. V tomto smere je iný ako napríklad Transformers 3, ktorí sa v dĺžke a Bayovej megalomanskej snahe zbytočne natiahli. Všetko je svižné, budete chcieť zažiť v júni 2016 ešte viac. Vtedy sa dočkáme hádam dlhšieho filmu. Základ je slušný, priestoru na zlepšenie ostáva dosť. Toto je rýchle intro do série a la G.I. Joe v roku 2009.

Teenage Mutant Ninja Turtles (USA, 2014, 101 min.)
Réžia: Jonathan Liebesman. Hrajú: Megan Fox, Will Arnett, William Fichtner ...

autor Michal Korec 30.8.2014