TRAJA BRATIA

TRAJA BRATIA

9.0

Myšlienka prepojiť trojicu klasických rozprávok s ústredným súrodeneckým triom bratov a vykonštruovať nápad v operetnom prevedení sa českému režisérovi Janovi Svěrákovi nesmierne vydaril. So svojím otcom Zdeňkom predstavili ojedinelý spôsob komunikácie s maloletým divákom, pričom sa od snímky Traja bratia nepodarí odtrhnúť zrak ani jeho dospelému rodičovi. S použitím nápaditých piesní Jaroslava Uhlířa a hudby filmovej skladateľskej legendy Michala Novinskeho uzrelo svetlo sveta milé a sebavedomé dielko s krásnou scenériou, uhrančivými hereckými prejavmi a skvelo prepracovanými postavami nielen humanoidného pôvodu.

Na statku vyrastajú traja pracovití bratia – Pepa (Vojtěch Dyk), Jan (Tomáš Klus) a Matěj (Zdeněk Piškula). Každý z nich oplýva určitými typickými vlastnosťami, ktoré sa postupom príbehu úsmevne úročia. V prvej rozprávke o Šípkovej Ruženke s väčšinovým hovoreným slovom sa Jan úspešne popasuje s ostrým tŕním. Druhá o Červenej Čiapočke i následne tá O dvanástich mesiačikoch sa predstavujú výsostne v spievanej podobe s hravo frázovanými a nádherne detsky jednoduchými textami, kde si aj dospelý divák uvedomí, ako je treba presne utrafiť hranicu medzi ešte infantilizujúcou štylizáciou a už nudiacou áriovou sofistikovanosťou.

Traja bratia Traja bratia

Podobne ako v Kuky sa vracia veľký komunikačný podiel majú príroda a jej predstavitelia. Ľudské postavy nemajú problém bežne sa dorozumieť s holubom, vlkom či srnkami. Podobne ako v prípade postáv sa aj po formálnej naratívnej stránke stierajú hranice medzi hovorenými a spievanými pasážami. Najdôležitejšou známkou bravúrnej práce s textom a hudbou je plynulý prechod od slov k melódii prebiehajúci takmer bez povšimnutia divákom.

Všetko na seba nenásilne nadväzuje a dodáva jednotlivým príbehom zvláštny emotívny náboj. Zdeněk Svěrák sa dokonalo vysporiadal aj s používaním láskavých humorných glos, či už v podobe jeho postavy rozprávača, alebo pri vkladaní vtipných poznámok do úst rozprávkových postáv. Konečne sa k slovu hodnému svojho komediálneho renomé dostal aj Jiří Lábus ako odpudivá „bába z bažin“, aby úkladne maril rodiacu sa lásku.

Traja bratia Traja bratia

Česká rozprávka Traja bratia dáva priestor množstvu legendárnych hereckých osobností (Kaiser, Polívka, Chýlková, Norisová, Matásek, Vladyka, Čvančarová, Rottrová, Černocká, Bittová). Žiadna z nich nie je do filmu dosadená len kvôli zvučnému menu, ale aj postavy, ktoré stvárňujú, majú i v čo i len najmenších štekoch hlavu a pätu a prízvukujú svoju opodstatnenosť pri výstavbe príbehu.

Tvorcom filmu ide o detskú divácku dušu, ktorá sa stráca v priehrští vyleštených modrých mimozemšťanov, prepracovaných animovaných vizualizácií a chipmunkovských personifikácií. Vitajte vo svete čistých detských emócií, úsmevných piesní, dobrej nálady a jedinečnej možnosti, ako svojej ratolesti ukázať, že dobro dokáže stále pútavo víťaziť nad zlom aj v takej rozprávkovej klasike, akou Červená Čiapočka, 12 mesiačikov či Šípková Ruženka dnes bezpochyby sú. A vidno, že v rukách otca a syna Svěrákovcov sa predmetná téma doslova premenila na filmové zlato. Jediné úskalie spočíva v neustálom pospevovaní si úryvkov piesní dávno po opustení kinosály :).

Tři bratři (ČR/Dánsko, 2014, 90 min.)
Réžia: Jan Svěrák. Scenár: Zdeněk Svěrák. Hrajú: Tomáš Klus, Vojtěch Dyk, Zdeněk Piškula, Jiří Lábus, Zuzana Norisová, David Matásek, Ivana Chýlková, Oldřich Kaiser, Miroslav Táborský

autor Zuzana Ondrišová 23.8.2014