LUCY

LUCY

5.0

Meno francúzskeho režiséra Luca Bessona spôsobuje mnohým filmovým kritikom závrat rýchlejšie ako Hitchcockova špirála vo Vertigu. Kedysi tvorca úspešných akčných trilerov ako Leon, Piaty element a manžel Milly Jovovich, dnes zatracovaný producent žánrových béčok. Verný svojim štandardom, už základná myšlienka Bessonovej novinky Lucy sa opiera o najpovrchnejší mýtus sci-fi žánru – a to, že používame len desatinu mozgu, a že keby sme z neho vedeli použiť viac, tak sa staneme X-menmi.

Nemusí nás trápiť, koľkokrát skutoční vedci tento výmysel vyvrátili, populárna kultúra si ho macošky osvojila a nadšene šíri ďalej – tentoraz na to zneužila hlas Morgana Freemana, aby to pôsobilo dôveryhodne. Hocikoľko percent mozgovej hmoty však využívam, k tomuto filmu by som si vedel sadnúť aj po lobotómii. Totiž to, čo Besson ku konceptu pridal, je hodinu a pol trvajúci úlet na (minimálne) mäkkých drogách.

„ Poznáte príbeh o Achilovi? Bez svojej slabosti by nebol zaujímavý. To sa mi páči na ženách. Je pre nich ťažšie zápasiť s mužmi, keďže ich neprekonajú silou. Potrebujú múdrosť a prefíkanosť. Hľadajú nové spôsoby a preto sú atraktívne ako hlavné hrdinky,“ povedal Besson pre magazín Wired. Lucy je na začiatku filmu naozaj stratenou študentkou v Tajvane so zlým vkusom na opačné pohlavie. Priateľ ju zapletie do experimentu ázijskej mafie. Jej premena na Superženu je však akosi neuveriteľná.

Lucy Lucy

Po konzumácii čarovnej drogy Lucy získa nielen nadprirodzené schopnosti, ale sa odrazu transformuje aj na filozofujúceho androida – používa mnoho odborných termínov a neviem sa dočkať, kedy sa ich analýzy zhostí portál Cinema Sins. Film navyše obsahuje prekvapivo málo akčných scén a dianie na plátne možno zhrnúť do vety: Hlavná hrdinka objavuje Matrix.

Kritik magazínu Variety nazval Lucy anti-trilerom, keďže v ňom vlastne chýba napätie. Zo Scarlett Johansson sa postupne stáva Terminátor a dokáže prekonať všetky prekážky. Čo je však na tom zaujímavé? Jej osud začne byť divákovi ľahostajný a čaká len na to, aby sa dozvedel, čo sa s ňou stane v závere. Posledná štvrťhodina deja je však jedinečná inteligenčnou degeneráciou, ktorú ťažko prijať s vážnou tvárou. A bez dvoch promile v krvi.

Ďalším populárnym mýtom je špekulácia, že sa súčasní tvorcovia trikových veľkoprodukcií ani nesnažia skryť nelogickosť svojich produktov. Radšej deštrukcia Spojených štátov, než jeden uveriteľný dialóg. Lucy tento trend potvrdzuje, aj keď obsahuje svetlé momenty. Scenár príležitostne skĺzne do sebairónie a vtedy je skutočne vtipný – keď napríklad glosuje francúzsku premávku alebo keď príbeh porovnáva s dokumentárnymi zábermi z divočiny.

Lucy Lucy

Lucy je navyše ľahko stráviteľná vďaka krátkej stopáži a rýchlemu tempu strihu. Pri žiadnom nelogickom výmysle sa zbytočne nezastavuje, nech si divák nestihne uvedomiť jeho absurditu. Pôsobí skôr ako jednoduchší príbuzný prepracovanejších kultových vzorov. Pre mnohých sa tak Lucy môže stať dezertom po nedeľnom obede alebo guilty pleasure, ktoré lahodí ženským hereckým sólom. Inú pridanú hodnotu ťažko nájsť.

Aj keď mnohé časti ľudského mozgu zostávajú záhadou, zloženie filmu Lucy je priehľadné:

Príbeh – 0,5 percent
Zostrih záberov z Discovery Channell – 4,5 percent