ZAKÁZANÉ UVOLNĚNÍ

ZAKÁZANÉ UVOLNĚNÍ

5.0

V Hřebejkovej režijnej filmografii opäť prebleskla téma latentnej kamarátskej živočíšnosti. Vo Svätej štvorici (2012) do toho hrdinovia išli otvorene zasvätení, v Zakázanom uvoľnení (2014) sa protagonistom nechtiac dostáva poriadnej dávky zrkadlenia vlastných pudov. Odhliadnuc od faktu, že na režisérsku stoličku zasadol sám Jan Hřebejk, na slabých 80 minút sa ponárame do neodškriepiteľne divadelných vôd pána menom Petr Kolečko, s ktorým režisér scenáristicky spolupracoval.

Celý dej prebieha počas Klárinho (Zuzana Stavná) svadobného dňa. Svedkyňa Iveta (Hana Vagnerová) ju „unesie“ do zapadnutej hokejistickej krčmy s názvom Lapačka. Tamojšia barmanka Vladana (Jana Stryková) sa márne snaží sprevádzkovať káblovku, a tak je tu počas rozhodujúceho hokejového zápasu Česko-Slovensko na majstrovstvách sveta pusto. Do prázdneho lokálu vnesie predmetná babská trojica nevídané dusno, pretože vzduchom prúdia prezradené tajomstvá minulosti, pokazená ilúzia o partnerskom zväzku a absolútne zhyzdenie vopred tak pedantne Klárou naplánovaného svadobného dňa. Jej predstava o ženíchovi Štěpánovi (Ondřej Sokol) totiž dostáva zásadné trhliny. Našťastie pre snímku, úplne ľudské a spúšťajúce viac menej hlbšie psychologizujúce výmeny názorov.

Zakázané uvolnění Zakázané uvolnění

Čisto konverzačný nádych horkej komédie vyplýva z už spomínanej divadelnej predlohy, konkrétne repliky sú doslovne prenesené na filmové plátno. Príbehu chýba hutnosť, pre filmovú minutáž sú dialógové pasáže nadmieru rozťahované, hoci gro vypovedaného padá na úrodnú pôdu a diváka oblažuje úsmevným brodením sa ideálnymi predstavami narážajúcimi na trpkú pravdu o nekontrolovateľnej vášni.

O pozerateľných 77 minút sa pričinili hlavné ženské postavy, známejšie herečky Strykovú a Vagnerovú vynikajúco dopĺňa krehká, no výbušná a nevyspytateľná Stavná predstavujúca nevestu. Režisér ale často dovoľuje plytvať rečníckym materiálom, takže názory, úvahy i strohé fakty sú podávané nadmerne mnohorako a únavne. Humornému rozvíjaniu situácie, samozrejme, dodáva šťavu alkohol a pod vplyvom špeciálneho drinku s názvom „zakázané uvoľnenie“ sa postavám podrezáva jazyk, zneistieva chôdza, šminky nedokážu udržať nápory sĺz a myseľ dáva voľný priechod emocionálnej spontaneite.

Zakázané uvolnění Zakázané uvolnění

Do krčmovej konverzačky priebežne prenikajú sekvencie, kedy ženích so svedkom Tomášom (Igor Ozorovič) pátrajú po mieste nevestinho úkrytu. V nich sa trápnych vatových miest hromadí oveľa viac než v Lapačke, nekonečné doberanie Štěpána, že Tomáš je buzerant plus detinská búračka s lacnou slovnou hračkou nás majú pravdepodobne upozorniť, že stále sledujeme film, kde sa z viacerých samostatných dejových celkov vyvrbí pútavé finále.

Psychologicky ide o pekne rozdané charakterové karty. Zakázané uvoľnenie spĺňa úlohu doberať si diváka v nestálosti zaužívaných spoločenských rituálov, ktoré často vyznejú pekne groteskne, najmä keď si človek namiesto slovenskej divošky vyrastajúcej „kdesi medzi medveďami“ (!) berie za manželku „poriadkumilovnú Nemku“.

Zakázané uvolnění (ČR, 2014, 77 min.)
Réžia: Jan Hřebejk. Scenár: Petr Kolečko. Hrajú: Zuzana Stavná, Jana Stryková, Hana Vagnerová, Ondřej Sokol, Igor Orozovič,

autor Zuzana Ondrišová 27.7.2014