ROZKOŠ

ROZKOŠ

4.0

Jitka Rudolfová si komediálnou drámou Zúfalci (2009) dosť silno stanovila žáner, aký je jej srdcu blízky. Táto česká režisérka sa po štyroch rokoch od spomenutej podarenej snímky vracia na filmové plátna s Rozkošou. Herecký koncert Jany Plodkovej v hlavnej úlohe prináša trpké sebahľadanie osamelej duše.

Strihačka Milena (Plodková) miluje Vladimíra (Martin Myšička) hlavne cez esemesky. Vladimír tápe vo vlastnom svete, kde sa cíti nešťastný a opustený. Nechce sa ho ale vzdať a s Milenou komunikuje výhradne cez SMS, prípadne ju občas obšťastní v posteli. Milenin svet tak plynie hlavne pracovne, kde je nútená konfrontovať sa s témou sebazviditeľňovania ďalších nešťastných indivíduí, akými sú mladý režisér (Jaroslav Plesl) či na prvý pohľad úspešný a bezproblémový performer Hynek (Jan Budař). Všetci hľadajú originalitu a jedinečnosť pohľadu na svet, no nachádzajú len pretváranie už existujúceho, prípadne prezentáciu banality v originálne grotesknom šate bez hlbšej výpovede.

Rozkoš Rozkoš

Režisérkina takmer 2-hodinová snímka úmorne pojednáva o súčasnom pretechnologizovanom svete. V ňom sa ľudské osudy strácajú alebo bolestne kopírujú nejaký ten vnútorný existencialistický ideál. Preto je komorný Milenin príbeh zasadený do prostredia sebavyjadrenia, no napr. hranicu znesiteľnosti výpovedného filmu o transvestitoch beztak určujú producenti a otrávení marketingoví pracovníci. Cez Milenu sa bezcieľne premieľa profesijná rutina, v súkromí sa snaží pomocou SMS-iek utvrdiť, že hlbšie ľudské puto sa k nej nejako „prepípa“.

Celá atmosféra je postavená na odsocializovanom Mileninom výraze v tvári, ako lakonicky prijíma sex, prácu, večierky a absurdne sa zapája do imaginárnej lásky aspoň k zvieratám, keď prázdnemu bytu dominuje zapnutá obrazovka so škrečkami. A „návody na život“ jej nedajú pokoj ani v posteli – obrovská LED obrazovka za oknom neustále chrlí reklamy a ponára obytný priestor do farebného návodového bezpečia.

Rozkoš Rozkoš

Jitka Rudolfová sa ale v zobrazovaní uvedenej témy príliš cyklí a nerozvíja postavu Mileny. Všetci protagonisti navštevujú terapeuta, prostredníctvom takýchto akoby anketových vsuviek spoznávajú diváci ich motiváciu a vnútorné pochody. Dej sa dookola točí v menších či väčších osudových príbehoch.

Samotní herci podávajú fajn výkony (Václav Neužil ml. svojou postavou neznámeho uchádzača o štúdium okliešťuje zmysel ľudskej existencie na čisto biologický základ počatia života), stále v ich očiach vidíme definitívne zhasnuté svetlo vymaniť sa z obrieho spoločenského kolotoča. Do toho tranzovo udiera do uší Budařov experimentálne ladený spev so znepokojivým textom, no na celistvejšiu výpoveď o dôležitosti chvíľkových momentov rozkoše ako jediného záchytného bodu pozitívneho nažívania ľudských bytostí je to veľmi málo.

Rozkoš (ČR, 2013, 111 min.)
Réžia: Jitka Rudolfová. Scenár: Jitka Rudolfová. Hrajú: Jana Plodková, Martin Myšička, Jan Budař, Václav Neužil

autor Zuzana Ondrišová 21.7.2014