ÚSVIT PLANÉTY OPÍC

ÚSVIT PLANÉTY OPÍC

8.0

Planéta opíc sa obnovila vo sviežej podobe: mala akciu, dobrú myšlienku, komunikáciu dvoch druhov. Caesar bol jedným z najväčších prínosov do sveta blockbustrov roka 2011 a teraz sa vracia.

Po necelej dekáde zachvátila celú Zem opičia chrípka, ktorá sa začala dostávať do sveta už na konci prvého filmu. V súčasnosti vyzerá planéta inak: postapokalyptický svet s nedostatkom energie, iným spôsobom života ako v minulosti a zrejme osídlený iba niekoľkými ostrovčekmi ľudstva. Jeden z nich sa nachádza v San Franciscu a tunajší ľudia majú fatálny problém: do dvoch týždňov sa minie energia a na svetlá či fungovanie potrebujú sprevádzkovať neďalekú priehradu. Lenže do lesov utiekol Caesar a všetky opice, vytvorili tu svoj domov a veľké sídlo – príšelcov tu veľmi nevítajú a nevidia radi. Keď je jedného dňa postrelená opica človekom a neskôr príde jeden aj prosiť o pomoc, Caesar sa zľutuje. No uvedie do pohybu sériu pokrokov i zlyhaní oboch druhov a neodvratný bude ďalší veľký konflikt.

Úsvit Planéty opíc vzbudzuje veľké očakávania, lebo po jednotke autori bičujú sériu do nových sfér. A ako názov hlási, mali by sme sa pohnúť ďalej a opice by mali mať navrch. Esenciálna otázka filmu prirodzene znie: komu sa bude venovať viac? Hynúcemu druhu po rozšírení vírusu alebo už novému? Bude zameraný skôr na ľudí a ich postapokalyptický osud či dostanú naplno priestor práve opice?

Z očakávaného porovnávania vychádza jednoznačný rezultát: ľudia tu hrajú až tretie husle. Ich osud je miestami nepodstatný, problémy malicherné (ale niekedy prerastú do fatálnych bodov) a ani herecké obsadenie im nerobí veľkú česť. Jason Clarke sa výborne hodil do Zero Dark Thirty, tu je nevýrazný. Keri Russell je slabučká a Gary Oldman nemá takmer čo hrať. Buď je to zámer alebo snaha tlmiť ich výkony, ale ani jeden moment nevyčnieva z priemeru. Ešte aj ich postavy sú slabšie napísané, tu niet priestoru pre ľudské tragédie, občas spomienka, ale to je všetko.

Úsvit planéty opíc Úsvit planéty opíc

Opice majú totálne navrch v hereckých rolách i charakteroch. Caesar, líder opíc a rozvážny jedinec, má v podaní Andyho Serkisa dominantnú pozíciu a jeho scény sú pamätné. V jeho očiach sa skrýva mix emócií a mimiku má vynikajúcu. Večne naštvaný Koba zosobnil úplne iný charakter, maximálne plný, výrazný a prenikavý. Na jeho postave vidieť posun opíc od prvého dielu a reflektuje ich pozíciu v novom svete: odhodlanie, strach, túžbu. Z ostatných opíc vyčnieva Maurice či Caesarov syn, ktorí aj vo svojich menších úlohách vyznievajú zaujímavejšie ako ktokoľvek z ľudí.

Je to zrejme autorský zámer posilnený v prvej polhodine menším množstvom dialógov. Opice medzi sebou komunikujú, no my vidíme dlho iba gestá a titulky, čo na pomery blockbustrov predstavuje už posun ďalej. Prenikanie do sveta opíc je pútavé, odhaľovanie fungovania a sledovanie ich vývoja tiež. Keď sa dostanú do interakcie s ľuďmi, čakajú ich dilemy – ešte väčšie sa odohrajú v ich spoločenstve. Vpád votrelcov (ľudí) je výrazný moment po dekáde izolácie a musí vyústiť v interakcie.

Kým sú dialógové a inteligentné, je to fajn, no toto je veľký letný film, ktorý si pýta aj akčné scény. Je ich zopár, ale na finále jednotky skrátka nemajú. Konflikt v uliciach San Francisca je fajn, trikári sa veľmi snažia, no impozantnejšie vyznieva ich práca pri sledovaní desiatok opíc v konároch ako v boji. Áno, nástup do akcie je veľký a boj patrične využitý, ale toto leto sme videli viac (Transformers 4).

Úsvit planéty opíc Úsvit planéty opíc

V stopáži 130 minút sa nájde viac udičiek ako by film potreboval a tie ústia do nutných bodov i replík, ale azda ide o službu divákovi, ktorý po úvodnej polhodinke potrebuje vidieť čosi povedomé. Že aj opice budú viac hovoriť (a ku koncu ich počet dialógov stúpa), je tiež služba našincovi. No pár scén odhadnete vopred (zranená postava si žiada lekárku, koho budeme môcť obetovať, veľký súboj).

Asi má Úsvit planéty opíc neľahkú úlohu byť druhým dielom trilógie (tretí diel o dva roky), sčasti je vytrhnutý z kontextu. Nastolil očakávanie, ktoré do veľkej miery splní, ale počas jeho sledovania sa sústredíte na viaceré momenty, ktoré neprídu. Alternuje ich inými silnými minútami, pripravuje nás na ďalšiu kapitolu a na pomery letného blockbustru je nadpriemerne inteligentný.

Dawn of the Planet of the Apes (USA, 2014, 130 min.)
Réžia: Matt Reeves. Hrajú: Gary Oldman, Keri Russell, Andy Serkis

autor Michal Korec 18.7.2014