TRANSFORMERS: ZÁNIK

TRANSFORMERS: ZÁNIK

8.0

Michael Bay je späť vo forme a Transformers 4 sú zatiaľ najzábavnejší blockbuster tohto leta. Píšem to hneď a užiť sa dá napriek enormnej dĺžke 165 minút. Nerieši sa tu osudová lovestory, pôvod príšer, časové kľučky, ani revival zápornej postavy ako v iných letných hitoch. Je to totálny popcorn, kde aj Bayovi prispela trojročná pauza: je tu veľa nových nápadov, striedmo akcie a dunivá zvuková stopa.

Najprv upresnenie kontextu série: toto nie je reboot či reštart série. Udalosti nadväzujú priamo na tretí diel, t.j. je päť rokov po zdecimovaní Chicaga, ale séria má nových hrdinov: starostlivého tatka Cadea, jeho dcéru-maturantku Tessu i jej priateľa Shanea. Udalosti naberú rýchly spád, keď Cade z miestneho kina vyloví stary tirák a z neho sa vykľuje Optimus Prime. Nezačína ďalšie kolo boja Autobotov a Decepticonov, v hre je vyhubenie Transformerov zo strany ľudstva, lebo konečne našli prvok, ktorý dokáže meniť ľubovoľne hmotu, chcú si robotov tvoriť sami a bývalých ochrancov vyhnať zo Zeme.

Nebude to jednoduché, o čom svedčia štyri začiatky. Niektoré hity nie a nie skončiť, Bay pre zmenu vrství intro do sekvencií: jedno pri logu, ďalšie v prehistorickej ére, iné v Arktíde a konečne Marky Mark v aute za lúčov letného slnka. Výmena obsadenia patrí medzi kľúčové prvky nového dielu. Bay pochopil, že na gro akcie si vystačia stroje – ale je dobré mať aj poriadneho herca a tu je Wahlberg ako tatko stopercentný. Hodí sa do rodinnej drámičky, vrcholnej akcie, ťahá celý film. Väčšina osadenstva sú nové tváre: nová blonďavá šelmička Nicola Peltz, jej frajer Jack Reynor a skvostná dvojica Kelsey Grammer-Stanley Tucci ako dvojica ľudských špekulantov. Séria sa posunula ďalej a niet miesta pre Megan, Shiu, už trápne vtipy rodičov a funguje to! Ako bonus vynikajúce hlasy, okrem Petra Cullena počuť Johna Goodmana a Kena Watanabeho, čo je paráda k ich robotom.

Štvorke Transformerov prospeli aj ďalšie zmeny. Napríklad prvá hodina je takmer civilná, okrem pár akcií sa zoznamujeme s novými postavami, situáciou Autobotov, novými nepriateľmi. Po jednotke ide opäť o svieži štart, ktorý si dáva načas, no hodí sa sem. Všetky scény z farmy za zvukov jemnej hudby majú typické dialógy, ale Bay servíruje jeden videoklipový záber za druhým a film má kam gradovať.

Transformers: Zánik Transformers: Zánik

Je tu celkovo menej Transfomerov, čo je pozitívny posun oproti dvojke/trojke. Nie je dobré narvať dva tucty druhov, nemáte šancu si ich pamätať a budú na plátne tri minúty. Päť Autobotov, Galvatron, pár Decepticonov a nový zloduch. Bohato to stačí a oveľa viac sa môžeme venovať jednotlivým druhom a objavovať ich vlastnosti: Hound je vtipkár, Drift prchký samuraj, Bumblebee osvedčený klasik. Mix je konečne výborne zvolený a každého si vychutnáte, vidíte ich v akcii a aj mimo nej. Späť sú vtipné scény a la schovávanie sa na dvore, ktoré úplne absentovali v dvojke/trojke. A žiadne robotické gule!

Dej stále graduje, pletky okolo Semena, zrady, pozície ľudstva alebo Transfomerov sa rýchlo ukážu. Samotná akcia má viaceré silné momenty. Chceli ste nový nástup Optima na scénu? Je parádny. Nedá sa prekonať scéna z diaľnice v treťom dieli? Hohoho, budete prekvapení, dá! Je tu svieža infiltrácia do jednej korporácie, masová akcia po dvoch hodinách. Jedine o finále možno polemizovať, že Chicago v očiach každého diváka neprekoná, ale... Z hľadiska skladby efektov, vizuálu a hudby (pustíme si do finále peknú pesničku) mi vyznieva máličko lepšie.

Transformers: Zánik Transformers: Zánik

Ale podobne ako iné Bayove filmy, Transformers 4 majú megalomanskú stopáž. Bez problémov by sa 10-20 minút dalo oželieť/nahradiť, najmä scéna vo vesmírnej lodi má zbytočné elementy. Bay sa dal strhnúť nápadmi a miestami to vyzerá ako v krížencovi Star Wars: preteky, príšerky, drobotinky, ktoré si sem chcel prepašovať na pár sekúnd ako to ľúbil George Lucas v oboch trilógiách.

Obrovská pochvala za zvukovú stopu. Toto je film, ktorý si doma asi v DTS nikdy nepustím, lebo vypálim susedov zo spodného poschodia. Prenikavý mix zvukových efektov, orchestrálky Stevea Jablonského (mieša staré motívy a nové dunivé/melodické) a pár songov sem náramne zapadlo.

Je dobré vidieť, že Transformers 4 vznikali tri roky miesto minulých dvoch, obsahujú veľa nápadov a padli na úrodnú pôdu. Necítiť tlak, zbrklé scény, film lepšie sedí i baví ako dva predchádzajúce. Sú tu vtipy pre akčných fanúšikov, geekov i znalcov. Jednotka je stále najlepšia, štvorka so cťou po nej.

Transformers: Age of Extinction (USA, 2014, 165 min.)
Réžia: Michael Bay. Scenár: Ehren Kruger. Hrajú: Mark Wahlberg, Nicola Peltz, Jack Reynor

autor Michal Korec 30.6.2014