AKO SI VYCVIČIŤ DRAKA 2

AKO SI VYCVIČIŤ DRAKA 2

9.0

Jednotka Ako si vycvičiť draka je presne film, ktorému dáte po premiére 9/10 a časom vo vás dozrie, že to rozhodnutie chcete občas prehodnotiť a venovať mu plný počet bodov. Skvelý animák, má nádhernú symbiózu chlapca s drakom. Vzťah otca so synom. Epické finále s obrovským nepriateľom. Vynikajúcu hudbu Johna Powella. Nevídaný záver, ktorý nie je 100% happy-end. Ako naň nadviazať?

Berk sa naplno prepojil s drakmi, každý je zvyknutý, že v dome jedného má. Štikút žije dobrodružný sen, s Bezzubým objavujú nové ostrovy a zakresľuje ich na mapu. Astrid je neustále po boku. Na najnovších potulkách nájdu obrovský kus ľadu i lovcov drakov, čo pracujú pre dákeho Draga. Štikútov otec vie, že s tým chlapíkom si neradno začínať, pri poslednom strete ostal jediný nažive. Lenže Štikút verí, že sa mu podarí dohodnúť a spustí vlnu udalostí, kedy sa schyľuje k vojne. Popritom nájde svoju matku, ktorá zásadne obohatí jeho život v kľúčových chvíľach.

Dreamworks to tento raz dokázal. Ukazuje celému Hollywoodu ako robiť pokračovania. Nemajú byť iba väčšie, hlučnejšie a dlhšie, ale ísť pod kožu, inovovať žáner, rozširovať fiktívny svet. Je vhodné nadviazať na minulý dej pekne plynulo ako tu: svet je iný, udalosti minulého dielu ho zmenili, hrdinovia zostarli a žijú s následkami. Drak 2 má perfektne prepracované charaktery a najviac to vidno na Štikútovi: je starší, rozvážnejší, púšťa sa do nevídaných akcií, nie z roztopašnosti, ale z viery v iný pohľad na svet. Nechce vojnu, chce jasný rozhovor. Objavovať svet, nie kolonizovať územia.

Autori nerozvíjajú ľúbostnú líniu s Astrid, ale naplno sa venujú rodine. Rola otca, silná z jednotky, sa posúva do novej roviny. Scenáristi ho perfektne rozvinuli, keď opustí Berk a objaví aj on svoju lásku. Do záveru má niekoľko silných scén, chápem americké nasadenie na Deň otcov. Postava matky je iná a prináša skvelý nástup, svoj rozvoj, postupný vzťah k manželovi i synovi. Nie je do počtu.

Ako si vycvičiť draka 2 Ako si vycvičiť draka 2

A potom je tu duo Štikút-Bezzubý. Mysleli by ste si, že je ťažšie vzťah vytvoriť ako ho udržať? Pozor, druhá polovica filmu kladie hrdinom také prekážky, že Štikút bude mať dilemu či sa dá Bezzubému veriť, keď sú v okolí iní draci s veľkým vplyvom. Interakcie, rozhodnutia, túžby sú často skloňované témy, v animáku pritom taká rarita. Prečo robia hrdinovia to, čo vidíme na plátne? Ako si vycvičiť draka 2 je jeden z mála animákov (či blockbustrov vôbec), čo to dokáže.

Spájajú sa tu umne tri žánre a dráma má prekvapivo veľký podiel. Druhý diel je trochu temnejší oproti jednotke, nie kvôli akcii, ale témam. Zlúčenie rodiny, odlúčenie od kamarátov. Nutnosť vysporiadať sa s novými nástrahami osudu a životnými zmenami. Toto nie je bláznivá rozprávka, kde sa premávajú draci a všetko medzi prvou a finálnou idylkou slúži na švandu.

Sú tu humorné vložky, to áno. Od prvej scény, kde ovce s vygúľanými očami slúžia ako netradičný prvok v súboji, cez vedľajšie postavy, vtipné vety, napodobňovanie postáv a samozrejme, excelentná mimika a gestá drakov. Zubatí, hubatí, škuľaví, sem-tam drzí, inokedy prítulní, stále jedinečný prvok.

Prvotriedna akcia. Úvodné preteky či prelet z traileru slúži ako návnada na množstvo ďalších letov alebo menších súbojov v prvej polovici filmu. Po finále jednotky mali autori nesmierne náročnú úlohu nadviazať na akciu, ale aj tu prídu obrovské druhy, sú zaujímavo využité v akcii. Megalomanská scéna v druhej tretine dokonca mieša niekoľko súbojov súčasne a to sme ešte ďaleko od finále. Takí odvážni sú tvorcovia a dokážu vás napínať až do konca.

Ale čo je najdôležitejšie aj pre žáner a formu, toto je stopercentný animák, kde absolútne všetko sedí. Kamera a jej prelety nad Berkom či s drakmi. Súboje, veľké scény, ale aj tie menšie. Malé vtipy, silné flashbacky, rodinný reunion. Je tu nádherná farebná paleta, desiatky druhov drakov, dobrý záporák a opäť vynikajúci John Powell, ktorý hneď po 10 minútach tasí nový motív a Jónsi má novú pieseň.

Ako si vycvičiť draka 2 je u mňa najlepší film prvej polovice roka 2014. Spolu s Na vine sú hviezdy aj jediný, čo siahal na 10/10. Len pár drobností (mohol byť trošku dlhší, väčšie finále) ho delí od 100%.

How to Train Your Dragon 2 (USA, 2014, 102 min.)
Réžia: Dean DeBlois. Scenár: Dean DeBlois, Cressida Cowell.

autor Michal Korec 20.6.2014