NA HRANE ZAJTRAJŠKA

NA HRANE ZAJTRAJŠKA

8.0

Doug Liman je skúsený režisér, pokiaľ ide o inteligentný prístup, zaujímavé prostredia a v neposlednom rade aj štipku humoru. Všetky tieto elementy výborne skĺbil v najnovšom blockbustri, ktorý na pohľad z trailerov vyzerá pomerne bežný, no našťastie nepovie všetko.

Ak si chcete Na hrane zajtrajška najlepšie vychutnať, skutočne stačí ostať iba pri traileri a nemrviť sa do dejových detailov. Áno, základ príbehu je postavený na tom, že Tom Cruise sa zúčastní invázie na akejsi pláži, kde v bojovej vrave zomiera. Nie raz, opakovane. Vždy, keď zomrie, dá si dejové repete a keď sa dostane bližšie k vojačke s podobizňou Emily Blunt, až vtedy môžu začať spolupracovať na tom, aby sa to isté neopakovalo. Samozrejme, dej skrýva kľúčový element, prečo sa to celé deje a akú rolu v tom Cruise môže zohrať, aby udalosti posunul ďalej. Ale neprezradím vám ich, lebo ani po desaťnásobnom zhliadnutí traileru nemáte šajnu, o čom film je. A to je na pomery letných hitov vzácnosť.

Trailer skrýva oveľa viac z ponuky filmu; aby som vám nepokazil zážitok, nepoviem veľa. Vyzdvihnem isté prvky, nenápadne sa do nich opriem. Jedna scéna, resp. viaceré sa budú reprízovať, presne v zmysle sloganu Ži, zomri, zopakuj. Tú prvú opakovanú scénu s jednou replikou som videl asi štrnásťkrát, potom som prestal rátať a film išiel ďalej. Doug Liman však starostlivo stráži strih a dáva si pozor, aby ste sa pri repete nenudili, nemusíte ju pozerať celú štrnásť ráz dookola, neskôr sa mu stačí oprieť iba o variácie, nie zhody. Vzniká tak relatívne skratkovitý a dejovo hustý blockbuster. Tento element som sčasti chválil aj pri Godzille – ale tu zašli tvorcovia ešte ďalej a niekedy sekajú scény doslova po sekundách. To tempo im nevydrží po celý čas: záverečná tretina uberie na obrátkach, no stále platí, že film uháňa parádne vpred.

Na hrane zajtrajška Na hrane zajtrajška

Hry s časom a reprízami pripomínajú sčasti Zdrojový kód, no zhruba po 40-45 minútach sa dostaneme v dej do bodu, kedy pochopíme cieľovú pointu a potom ide film tvrdo po nej. Do posledných minút ešte budete držaní v otázke, či sa celý film neobráti voči vám v štýle „pravda je úplne opačná“ alebo „to celé na nás narafičili“. Epilóg je určite zaujímavý, položí pár otázok, a budete si na ne vedieť odpovedať sami.

Na hrane zajtrajška navyše tasí ďalšie pozitíva. Z traileru sa to nezdá, ale film obsahuje zábavné momenty a inváziu neberie drasticky či militantne vážne. Občas si robí srandičky z archetypov typu naštvaný seržant, blbá jednotka plná tučkov i menej inteligentných jedincov. Inokedy ide po časovom vzorci a podobne ako v traileri (máš zlomenú nohu – to nič nie je – bum!) súka pekné narážky. Je dobré vidieť, že jemné vtipy sú vhodne rozmiestnené v stopáži a odľahčujú tón filmu.

Na hrane zajtrajška Na hrane zajtrajška

Akčné scény nie sú najprv jednoznačné. Na prvú (navnadení trailerom) čakáte dosť dlho, celkom stojí za to, a končí skôr ako by ste chceli. Spomínaná rozkúskovanosť z časového vzorca zasiahla naplno a zrejme bolo umenie natočiť celú akciu naraz a potom ju rozbiť na desiatky kúskov a servírovať ich postupne. S výnimkou finále a prvej akčnej scény netrvá akcia nikdy dlhšie ako 40 sekúnd. Milovníci budú celkom vďační za trochu dlhšiu akciu v závere, hoci osobne sa mi zdá už naťahovaná a ešte trošku odporuje voči predchádzajúcemu dianiu a pravidlám.

Posledným triumfom je Tom Cruise. Prekvapí už svojím nástupom a povolaním, má sugestívnu rolu počas invázie a potom zastúpi pozíciu sprievodcu do finále. Jeho výkon je sympatický, potláča jeho bežné nuansy a niektorým bude pripadať azda trošku tlmený. Po premiére sa viacerí diváci zhodli, že je to jeden z mála filmov, čo zbaštia aj jeho nefanúšikovia.

Na hrane zajtrajška prekvapil. Z toľko ráz videnej ukážky a tipu, že to budú Nevedomí 2 i nezaraditeľný letný kus popri všetkých pokračovaniach i komiksoch sa vykľul svieži, zábavný, inteligentný blockbuster.

Edge of Tomorrow (USA/Austrália, 2014, 113 min.)
Réžia: Doug Liman. Hrajú: Tom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton

autor Michal Korec 7.6.2014