TRANSCENDENCIA

TRANSCENDENCIA

7.0

Johnny Depp hrá v novinke vedca, ktorý je zažratý do výskumu umelej inteligencie, snaží sa pochopiť ľudskú mysel i AI. Spolu so svojou životnou partnerkou (Rebecca Hall), ktorá by radšej zachraňovala planétu tvoria zaujímavý pár. So svojím kamarátom (Paul Bettany) idú prednášať na konferenciu, ktorá by im zaistila financovanie na ďalšie roky. No v publiku nesedia iba investori či fanúšikovia, ale aj odporcovia. Jeden z nich postrelí Deppa po prednáške, paralelne zlikvidujú pár ďalších laborátorií. Napriek prvým vyšetreniam Deppov stav nie je ideálny, naopak, zhoršuje sa a jeho žena dostane nápad – nahrať jeho mysel do počítača, aby oňho neprišla nadobro. Je to šialený pokus a potom je otázne, čo dokáže vedec s neobmedzenou možnosťou výpočtovej sily. Bude si budovať vedomosti a pomáhať alebo ho zlanári myšlienka deštrukcie, ovládanutia sveta a bytie Boha?

Nové sci-fi má za sebou relatívne silné mená: Wally Pfister je známy kameraman, ktorý sa odhodlal aj pre réžiu a aby mu pomohli distribútori na plagáte, ako producent mu tam svieti Christopher Nolan. To veští viac ako iba tradičnú akčnú sci-fi a vopred vás môžem upokojiť/upozorniť, že tu rozhodne nejde o veľké akčné scény. Pfister točí široké celky, ale neplní plátno výbuchmi. Kameramanský um je cítiť vo viacerých častiach filmu: najmä exteriéry majú výbornú atmosféru, čo je pochvala pri fakte, že časť filmu sa odohráva v zapadákove.

No ako bez väčších spoilerov posúdiť kvalitu obsahu? Ústredná myšlienka nie je obrovská inovácia. Nahrať ľudskú myseľ do počítača a čakať, čo sa bude diať alebo pozorovať silu výpočtovej techniky či vlastnú cestičku naprieč systémom, to boli témy viacerých filmov 90. rokov 20. storočia ako Trávnikár alebo Vražedný počítač. Doba pokročila o dve dekády, rozmach nastal s internetom alebo príchodom smartfónov a na myšlienku sa môžeme pozrieť opäť inak. No Transcendencia nechce ani filozofovať nad škodlivosťou neustáleho pripojenia, skôr sa pozerá na jej možnosti.

Transcendencia Transcendencia

Očakávaný nástup vedcov a presun mysle hlavného hrdina do počítača chvíľu trvá, film si dá celkom načas s budovaním svojej sci-fi atmosféry. A prvú hodinu tipujeme, ktorým smerom sa má film zvrtnúť a čo počítačový Will dokáže? Tajomno pretrvá v celej stopáži, ku koncu sami začnete vytvárať riešenia – a potom je jasné, že film k jednému z nich musí dospieť.

Sú to práve možnosti konektivity 21. storočia a potenciál vo vedeckom kontexte, ktorý začnú otvárať tvorcovia v druhej polovici filmu. A nie je to iba o tom, že Will vám zavolá na telefónik alebo urobí pár čachrov na burze. Celkom provokatívny koncept ženú scenáristi čoraz ďalej a rozširujú možnosti do nevídaných sfér; kde začnú sci-fi idey pracovať naplno? Čoho je schopné spojenie ľudskej mysle a umelej inteligencie? Čo dokáže stvoriť, keď nemusí spať, má obrovskú kapacitu a plány?

A samozrejme musia prísť morálne otázky. Je ľudská myseľ v systéme odsúdená na pomoc ľudstvu alebo bude mať tendenciu ho predbehnúť, nebodaj veliť mu? A čo božský syndróm? A môže sa človek v systéme zmeniť alebo má šancu zachovať si svoj pôvodný charakter? Tieto otázky sa budú klásť až do konca a tvorcovia majú viaceré zaujímavé body i chybné interpretácie pre divákov v kinosále.

Transcendencia Transcendencia

Johnny Depp prišiel podať solídny, komornejší výkon oproti excentrickým postavám z minulosti a to si ešte väčšinu stopáže môže vystačiť iba so svojím hlasom. Zaujímavá je tak rola Rebeccy Hall, ktorá nesklame a posilňuje neustálu tému manželského vzťahu. Väčšinu scén odohrá v štýle tvár Deppa na monitore a ona sa stará o celú interakciu i výkon. Solídny je Paul Bettany (konečne pozitívna rola). Morgan Freeman a Cillian Murphy majú menšie party a hrajú svoj štandard.

Transcendencia je fajn sci-fi s kvalitnou atmosférou, nie príliš inovatívnym, no stále provokatívnym námetom. Má pomalé tempo, zaujímavú hudbu, drží vás v strehu. Riešenie je spočiatku v nedohľadne, ale začne sa črtať a možno vás ani neprekvapí. Ako na premiére povedal jeden divák: veď taký koniec som čakal. Mal pravdu, ale cesta k nemu je napínavá. Len možno kladie viac otázok ako zodpovie.

Transcendence (UK/Čína/USA, 2014, 119 min.)
Réžia: Wally Pfister. Scenár: Jack Paglen. Hrajú: Johnny Depp, Rebecca Hall, Morgan Freeman

autor Michal Korec 18.4.2014