NEED FOR SPEED

NEED FOR SPEED

7.0

Tak sa nám Hollywood pustil opäť do videohier. Need for Speed je pretekárska séria, ktorá má za sebou dvadsať dielov, od roka 1995 zosobňuje symbol (prevažne) arkádových pretekov. Najčastejšie sú spracované súboje s políciou – nablýskané tátoše, pamätné trate, množstvo módov a občas príbeh. To sú hlavné atribúty videohry: otázne je, ako sa dá pretaviť do filmovej podoby?

Jednoducho. Urobíte z neho poctivé béčko. Tobey Marshall je syn majiteľa autodielne a snaží sa ju držať nad vodou. Biznis ide ťažko a privyrábanie si v pretekoch po nociach nie je cesta von. Tou môže byť fuška pre rivala Dina: zoženie Ford Mustang na opravu, ten predajú a zarobia slušnú sumu. Keď sa neskôr naskytne príležitosť zajazdiť si na troch športiakoch, stane sa niečo nečakané: kamoš Pete zahynie, Tobey dá smrť za vinu Dinovi, ktorý zdúchne z miesta činu. Tobey dostane 2 roky natvrdo a keď vylezie z lochu, má dva ciele: pomstu a legendárny pretek De Leon, kam by sa mal rýchlo dostať.

Najväčšia obava z Need for Speed sa nenaplnila: toto nie je slabší odvar Rýchlo a zbesilo. S menším rozpočtom, neznámym tímom či odlišným štúdiom. Niekto v DreamWorks mal dobrý nápad dať réžiu Scottovi Waughovi, ktorý pred dvomi rokmi nakrútil pútavý Act of Valor. Vie, že súperiť s mamuťou sériou nemá zmysel (hoci si dala nútenú pauzu) a nesnaží sa ju kopírovať. Ani v štýle pretekov, ani v čoraz nereálnejších akčných scénach alebo rovnakom duc-duc soundtracku.

Need for Speed totiž stavil na béčkový formát a na old-school vyznenie – a prekvapivo mu vychádza. Ľahko čitateľné postavy (sympaťáka i záporaka odhadnete v momente, rovnako aj charakter, ktorý musí zomrieť, aby nakopol hrdinu do akcie) a archetypy nie sú vôbec na škodu. Aj anglická slečna vie zaujať, partia vtipných kamošov sa stará o zábavné epizódky a casting korunuje Michael Keaton ako organizátor Monarch. Po Robocopovi si strihol ďalšiu rolu uleteného chlapíka, čo chce všetko mať pod palcom a vychádza mu to výborne, po 20 rokoch je v top komediálnej forme. Je dobré vidieť aj svieže tváre v podaní hrdinov, lebo im skôr budete držať palce či objavovať charaktery.

Need for Speed Need for Speed

Snaha natočiť béčko podľa videohry nie je na škodu a Need for Speed oveľa viac pripomína staršie filmy alebo 60 sekúnd z roka 2000. Nie sú to síce zlodeji (občas si však vypomôžu malou lopkou), ale držia pokope a zažijú očakávané momenty, prednesú suché hlášky i potrebné dialógy, aby sa dostali v deji vpred. Need for Speed si navyše dáva načas, prvý ťukes príde po 30 minútach, no do 130 všetko dodá. Je na vás, či akceptujete štruktúru – no jedno je isté, film drží pokope, fičí k potrebným scénam.

A tým sú prirodzene preteky. Jazdí sa tu na tréningových okruhoch, v nočnom meste, diaľnici za plnej premávky, naprieč USA i k miestu, kde vedie iba jedna cesta. Pretekov je viacero a sú výborné točené. Prevláda jasný old-school už od momentu výberu áut: prvý súboj má káry 60. rokov, ktoré sa šmýkajú v zákrutách, rachotia na predmestí a scény nitra či zbesilej kamery tu nenájdete. Poctivo je natočený každý pretek a v neskorších momentoch prídu i športiaky, no tvorcovia radi snímajú okolie, čumia na podvozok i diaľnicu z podhľadu a má to grády. Inšpirácia videohrou je silná, pravidelne sa striedajú pohľady na pretekársku akciu (volant, cesta, široký celok), zvuky vo finále znejú tak ako v NFS hre.

Need for Speed Need for Speed

Nečakane ma potešilo aj 3D, šikovná kamera si totiž vyberá momenty, kedy je prilepená na diaľnici (a vtedy tretí rozmer pekne vyznie) alebo vo vybraných bodoch filmu, keď dramatické scény prežívate z očí hrdinov a doslova sa im točí svet po zrážke či kvôli inej príčine. Je tu uveriteľné videnie akcie. Aj keď hrdinovia sú blázni a niekedy si vychutnávajú prelety lietadlom nad autom či tankovanie v plnej rýchlosti. Úprimne, pri adaptácii videohry sa sem pár arkádových prvkov prepašovať muselo.

Dobrý je aj soundtrack ladený trošku na vážnejšiu nôtu. Prepínanie nálad (humorné dialógy, seriózne činy/akcia) zachytáva orchestrálna muzička, ktorá zahrá na béčkovú nostalgiu a keď musí prísť song, bude to Linkin Park alebo Skylar Grey a nie Don Omar či Ja Rule. Je to detail, ale neverili by ste, ako odlišná hudba pomáha film vnímať inak.

Need for Speed je podarené akčné béčko s old-school akciou, poctivý a zábavný príbeh pomsty i akcie na štyroch kolesách. Výsledné hodnotenie je ešte mierne, fanúšikovia videohry bod-dva môžu prirátať.

Need for Speed (USA, 2014, 130 min.)
Réžia: Scott Waugh. Scenár: George Gatins, John Gatins. Hrajú: Aaron Paul, Dominic Cooper, Scott Mescudi

autor Michal Korec 13.3.2014