DOBRODRUŽSTVÁ PÁNA PEABODYHO A SHERMANA

DOBRODRUŽSTVÁ PÁNA PEABODYHO A SHERMANA

8.0

DreamWorks je späť v plnej sile. Po minulom roku, kedy prišli KrúdovciTurbo, zaujímavé nové látky, no nie s využitým potenciálom na 100%, prichádza dejovo a najmä humorom nabitý animák pre celú rodinu. Deti dostanú peknú historickú lekciu i pár gagov – a dospelí sa budú baviť kráľovsky.

Pán Peabody je superinteligentný pes, ktorý nosí okuliare, má parádne IQ a hlavu plnú vedeckých nápadov. Vyhral olympiádu, získal Nobelovú cenu, no najväčším dobrodružstvom posledných rokov je adopcia malého chlapca Shermana, ktorý mu najbližšie poriadne zapotí. Mr. Peabody totiž vymyslel stroj času, ktorý využívali pre svoje dobrodružstvá, no teraz Sherman vlezie dovnútra so spolužiačkou a pomiešajú dejiny. Teraz je potrebné napraviť historické karamboly a vrátiť všetko do poriadku.

Hoci dvojica postáv i dejový náčrt znejú moderne, Mr. Peabody má pôvod ešte v 50-ročnom seriáli s postavičkou inteligentného havkáča a sympatického drobca. Aj na dnešné pomery sú to výrazné a veľmi podarené charaktery, vďaka nim hrá DreamWorks novinka skutočne prvú ligu. Sherman je iba malý chlapec a presne ten typ nezbedného šikuliaka; pchá sa kam nemá a robí nečakané problémy. No Mr. Peabody je vynikajúci a osviežujúci typ, ktorý so všetkou gráciou zakrýva základný fakt – že je to pes. Jeho charakter je silný originálny, tvorcovia ho vyzbrojili nielen vynikajúcou výbavou inteligenta, vedca či športovca, ale zároveň aj jedným hendikepom: rolou rodiča. Práve na jeho postave ukazujú, ako je náročné byť rodičom v hociktorom veku ratolesti.

Dobrodružstvá pána Peabodyho a Shermana Dobrodružstvá pána Peabodyho a Shermana

Starší pôvod a silné postavy vychádzajú zo starého seriálu a sú štylizované do grotesky. Toto je akoby celovečerná verzia seriálu (ktorý u nás nikto nepozná, tak možno k nemu pristúpiť originálne), no nie je to na ňom poznať: celovečerný film je nabitý veľkým množstvom udalostí. I keď štart je trochu pomalší, rozbeh už stojí za to a film má silnú druhú tretinu upaľujúcu do top finále. Je možné, že niektorí diváci túto gradáciu neocenia a bude sa im zdať zmena tempa častejšia, ale je to dané aj pozornosťou najmenších detí, ktoré po hodinke už nemusia stíhať vstrebať všetky narážky.

Film znie ako detský Návrat do budúcnosti, no má zároveň ohromný potenciál pre celú rodinu. Sú tu zaujímavé cesty časom, ktoré sa budú deťom určite páčiť, lebo autori si pripravili viaceré epizódy, čím dokážu aj najmenších divákov držať pekne v strehu. Ale zároveň to bude pre nich výzva, pretože nie každý moment budú asi poznať, ak nedávali pozor na dejepise alebo nehltajú knihy. Pre dospelých je to samozrejme iná káva a tie najlepšie vtipy vychádzajú z historických udalostí i ironického podtónu.

Je to skutočne zaujímavo vyrovnaný celok. Najmenším bude imponovať postava Shermana a ľahšie vtipy či séria akčných scén. Staršie deti si užijú dejepisné časti, tie narážky na Tutanchamóna, Da Vinciho alebo Edisona už dokážu vstrebať a nebudú nad nimi ešte ohŕňať nos, hoci pôsobia pekne edukatívne. Dospelých čaká azda najvyrovnanejšia kombinácia vtipov a trošku dojemných scén Mr. Peabodyho. Film totiž vie, kedy spomaliť a nechať plynúť aj hlbšie emócie.

Potom si už stačí pripočítať iba tradične silnú animáciu z dielne DreamWorks a dobrú hudbu (Danny Elfman sa trošku odtrhol od svojho štýlu a ukazuje peknú variabilitu) a máme veľmi kvalitný animák už v marci. Pre niektorých divákov bude aj lepšia voľba ako LEGO príbeh, iným bude imponovať rovnako, pretože nápadov má v ideálnej stopáži 92 minút dosť.

Mr. Peabody & Sherman (USA, 2014, 92 min.)
Réžia: Rob Minkoff. Scenár: Jay Ward, Craig Wright, Robert Ben Garant, Thomas Lennon

autor Michal Korec 12.3.2014