Kino recenzia > 300: Vzostup impéria
Underworld: Blood Wars
Resident Evil: The Final Chapter
Passengers
Raw

300: VZOSTUP IMPÉRIA

Sedem rokov trvalo, kým nám Warner Bros. naservírovali vytúžené pokračovanie antického hitu. Je tu a Zack Snyder, síce už nerežíruje, ale stojí v roli producenta a necháva nakrúcať neznámeho chlapíka.

Sedem rokov trvalo, kým nám Warner Bros. naservírovali vytúžené pokračovanie antického hitu. Je tu a Zack Snyder, síce už nerežíruje, ale stojí v roli producenta a necháva nakrúcať neznámeho chlapíka. A výsledok je prekvapivo lepší, ako by mnohí čakali – nie je to iba nastavovaná kaša a snaha vytrieskať prašule.

Rozprávanie nového príbehu začína ešte v prvej perzskej bitke pri Maratóne, kde veliteľ Themistokles zabije perzského kráľa Daria I. Moci sa ujme jeho syn Xerxes, v skutočnosti však ríšu čistí a vedie do plánu pomsty veliteľka Artemisia. Neľútostná žena so svojím osudom tiahne flotilu na grécke mestské štáty a Themistokles cíti, že ich treba zjednotiť skôr ako ich rozprášia podobne ako Atény. Zatiaľ uplynie bitka pri Termopylách a Themistokles sa bráni Artemisii, hoci má malú šancu na víťazstvo proti tisicke lodí. Šikovná taktika a oddaní vojaci vydržia veľa, no stačia aj na taký nápor?

O druhej tristovke sa popísali mnohé plány, dejové náčrty i zamerania a výsledok prekvapí mnohých. Vzostup impéria totiž nie je typické pokračovanie a ani prequel, ako čakali iní (to by v ňom asi hral Gerard Butler). Je to paralelný film, t.j. odohrá sa v rovnakom čase ako prvá 300. Je tu síce spomenutá bitka pri Maratóne v úvode filmu (10 rokov pred Thermopylami), no väčšinu času sa dejú udalosti súčasne. Napríklad Themistokles príde do Sparty, ale Leonidas už išiel za veštkyńou a spomínajú, že perzský posol nedopadol dobre. Alebo Themistokles tiahne do boja a príde správa o tom, že Leonidas už v Thermopylách padol. T.j. druhá 300 rámcovo berie väčší časový úsek a pokrýva staršie, súčasné i budúce udalosti. Dôkazom je fakt, že prvá i druhá 300 sa odohrávajú v tom istom roku: 480 p.n.l.

Určite je to zaujímavý prístup nielen k histórii, ale aj 300 ako sérii, lebo v oboch filmoch sa ukáže pár rovnakých hercov a môžete si lámať hlavu nad tým, či prežili alebo ako je možné, že sú tu. Znalosť histórie a vybraných bitiek pomáha, resp. môžete si porovnať, ako sa filmári blížili ku skutočnosti. Prekvapivo, postavy sú skutočné, aj viaceré udalosti časovo sedia – a náplň je už filmová.

Vzostup impéria nie je žiadny historický prepis, ale štylizovaný akčný film s niekoľkými bitkami. Scenár najprv servíruje dlhú naráciu s popisom postáv a udalostí, ale už počas neho ide na istotu – beží sotva rýchlosťou 15 fps, schválne spomaľuje zábery, v bitke vás nechá vychutnať si litre preliatej krvi či presvišťanie čepele do najbližšej lebky. Keď sa mastia vojaci na súši, je to povedomá akcia z prvého dielu a používa triky, na aké sme zvyknutí: krvavú brutalitu, obnažené ženy, krutosť armád a farebné filtre. Ale 300 v druhom dieli presedlá vo väčšine stopáže na more a tam príde pár nových prvkov.

Je dobré vidieť, že režisér i poradcovia bojových scén chcú prísť s niečím novým a počas námorných bitiek občas aj uberú z brutality v prospech zaujímavej taktiky. Bez filtrov a krásneho východu slnka si pomyslíte, že sledujete peknú historickú lekciu na veľkom plátne a takto to možno v lete 480 p.n.l. aj prebiehalo. Samozrejme, platí to iba do momentu fyzického stretu vojakov alebo zápalné šipy, to sa už rozvinie bitka v štýle 300, zábery sú spomalené a šermuje sa aj štyrmi mečmi naraz.

Noam Murro je však očividne hráč videohier, lebo v tomto duchu pristupuje aj k akcii. Keď vidíme fyzický stret, okamžite vás napadne sfilmovaný God of War. Pri bitke na mori sa vám vybaví nejedna stratégia, kde každý deň vyjde nové slnko i nápad na taktiku proti presile nepriateľa. Takto mohla vyzerať časť Bojovej lode, keby sa nenechali zlákať tvorcovia x-tou inváziou a blbými emzákmi.

V hereckom obsadení dominujú ženy. Eva Green je absolútne vychutnateľná v každej minúte filmu a jej Artemisia je neľútostná osoba plná hnevu a osobných dôvodov. Podaný výkon je vynikajúci, Eva nemala od Kráľovstva nebeského a Casina Royale taký výrazný film. Aj Lena Headey ako kráľovná Sparty má dobrý part. Sullivan Stapleton nie je druhý Gerard Butler, našťastie sa od neho ani kópia Butlera nečaká. Iste, bez totálne charizmatickej postavy filmu čosi chýba, a Eva Green silnú hereckú ingrediencu dodáva.

Druhá 300 už nie je epos o hrdinoch ako prvý. Aj tu sa síce prelievajú potoky krvi a vedú hrdinské reči – ale pátos je už preč a ostala najmä séria zaujímavých bitiek. Film je krátky (102 minút), nie naťahovaný. Ubehne rýchlo, historicky ako-tak pasuje. Nezanechá takú výraznú stopu ako prvá 300 – no je to prvý veľký blockbuster roka 2014. Duní, nenudí a prvú signálnu opantá spoľahlivo.

300: Rise of an Empire (USA, 2014, 102 min.)
Réžia: Noam Murro. Scenár: Zack Snyder, Kurt Johnstad. Hrajú: Sullivan Stapleton, Eva Green, Lena Headey

2014-03-077.3.2014 | Michal Korec