Kino recenzia > Non-Stop
The Souvenir
Les filles du soleil
Hellboy

NON-STOP

Liam Neeson je späť v roli, ktorá mu posledných desať rokov funguje najlepšie: naštvaný chlapík, čo zjednáva spravodlivosť na vlastnú päsť vo vypätej situácii..

Liam Neeson je späť v roli, ktorá mu posledných desať rokov funguje najlepšie: naštvaný chlapík, čo zjednáva spravodlivosť na vlastnú päsť vo vypätej situácii.

Non-Stop hrá Neeson letového maršála. V praxi sa tvári ako civilista, no má pri sebe zbraň a jeho úlohou je dávať pozor na bezpečnosť letu. Teraz sa nalodil na transatlantický let z New Yorku do Londýna a na kryptovaný telefón mu začnú chodiť správy, že na jeden účet treba poslať 150 miliónov dolárov. Inak začnú zomierať pasažieri – každých 20 minút jeden. A Neeson chce počas letu zapeklitú hrozbu určite vyriešiť.

Nie je to prvý, ani posledný film, ktorý v tesnom prostredí lietadla šermuje s bezpečnosťou cestujúcich a silnými vyhrážkami. Každých osem rokov príde jeden – bol tu Air Force One, kde si účty vybavil rovno prezident USA. Bol tu Letový plán s Jodie Foster, kde išlo tiež o veľa a teraz prichádza borec Neeson. Jeho rola je výborne napísaná (nie plochý charakter, ale aj troška rodinnej traumy), no práve jeho štýl riešiť problémy rýchlo a efektne vás určite presvedčia.

Toto je zábavný triler, ktorý možno rozdeliť na tretiny: navodenie zápletky, jej krútenie a vyriešenie. Intro je jasné a pôsobivé, ale je to druhá tretina, ktorá funguje výborne. Akoby tu dodal scenár dvorný vyhľadávač klasických námetov prepletený moderným spracovaním. Hľadanie zločinca, vyjednávanie a najmä motivácia sú jasné ťahúne – a riešenia sú rovnako pohľadné. Filmu prospieva aj šikovná kamera, solídny strih a samozrejme klaustrofobická atmosféra vo väčšine stopáže.

Non-Stop je viac inteligentným trilerom ako akčným filmom, veľa treskúcich scén však nečakajte, skôr sa musíte naladiť na uvažovanie v tesnom časovom limite a riešiť s Neesonom možné scenáre. Jeho výkon pretaví zdanlivo bežný triler s ľahkou zápletkou na pamätný kúsok. I keď scenár začne vrstviť po prvej hodine čoraz viac slepých uličiek, divných motivácií a ťažšie uveriteľných bodov. A je na vás, ako budete akceptovať jeho mierne prepísknutý záver. Podobne ako pri Letovom pláne je totiž vyústenie vyšpičkované, ale riešenie... nejednoznačne akceptované.

Silné výkony (nielen Neeson, ale aj Julianne Moore a ďalší herci), solídny scenár a starostlivo vedená réžia posúvajú Non-Stop do rovnakej ligy ako spoločný projekt spred troch rokov Unesený. Liam Neeson a režisér Jaume Collet-Serra dokážu potiahnuť napätie, podozrivé typy a ponúknuť hádanie zápletky od začiatku až do konca. Vystačia si s niekoľkými trikmi, pár akčnými scénami – ale zvyšok je v ich poctivom prístupe k divákovi, ktorý sa chce zabaviť i nechať chvíľu napínať. Funguje to.

Non-Stop (USA/Francúzsko, 2014, 106 min.)
Réžia: Jaume Collet-Serra. Scenár: John W. Richardson, Christopher Roach, Ryan Engle. Hrajú: Liam Neeson, Julianne Moore, Scoot McNairy

2014-03-022.3.2014 | Michal Korec