ŽIVOTNÁ ŠANCA

ŽIVOTNÁ ŠANCA

7.0

Toto je životný príbeh Paula Pottsa a jeho šancí. Mnohí poznáme jeho happy-end: ako sa dostal do súťaže Britain Got Talent, už jeho prvé vystúpenie hnalo porotkyňu k slzám a aj ostatní ho s radosťou posunuli ďalej. No len málokto vie, čo všetko predchádzalo jeho spanilej kariére operného speváka a že jeho život možno nebol úplne ľahučký, ako sa na finalistu a víťaza súťaže môže zdať.

Paul Potts operu miloval od svojho detstva. Narodil sa s darom pre jej počúvanie a spev si cibril ešte v kostolnom zbore. Keď začal operu aj spievať, priniesla mu najprv viac problémov ako útechu: doma rozdielny pohľad rodičov, v škole šikanu či posmešky a sem-tam aj jednu utŕžil. Začal pracovať ako predavač telefónov (hoci tatko by ho radšej videl v továrni), dal si jedno rande so slečnou z webu. Jeho najväčší sen bol kurz opery v Benátkach, odkiaľ prišiel s nevábnym výsledkom. Tak sa snažil ďalej...

Ajajaaaaaaaaaaaaj, to je film o opere? To bude mať u nás ťažké. No keď je o Paulovi Pottsovi, ktorého video na YouTube videli mnohí a majú ho za vzor talentových súťaži, mohli by zvládnuť aj kinofilm. Tieto dva elementy sú esenciálne pri posúdení tohto filmu. V jadre sa skrýva štandardný celovečerný film, ale práve vzťah k opere a existujúcemu víťazovi môže rozhodnúť o počte bodov i sympatiách.

Ak ste videli spomínané video Paula Pottsa, viete, kam film smeruje. Budete asi prekvapení, že autori si ho šetria do finále a majú až 90 minút na rozvinutie príbehu. Trailer veľa napovie o štruktúre (prvé pokusy-Benátky-ďalšie snaženie), netreba ho pred kinom pozerať dookola. Platí, že najlepšie príbehy píše život a scenáristi tu dostali množstvo pekných momentov, ktoré stačí iba šikovne adaptovať.

Životná šanca Životná šanca

Životná šanca pôsobí ako poctivá sonda do Paulovho života, začíname v detstve, aby sme sa údermi osudu (i spolužiakov) dostali ďalej. Sú tu povinné prvky, ktoré nechcete veriť: postoje rodičov, vtipný kamoš, neprajníci. Cez ne musí hrdina prejsť a naplniť priam filmové očakávania: presadiť sa, získať rešpekt i lásku. Do filmu zapadnú hladko a jediná vec, ktorá môže pôsobiť nasilu, je množstvo havárií, ktorými Paul prejde. Ak nedostane do nosa od nepriateľov, prídu zdravotné trable alebo zrážky. Diváci zo zdravotných poisťovní budú krútiť neveriacky hlavou a vravieť si, že takého pacienta by nebrali.

Až sa môže po prvej hodine filmu zdať, že Potts dostáva viac rán a zmarí viac šancí ako je možné. To čakanie na ten životný moment je trošku naťahované a keďže viete, kedy sa film zlomí, musí David Frankel ako režisér nasadiť jednu zo svojich najlepších zbraní: romancu. Vzťah Paula a Julz je jedným z najkrajších elementov filmu, ktorý si možno popri neúspechoch alebo operných áriách ani nemusíte všímať naplno, čo by bola škoda. Tu je Frankel ako doma; všimnite si ako zinscenuje prvé rande, sľub, ktorý si každý z dvojice vysvetlí inak alebo aj tvrdšiu fázu manželstva, kedy Julz maká na existencii zväzku, zatiaľ čo Paul dostáva rany, čo mu uberú kopu elánu. Niežeby Frankel inscenoval manželskú lekciu ako pri Druhej šanci či Marley a ja, no vidíte, že medziľudské vzťahy, tvorbu i zaťažkávacie skúšky zvláda skvelo. Za to patrí filmu určite extrabod nad rámec tradičných životopisov.

Životná šanca Životná šanca

A ďalší (a podľa gusta nielen jeden) bod navyše putuje za operu. Ako jej milovník mám na film trošku iný pohľad, vybrané árie mám napočúvané stokrát a prvé CD Paula Pottsa asi 50x, no aj ostatným sa môže celkom pozdávať jej využitie. Nie je stopercentné, na to by sa museli prelínať najlepšie sóla cez jednotlivé body scenára tesnejšie, no film obsahuje zopár dobrých nápadov na prepojenie opery, deja a aktuálneho diania na plátne. A z opery si vyberá to najlepšie a predstaví aj našincom silné momenty – nehovorím, že z kina odíde nadšení pre operu, ale určite ju zvládnete. A benátska epizóda je čarovná.

Pri hereckých výkonoch možno najviac chváliť Julz a kamoša Braddona. Hlavný hrdina je fajn, no chýba mu pôvodná charizma Paula. Vedľajšie roličky sú starostlivo vybrané, každý herec ide na istotu.

Filmu chýba silnejší životný moment (tak nebojuje o ceny) alebo bod prekvapenia (viete ako skončí),
iným asi bude vadiť záverečné promo na British Got Talent, resp. celá pointa, že talentová súťaž môže takto zmeniť život. No Paul Potts dokázal chytiť ľudí za srdce, mnohým priniesol do života operu a sám sa jedného dňa postavil pred kráľovnu, aby zaspieval špičkové árie. Je to životná šanca stať sa niekým vysnívaným? Prejsť z walského mestečka do Royal Albert Hall? Je. A je fajn ju vidieť celú.

One Chance (USA, 2013, 103 min.)
Réžia: David Frankel. Scenár: Justin Zackham. Hrajú: James Corden, Alexandra Roach, Julie Walters

autor Michal Korec 22.2.2014