LEGO PRÍBEH

LEGO PRÍBEH

8.0

Súčasný LEGO fenomén je skutočne zaujímavý. Stavebnice sa stále predávajú a v roku 2005 dostal tím Travellers Tales nápad zobrať Star Wars a pretaviť ich do zaujímavej paródie s postavičkami z LEGO. Po úspechu nasledovali ďalšie videohry: parodovali sa nielen Star Wars, ale aj Indiana Jones, Batman, Harry Potter, Piráti Karibiku, Pán prsteňov. Ideí na licencovanie je veľa a teraz sa Warner Bros. (ktorý štúdio už v roku 2007 prezieravo odkúpil) rozhodlo posunúť LEGO do sveta filmov a stvoriť ultimátnu paródiu.

Emmet je rádový občan metropoly, v ktorej vládne Lord Biznis. Žil by tu šablonóvitým spôsobom až do smrti, lebo nasleduje príručky ako vstať, cvičiť, raňajkovať, zdraviť susedov, ísť do práce a makať až do zotmenia. Lenže keď sa na stavenisku prepadne o niekoľko úrovní nižšie, objaví tam predmet, po ktorom pátra Divoška a navyše ho začne oslovovať ako Vyvolený. Spolu utekajú pred Zlým polišom smerom k múdremu Vitruviusovi, ktorý ich na Divokom Západe poučí o tom, že Lord Biznis má diabolský plán a ako Emmet už počul, o tri dni môže zničiť svet.

Scenáristi LEGO príbehu nezaváhali a hneď do prvotiny podľa stavebnice nasúkali priam absolútnu kopu prvkov, svetov, hrdinov a vytvorili obrovský mix rôznych chutí a pocitov. Kostra príbehu ráta s dejom tuctového protagonistu, ktorý musí vybočiť z davu a bojovať proti tomu, že je obyčajný. Dostane sa do nevídaných situácií, musí sa prejaviť a svoj životný štýl otočiť proti osudu. Táto línia je tu prirodzene pre deti a rodičov, ktorí hľadajú morálne posolstvá typu každý jedinec je výnimočný. Je solídne postavená, Emmet je skutočne jedným z najtuctovejších hrdinov a vďaka tomu je aj uveriteľná. Sedí tu aj rola Lorda Biznisa (hoci meno skôr napovedá forme zosnovania plánu ako cieľu) a metropola pripomína správnu futuristickú spoločnosť.

Lenže takých príbehov tu bolo viac a LEGO má svoj šmrnc, ktorý musí prejaviť z videohier. Aby urobilo zadosť pôvodu stavebníc a fanúšikov štýlov, objavujú sa rôzne svety ako Divoký Západ, Stredný Zéland, oblačné mesto atď. S týmto elementom mám osobne menší problém; autori ich síce striedajú pomerne rýchlo, ale ich rola je miestami redundantná: stredná časť filmu, kde si Divoška a Emmet vyrazia do tých destinácií slúži iba na mierne oživenie diania, ale do deja ani nezasiahne. Až finálna tretina, kde Lord Biznis ide zosnovať svoj majsterský plán, má opäť šťavu.

Lego príbeh Lego príbeh

Štýl paródií je však v LEGO príbehu využitý maximálne. Nájdete tu humor verbálny, situačný, priblblý i sofistikovaný. Scenáristi parodujú absolútne všetko: vymýšľanie plánov, pointy scén, archetypy hrdinov a očakávané situácie v deji. Je tu aj metahumor, ktorý prirodzene očakávate a využívaný veľmi často. Sú tu vtipy pre dospelých a fanúšikov v ich radoch. Často sa parodujú superhrdinovia (Superman, Batman, Green Lantern), postavičky z filmov Warner Bros. (Harry Potter, Pán prsteňov) či skutočné (LA Lakers).

Čo ma privádza k mierne smutnému konštatovaniu, že fanúšikovia si na filme zgustnú, ale najmenšie ratolesti nebudú mať šancu stíhať toľké striedanie vtipov, narážok a postáv. Počas premiéry pani vedľa mňa márne vysvetľovala synovi čin zloducha, prechod na Divoký západ, deštrukciu iného sveta a krútila hlavou už len nad momentom, že Biznis odkopne vedľajšiu postavu do priepasti. Pre puritánov v radoch divákov bude toto šokujúci, freneticky ubiehajúci zážitok; deje sa tu veľa a strih je nemilosrdný.

Lego príbeh Lego príbeh

Ale vďaka tomu má film nezabudnuteľné akčné scény, keď sa lietadlá, mašiny či automobily stavajú efektívnejšie ako v Transformeroch, poliši rozpútajú naháňačku na diaľnici či paľbu v meste, kamera je pripravená zastaviť dianie a strih je bleskový. Z technického hľadiska je toto kvalitný počin, kedy autori schválne točia menej ako 25 fps; napríklad hladina vody (stále zo skladačky) má trhanú animáciu.

Na výsledných 8/10 sa film dostal vďaka finálnemu zvratu v posledných 15 minútach, kedy nastavil ešte jeden posun v deji, čím naberá nový zmysel a vyčitky postaví do iného svetla. Niektorým to bude stačiť a nájdu dobrú pointu – v mojich očiach je LEGO príbeh trošku nesúrodý celok inak vynikajúcich súčastí.

The Lego Movie (USA / Austrália / Nemecko, 2014, 100 min.)
Réžia: Phil Lord, Christopher Miller. Scenár: Dan Hageman, Kevin Hageman, Phil Lord, Christopher Miller

autor Michal Korec 7.2.2014