JACK RYAN: V UTAJENÍ

JACK RYAN: V UTAJENÍ

7.0

Kým sa chce stať malý chlapec? Hasičom, šoférom, policajtom. My odchovaní na špionážnych trileroch, ktorým nám to páli, máme jasnú odpoveď: špičkovým analytikom, lebo ten sa môže stať agentom CIA a raz prezidentom USA. Jack Ryan má za sebou úžasnú kariéru, zosnulý Tom Clancy fantastickú knižnú sériu a Hollywood chuť odštartovať príbehy hrdinu znova. Takže reboot. A s mladším hercom.

Keď narazili lietadlá do Dvojičiek 11.9. 2001, študoval v Londýne. O 18 mesiacov v Afganistane zostrelili jeho vrtuľník. Zachránil dvoch vojakov a takmer prišiel o možnosť chodiť. Prekonal sa, osem mesiacov strávil v špitáli a spoznal fešnú doktorku. Pri tréningu ho odchytil chlapík v uniforme a zistil, že má analytický potenciál. Dal mu šancu: pracovať vo finančnom sektore a sledovať toky peňazí vo svete, ktoré by viedli k nekalým aktom. Teraz, v roku 2013, sa taký objavil: jeden ruský miliardár začína skrývať účty, dolár ide podozrivo nahor a Jack Ryan letí do Moskvy, aby urobil malý audit a objavil, čo sa chystá.

Paramount si dobre uvedomuje, že po smrti Toma Clancyho a neúnavnej snahe hľadať nových hercov (Ryana už hral Alec Baldwin, Harrison Ford i Ben Affleck) je načase reštartovať sériu iným spôsobom. Tento príbeh nemá originálnu predlohu, využíva iba hrdinu a snaží sa ho predstaviť súčasnej generácii. Posúva dianie do súčasnosti, skúša nové motívy i správanie. A má aj silnú stránku prvého nasadenia.

Poznáte to z komiksových filmov, prológy majú svoje čaro. Polovicu filmu sa venuje dej budovaniu hrdinu a potom príde prvá akcia/misia. U Jacka Ryana je štart relatívne rýchly, hrdina rýchlo vymení svoj cieľ pôsobiť v teréne za agenta v utajení na Wall Streete. No zároveň je iba otázkou času, kedy sa vráti späť do terénu, nie v maskáčoch v helikoptére, ale pekne v obleku. A častejšie tasí svoj mozog ako zbraň. Jack Ryan je aj v novej podobe predovšetkým inteligentný hrdina a najmä v druhej polovici filmu sa ho tvorcovia snažia ukázať v inom svetle ako Ethana Hunta, Jamesa Bonda i Jasona Bournea. Tomu Ryanovi to parádne páli, vie sa orientovať v detailoch i hľadať spojitosti.

Jack Ryan: V utajení Jack Ryan: V utajení

Na to, aby taká postava vynikla, potrebujete precízny scenár. Tom Clancy vždy doručil skvelú predlohu, no teraz sú chlapci z Hollywoodu odkázaní na seba. Ich pokus nezapadá do Clancyho univerza hladko (hoci je otázne či zápletkou alebo načasovaním), no snaží sa v duchu minulých kníh viac vyšetrovať a spájať nitky v pozadí ako ohúriť akciou. Jack Ryan je relatívne inteligentný triler – má veľké dávky napätia, ktoré využíva v prospech jednoduchých momentov – je v apartmáne hrdinova snúbenica sama alebo tu niekto sliedi. Chce hrdinu niekto napadnúť alebo to len čakáme kvôli iným filmom? Stihne tú akciu dokončiť načas alebo ho prichytia? Šikovná réžia Kennetha Branagha (naposledy točil Thora a už je v inom žánri, dávne sú časy jeho Shakespeara) dokáže aj civilné scény pretaviť do pútavých minút.

To znamená, že radšej hltáte dialógy, politické pikle i diabolské plány, ako by ste očakávali len ďalšiu akčnu scénu. A tých vo filme nie je príliš veľa a často sú rýchlo strihané alebo z nich ostávajú iba kúsky. Havária helikoptéry je snímana na pár záberov, žiadny celok. Prvý kontaktný súboj Ryana v Moskve je sprevádzaný veľkou dávkou nervozity. A aj napínavá scéna tajného prieniku. Tento Jack Ryan ešte nie je veľký borec a s výnimkou finále sa lepšie cíti na hoteli, v kancelárii alebo dodávke.

Chris Pine ho hrá solídne, hoci nemá tú správnu charizmu svojich predchodcov. Nemá však úplne strnulý výraz a séria by s ním mohla rátať aj ďalej – len tomu fešáčiskovi musí dopriať zopár škriabancov či rán. Kenneth Branagh hrá typického nasrdeného záporáka, dokonca Rusa, a miestami je jediný element, ktorý nemôžete brať vážne. Pozitívne prekvapí Kevin Costner ako mentor a Keira Knightley ako snúbenica.

Jack Ryan nie je nezabudnuteľný akčný triler, ako minulé filmy podľa skvelých kníh Toma Clancyho. Tie nemožno zreplikovať v Hollywoode ľahko a ani jedna scéna či celá zápletka nie je objavná. Ako variácia na kvalitné inteligentné trilery však poteší a potenciál do budúcna tu nemožno uprieť.

Jack Ryan: Shadow Recruit (USA/Rusko, 2014, 105 min.)
Réžia: Kenneth Branagh. Scenár: Adam Cozad, David Koepp. Hrajú: Chris Pine, Kevin Costner, Keira Knightley

autor Michal Korec 31.1.2014