ZACHRÁŇTE PÁNA BANKSA

ZACHRÁŇTE PÁNA BANKSA

6.0

Kúzelná opatrovateľka Mary Poppins zletela z oblohy na filmové plátna v roku 1964 – a okamžite vyhrala päť Oscarov vrátane najlepšej herečky. Než by sa však zapli kamery, dáma s dáždnikom existovala na stránkach literárnej predlohy z pera spisovateľky austrálskeho pôvodu P.L. Travers. Príbeh odohrávajúci sa v Londýne na počiatku dvadsiateho storočia si obľúbil Walt Disney, tvorca myšiaka Mickeyho a zakladateľ filmového štúdia.

Tri desaťročia sa snažil presvedčiť slečnu Traversovú, aby mu predala právo adaptácie. Spisovateľke sa táto predstava hnusila, no finančná tieseň ju dohnala k rokovaniam o podobe scenáru. Nech od nej ale nikto nečaká, že bude súhlasiť s muzikálovou podobou a tancujúcimi tučniakmi. Mary Poppins je predsa o realite, nie o cukrovej vate!

Biografická novinka Zachráňte pána Banksa sleduje priebeh týchto schôdzí. Pochvalu si v prvom rade zaslúži scenár. Slovné prestrelky vovnútri scenáristickej kancelárie sú vtipné, ostré a dynamické napriek tomu, že v príbehu nečaká žiadne prekvapenie, iba priamočiara jazda s vopred predvídateľným cieľom. Exkurzie do minulosti hlavnej hrdinky pôsobia ale nadbytočne – keďže vynikajúci herecký výkon Emmy Thompson vysvetľuje sám o sebe.

Sekvencie z neradostného detstva spisovateľky otravne unášajú diváka od základnej dejovej línie. Herečka úlohu prijala potom, ako sa jej vzdala Meryl Streep: „Traversová napísala skvelú esej o smútku, pretože bola sama veľmi smutná. V jej detstve zohral významnú úlohu alkoholický otec aj matkin pokus o samovraždu,“ povedala Thompson o svojej hrdinke.

Zachráňte pána Banksa Zachráňte pána Banksa

Nasledujúci odsek môže obsahovať spoilery!

Kritika filmu vyčítala aj historickú nepresnosť. Neurobilo štúdio Disney to isté, z čoho jeho zakladateľa obviňovala slečna Traversová? Zo zjednodušovania a prifarbenia reality? Diváka čaká rozprávka, kde deduško večerníček spevom a úsmevom roztopí srdce ľadovej kráľovnej. Mnohé podstatné drobnosti však tvorcovia vynechali. Kto bol vlastne Walt Disney? Prečo sme hlbšie nespoznali dôvody naivity mediálneho magnáta? Bol skutočne taký dobrosrdečný?

Podľa informácií denníka Guardian sa film v závere zabudol zmieniť, že pani Traversová po premiére adaptáciu Mary Poppins kritizovať neprestala, ba naopak: „Bolo to úplne neznesiteľné,“ tvrdila, „všetko to bol výmysel, žiadne čaro.“ Z uznávanej spisovateľky urobili filmári starú pannu, napriek tomu, že v danom období žila s adoptívnym synom a bola známa viacerými intímnymi vzťahmi.

Nakoľko je tak Zachráňte pána Banksa úprimná dráma sledujúca ľudské nešťastie a nakoľko prefíkaná marketingová stratégia propagujúca jednu z najvýznamnejších popkultúrnych ikon produkujúceho štúdia? Scéna odohrávajúca sa na kolotoči v Disneylande by mohla zdobiť akúkoľvek reklamu na tento zábavný park. Počas záverečných tituliek počuť autentické záznamy rozhovorov spisovateľky so scenáristami, v tomto prípade už vo výrazne odľahčenejšej atmosfére.

Divák si po odchode z kinosály zriedka skontroluje nakoľko autenticky je spracovaný „film podľa skutočných udalostí“, čo však môže zanechať skreslený dojem. Nad prispôsobenými detailmi by sa dalo rozčuľovať navždy, na druhej strane túto „biografickú fikciu“ považujem za príjemný a odľahčenejší prídavok k duelantským drámam (Rivali, Frost/Nixon).

Zaradiť ju možno aj k viacerým filmom o filme z posledného obdobia (Hugo). Obávam sa však, že kvôli nespravodlivému prístupu k spracovanej téme ostane na okraji záujmu rovnako ako minuloročný Hitchcock. Pána Banksa v tomto prípade zachránili charizmatickí hlavní hereckí predstavitelia, zaujímavý námet a tradične povznášajúca hudba skladateľa Thomasa Newmana.

Superkalifragilistikexpialidociózne sa v tomto prípade nekoná.

Saving Mr. Banks (USA/UK/Austrália, 2013, 125 min.)
Réžia: John Lee Hancock. Scenár: Kelly Marcel, Sue Smith. Hrajú: Emma Thompson, Tom Hanks, Annie Rose Buckley