47 RONINOV

47 RONINOV

5.0

Päť rokov ubehlo od ohlásenia projektu 47 Roninov, resp. jeho štylizovanej verzie s fantasy elementmi ako z Pána prsteňov či surovými bitkami ako z Gladiátora. Sľubný námet obdarený veľkým rozpočtom zažil niekoľko odkladov a Universal dlho veril, že to bude potenciálny hit.

Kai (Keanu Reeves) je utečenec od démonov a ujal sa ho lord z provincie Ako. Žije tu dekádu, zahľadí sa do jeho dcéry a všetci ním opovrhujú, hoci koná statočne. Keď má Ako privítať šogúna a vzácnych hostí, znepriatelený lord Kira s čarodejnicou Mizuki si pripravia nečakaný plán: otráviť hostiteľov a získať možnosť ovládnuť provinciu. Lord provincie vplyvom okolností umrie, všetci samuraji v Ako sa stanú rázom roninmi, chcú poraziť Kiru a zaistiť svojmu pánovi i sebe dôstojný koniec: misia, na ktorú sa vydali, je najmä otázkou čistenia cti a kódex neuznáva veľa šťastných koncov.

Už začiatok je zvláštny, keď rozprávač štartuje príbeh slovami, že sa odohráva v Japonsku, vo svete démonov a čarodejníc. Niežeby Japonci neuniesli fantastickú verziu známeho eposu, no niečo skrátka nesedí. Keď sa po lese začne preháňať chlapec so zvláštnymi jazvami a vzápätí sa ho ujme lord, je to uveriteľná scéna. V momente však naberie dej iný spád: o 10 rokov sa loví šesťoká beštia na počkanie a je to ako výňatok z béčkovej videohry, ktorý sem ťažko zapadá.

Od tohto momentu objavíte dvojakú súčasť 47 Roninov: civilnejšia sa drží pri zemi a ponúka nečakane zdĺhavé scény plné dialógov, no zároveň uveriteľne kráča k potrebným bodom scenára: bizarné pletky, dodržiavanie kódexu, vyhostenie samurajov, plánovanie pomsty a jej exekúcia. Pokiaľ sa film nenechá opantávať fantasy čarom, pôsobí solídne: najmä dlhé scény dialógov v prvej tretine rozhodne vyniknú.

47 Roninov 47 Roninov

No problém adaptácie je, že je vrcholne nejaponská. Prakticky všetko mimo rámca pôvodného príbehu do filmu nepatrí. Hlavný hrdina Kai je de facto postava navyše, scenáristi sa jej urputne snažia pripísať nové línie (čo v príbehu 47 Roninov prirodzene absentujú) ako útek do provincie, love story s Mikou, jeho pôvod či určité schopnosti. Je to nevysvetlená postava, ktorej sa síce scenár venuje, no väčšinu času to nie je potrebné, nakoľko iní roninovia majú väčšiu charizmu.

Všetko týkajúce sa démonov, čarodejníc alebo prílišnej štylizácie je málo rozpracované, aby ste mohli veriť toľkej fantasy. Sú tu postavy, ktoré menia tvar, čarodejnica s divnou paletou kúziel (pôsobí skôr ako exekutívna postavička, nie silná individualita) a ani jeden druh nie je poriadne vysvetlený: odkiaľ pochádzajú oni a čo ich máta k aktuálnemu dianiu. Najmä scéna v Mori lesov je tajomná skôr nasilu.

Nie príliš kvalitne pôsobia aj akčné scény: úvodná je ako z iného filmu, súboj samurajov je v poriadku – ale akcia pri jednej svätyni je skôr chaotická a päť minút po nej si uvedomujete, čo sa stalo – všetko sa deje v tme, ohni a aj tak nechápete. Finále je lepšie vďaka tichej choreografii, ale aj to má jeden súboj natoľko trikový, že sa nebudete stačiť diviť. Démoni a čarodejnice musia získať toľko akcie? Je tu rozhodne cítiť, že niektoré časti sa natáčali v inom čase ako ostatné a niekedy do seba nezapadnú.

47 Roninov 47 Roninov

Nepoteší ani hudba bez výrazného motívu, ani žiadny ďalší element. Keanu Reeves je síce dobrý muž a tichý bojovník, no nestačí to. Zopár silných japonských mien dodáva potrebný výraz tváre, no čo má z toho, keď si nemôže pekne zakričať po japonsky z hrdla, ako mu narástlo? Sú to detaily, ale keď sa na plátne nič deje, iba rozpráva a aj to v angličtine, ktorá sem nepatrí, neviete sa naladiť.

47 Roninov mohlo dopadnúť podľa prvých zvestí aj horšie. Za 175 miliónov sme nemohli dostať iba obyčajný príbeh o skupine roninov konajúcej podľa kódexu. Čo z neho ostalo relatívne funguje, sú tu dramatické momenty, otázky cti a pár dobre aranžovaných scén s výpravou. Všetko okolo Kia, nádych mágie a extrapostáv či lokalít (holandský ostrov) pôsobí zbytočne. Scenár často čaká aj na náhody (ide skupina okolo, využijeme ju), aspoň pár lepších japonských hercov tvorí pozerateľný kúsok.

47 Ronin (USA, 2013, 118 min.)
Réžia: Carl Rinsch. Scenár: Chris Morgan, Hossein Amini

autor Michal Korec 5.1.2014