Kino recenzia > Ľadové kráľovstvo
Tyler Perrys Boo 2! A Madea Halloween
The New Mutants
Black Panther
Roman J Israel, Esq.

ĽADOVÉ KRÁĽOVSTVO

Disney sa po 20 rokoch vracia k tomu, čo mu ide najlepšie: animáku s princeznami. V dávnych časoch nám Snehulienku, Popolušku, Šípovú Ruženku a pridal aj krásku Belle, no ...

Disney sa po 20 rokoch vracia k tomu, čo mu ide najlepšie: animáku s princeznami. V dávnych časoch nám Snehulienku, Popolušku, Šípovú Ruženku a pridal aj krásku Belle, no potom prešiel na iné látky. Ale Rapunzel a Na vlásku okúzlila všetkých a teraz prichádza príbeh, kde sú silné ženy až dve...

Dve princezné Elsa a Anna žijú bezstarostne detské životy. No Elsa má schopnosti zmraziť predmety, tvoriť ľadové dráhy či spustiť sneženie. Jej moc pri detskej hre zasiahne Annu a odvtedy vyrastajú separátne. Rodičia zahynú pri búrke na mori a po dovŕšení 21. narodenín sa otvoria brány kráľovstva. Prídu mnohí hostia vrátane princa Hansa, ktorý sa do Anny zaľúbi – ale Elsa im nedá súhlas na manželstvo, jej hnev vrhne kráľovstvo pod hrubú vrstvu ľadu a vydá sa na Severnú horu, kde žije v obrovskom ľadovom paláci. Anna sa rozhodne ísť za sestrou, prehovoriť ju na návrat a po ceste stretne mladíka Kristoffa so sobom Swenom i snehuliaka Olafa.

Ľadové kráľovstvo je Disneyho vzdialená adaptácia Andersenovej Ľadovej kráľovnej, no jeho smutný príbeh museli obzvláštniť a inak nakombinovať, aby ho sprístupnili súčasnej generácii. Má to svoje výhody i slabiny – najmä pri celkovom pohľade. Verní fanúšikovia či niektorí dospelí dostanú niečo úplne iné, ale ich ratolesti môžu pozerať od úžasu na skvelú animáciu či vybrané dejové momenty.

Podobne ako v iných disneyovkách, diváka nešetrí už prológ – a tu za 10 minút stíha neskutočne veľa. Celé detstvo, nehodu rodičov, štart dospelosti. Ešteže tempo na chvíľu spomalí, inak by bolo Ľadové kráľovstvo nevídany epický kus. Ani v ďalších častiach sa nedeje málo, postavy majú rôzne motivácie. Nemožno hovoriť o typických archetypoch, konanie postáv sa často mení a nevyhradia sa jednoznačne na stranu dobra či zla. No kvôli tomu chýba tejto rozprávke riadny zloduch: Elsa snaží byť ľadovou kráľovnou, no Disney nemá to srdce urobiť z princeznej úplne neľútostnú osobu. V rozprávke musí byť povedané, čo je dobré a čo zlé, aby sme vedeli komu fandiť. Na druhej strane dej obsahuje viaceré dramatické scény a vo finále môžete mať pocit, že ste videli prešpekulovaný a bohatý film, pestrý mix rozprávkových momentov, len neboli zhodne rozložené sily.

Nová disneyovka stopercentne plní svoju funkciu v iných klasických atribútoch. Vedľajšie postavičky sú mimoriadne podarené na čele s vtipným snehuliakom Olafom, ktorý má len jedinú chybu: príde až po 40 minútach. Je skvelý, má podarené jednovetné vtipy, sám si zaslúži extra bod. Sob Sven sa síce chová ako kôň z Na vlásku (opäť imitácia psa), ale jeho kreácia poteší. Aj čistinka trollov poteší.

Často sa tu spieva. Kvalitne a vďaka dvom princeznám dominujú duety. V detstve, dospelosti, v paláci i na cestách. Speváčky v dabingu majú čo robiť, najmä scéna stavby ľadového paláca je prvý vrchol filmu a núka silné emócie smútku i odhodlania. Duety sú pri dvojici Hans-Anna a najlepším sólistom je Olaf s ódou na leto. Piesne sú odlišné od disneyoviek 90. rokov, ale viaceré si ľahko zapamätáte.

Po vlaňajšej Legende o strážcoch je Ľadové kráľovstvo ďalším dôkazom, ako sa dá nádherne pracovať s animáciou snehu a ľadu, najmä keď jeden charakter má takmer neobmedzené možnosti elementu. Zimná paleta farieb, zasnežené scenérie alebo ľadové dotyky okamžite meniace prostredie berú znova dych. V kombinácii s dramatickou scénou (útek z paláca, tvorba nového) i dobrou kamerou dokážu byť mimoriadne pôsobivé. Pozitívne hodnotím aj 3D pre úvodnú scénu či niektoré akčné scény. Nie je tu síce toľko akcie a dynamických animácií ako pri Na vlásku, no ľadový palác i finále berú dych.

Na naše pomery sa vydaril aj relatívne náročný dabing – popri dialógoch treba veľa spievať a výsledok je dobrý. Špeciálne ocenenie patrí Mariánovi Labudovi mladšiemu za jeho sympatického Olafa, ktorý je veľmi podobný originálnemu hlasu a predsa svojský.

Ľadové kráľovstvo je nadpriemerná disneyovka, ktorá je síce dejovo prešpekulovaná a chýba jej silnejší záporák, no bohaté dianie, vtipné postavičky, kvalitné piesne a výborná animácia sú silné lákadlá pre návštevu kina.

Frozen (USA, 2013, 108 min.)
Réžia: Chris Buck, Jennifer Lee

2013-12-077.12.2013 | Michal Korec