Kino recenzia > Lásky čas
Papicha
Knives Out
Mid90s
Der goldene Handschuh

LÁSKY ČAS

Kto vám povie niečo o zmysle života? Váš kolega v pondelok ráno po ťažkom víkende, keď na vás zočí smútok na tvári? Váš kamarát, s ktorým oslávite 5. výročie svadby na dobrom ...

Kto vám povie niečo o zmysle života? Váš kolega v pondelok ráno po ťažkom víkende, keď na vás zočí smútok na tvári? Váš kamarát, s ktorým oslávite 5. výročie svadby na dobrom obede na slnečnej terase? Alebo Richard Curtis, ktorý sa odrazil od romance a natočil unikátny film o čase i láske k životu.

Na anglickom vidieku žije Tim so svojou rodinou: starostlivou matkou, bláznivou sestrou, divným strýkom a sčítaným tatkom, ktorý mu krátko po 21. narodeninách povie tajomstvo: muži v ich rodine dokážu cestovať v čase. Systém má svoje pravidlá: dá sa iba vrátiť späť do minulosti a vlastným udalostiam. Stačí málo: zavrieť sa do tmavej malej miestnosti, zavrieť oči, zovrieť päste a je tam. Úvodná prednáška o skvelej novinke nezaberá veľa času a Tim začne skúšať možnosti. Až počas leta zistí, ako systém funguje a že nie všetko mu dokáže priniesť. Príchod do Londýna a spoznanie očarujúcej Mary je ten pravý štart – Tim buduje vzťah svojsky, občas napraví chyby, ale niektoré križovatky života nevyrieši ani s unikátnou schopnosťou...

Lásky čas je iba tretí režijný počin Richarda Curtisa a bola by obrovská škoda, ak by bol posledný. Je veľmi prekvapivé sledovať, že aj po Láske nebeskej stále varíruje tému prvých stretnutí, problémov, nečakaných situácií či kľúčových momentov. No Lásky čas nie je obyčajná romanca so štipkou cestovania v čase, ako hlási plagát – pre Curtisa je tento film vlastným Stromom života, kde postupne rieši vážnejšie témy – viac ako jeden vzťah, spokojnosť so životom i plynutie času (odtiaľ trefný pôvodný názov About Time – O čase).

Pokiaľ ide iba o romancu, Curtis hrá na istotu. Vďaka hre s časom dokáže fantasticky spracovať letnú lásku do nezameniteľnej podoby – sami cítite hrdinové úspechy či sklamania. Keď ide o prvý dojem alebo úvodné stretnutie s Mary, Curtis ho servíruje na niekoľko ráz a krásne postupuje k momentu, ktorý musí hrdinovi vyjsť. Postupne prelúska ďalšie kľúčové témy vo vzťahu – spoznávanie rodičov, svadbu a príhovory na nej (mimoriadne vtipná séria) a s plnou vážnosťou už pokračuje aj ďalej, za hranicu romantickej komédie.Tam, kde Curtisove minulé príbehy končia, Lásky čas pokračuje. Aké je to stať sa otcom prvý raz? Na tvári hrdinu občas nevedno odhadnúť, či viac stratil alebo získal. Platí to aj pre rozhovory o ďalších deťoch. Silnú líniu venuje Curtis aj hrdinovej rodine či kamarátom. Kolorit života neuzatvára iba pre jeden vzťah.

Cestovanie časom je mocná zbraň na odlíšenie sa od minulých diel, a Curtis ho nezneužíva. Rýchlo prejdete kurzom z ukážky (5 minút od loga), skúšate prvé výlety. Cestovanie časom slúži v deji ako symbolika (občas aj na polhodinu vypadne) a slúži skôr ako prostriedok na vyjadrenie kľúčových tém (prvé rande, životné rozhodnutia, snaha občas niečo napraviť sebe i druhým). Nie je to hlavný ťahúň deja, ale výborne slúži na tvorbu vtipných situácií, smutných point a uvedomenie si dôležitosti prvých pokusov i neskorších poznatkov (ktoré však má iba hrdina a nie jeho okolie).

Tradične silným filmovým prostriedkom Richarda Curtisa sú absolútne vynikajúce dialógy a pointy. Toto je scenár, ktorý nemá chybu a do 123 minút napchal Curtis nielen veľa životných skúseností, ale najmä viet, ktoré sú uveriteľné a občas vedú k nezabudnuteľným situáciám. V porovnaní s týmto filmom má 80 percent ostatnej produkcie odfláknuté výmeny názorov a mrha slovami. Curtis je britský, sarkastický, poučný, trefný.

A samozrejme, je fajnšmejkr na hudbu a do svojich dvoch filmových hodín vyberá tie najlepšie piesne, ktoré môžu v danej chvíli vyniknúť. The Killers pre silvestrovskú noc alebo The Cure, Amy Winehouse a Ellie Goulding v neskorších scénach vždy pohladia dušu diváka a znalosť poslucháča.

Do dokonalosti vedie Curtis svoje najnovšie dielo aj vďaka hercom. Domhnall Glemson ťahá celý film na svojich pleciach väčšinu stopáže a je mimoriadne presvedčivý. V Rachel McAdams našiel Curtis presne tú osudovú ženu, kvôli ktorej sa oplatí prinášať obete a Margot Robbie je ideálny typ na letné pobláznenie. Aj Bill Nighy prekonáva sám seba – niekedy uberie zo svojho excentrického prejavu a je uveriteľný otec.

Pred 10 rokmi sme mnohí recenzenti robili chybu, že nám Richard Curtis naservíroval skvostný film a nedali sme mu plné hodnotenie. Tentoraz tú chybu neurobím – je to majstrovský kúsok a azda film, na ktorý budú chcieť ísť mnohé diváčky, ale viac si z neho odnesú muži. Curtis nám rozumie a ukázal to svetu naplno.

About Time (UK, 2013, 123 min.)
Réžia: Richard Curtis

2013-11-088.11.2013 | Michal Korec