SUNSET BOULEVARD

SUNSET BOULEVARD

10

Po Treťom mužovi a Hlbokom spánku z ostatných ročníkov prináša tohtoročný Projekt 100 (opäť po troch rokoch) ďalší kultový film noir (1). Sunset Blvd. od legendárneho režiséra Billyho Wildera je však notoricky známy a významný počin aj mimo noirového teritória. Vo svojej rezidencii vás víta Norma Desmond a jej komorník Max. Ráčte vstúpiť s naším hlavným hrdinom a smoliarom Joeom...

„Vy ste Norma Desmond. Hrávali ste v nemých filmoch. Zvykli ste byť veľká.“ (Joe)
„Ja som stále veľká! To filmy upadli.“ (Norma)

Po slávnom štýlovom intre, ktoré sa začína dlhou jazdou kamery po motorovej vozovke Sunset Boulevard a končí pri mieste činu - bazéne obklopenom hlúčikom novinárov a policajtov, sa flashbackom presúvame do minulosti, aby sme zistili, čo všetko tejto tragédii predchádzalo. Prihovára sa nám mŕtvola z bazénu.

„Chudák – stále chcel mať bazén. Nuž, nakoniec ho dostal, ale za trošku vysokú cenu.“ (Joe)

Hlavným hrdinom a rozprávačom príbehu je druhotriedny scenárista Joe Gillis (William Holden). O jeho scenáre nie je aktuálne záujem a k tomu je ešte po krk v dlhoch. Jedného dňa ho problémy zavedú do luxusného hollywoodskeho paláca, kde ho víta vzorný komorník Max von Mayerling (Erich von Stroheim). Joe netuší, že sa nachádza v sídle legendárnej, dnes už vyhasnutej hviezdy nemých filmov, Normy Desmond (Gloria Swanson). Tá márne sníva, že sa vráti pod svetlá reflektorov a prinavráti si zašlú slávu. Keď Norma zistí, že Joe je scenárista, prichádza s lukratívnou pracovnou ponukou na úpravu scenára jej comebackového filmu. Joe sa tejto ponuky neštíti, práve naopak, situácia mu hrá do karát. Mladík však zámožnú pani očarí natoľko, že nezostáva len pri práci na jej „návrate“. Norma si nového spoločníka začína vydržiavať až sa ho napokon rozhodne privlastniť všetkými možnými prostriedkami. Joe sa stáva jej milencom a väzňom zároveň...

Sunset boulevard Sunset boulevard

V hollywoodskom príbehu o Hollywoode účinkujú aj skutoční režiséri nemých filmov, čo dodáva nemilosrdnému portrétu „továrne na sny“ na sile. Okrem Ericha von Stroheima aj velikán Cecil B. DeMille, ktorý si v autentických priestoroch štúdia Paramount Pictures strihol sám seba. Práve od neho chce Norma, jeho niekdajšia dvorná herečka, aby s ňou nakrútil jej vysnívaný nový film. DeMille už ale nakrúca zvukové filmy a je si dobre vedomý, že Norma má svoje najlepšie roky za sebou. Jej nadšené plány vrátiť sa pred kameru berie rozpačito a rezervovane, čím v nej živí veľké nádeje na oživenie už 20 rokov stratenej kariéry.

„Bezo mňa, by žiadne štúdio Paramount nebolo.“ (Norma)

Z noirových komponentov Wilderovej klasike nechýba nič (2). V úvode sme svedkami výsledku zločinu, nasleduje retrospektívne rozprávanie sprevádzané cynickým komentárom hlavného hrdinu a zoznamujeme sa s jeho osudovou ženou. Okrem zločinu rezonuje téma odvrátenej strany ľudskej povahy: Normina chorobná posadnutosť vrátiť sa na plátno a vlastniť Joea, jeho využívanie Norminých peňazí a luxusu  či Maxovo umelé živenie jej nezmyselných nádejí. Nechýbajú prekvapivé dejové zvraty (aj navzdory prezradenému koncu) či dôležitý noirový atmosferický prvok - dážď. Film noir je najmä o atmosfére – pochmúrnej a bezvýchodiskovej – a to tu cítiť čím ďalej, tým viac. Dejová ukotvenosť prevažne v honosnom gotickom sídle podčiarkuje akúsi stiesnenosť, nemožnosť všetkých troch jeho obyvateľov vymaniť sa zo svojej pozície.

Sunset boulevard Sunset boulevard

Snímka si vyslúžila 11 nominácií na Oscara, z toho získala 3 sošky: za čiernobielu výpravu, hudbu a  scenár, ktorý Wilder napísal spolu s Charlesom Brackettom a D.M. Marshmanom Jr.. Práve ten je najväčšou zbraňou filmu. Joeov cynický a trefný voice-over je brilantný, zatína do živého; svižné dialógy zas vtipné, napínavé a vypointované. V závese za scenárom snímke dominuje nezabudnuteľná Swanson. Mrazivou zaujímavosťou je, že Normina predstaviteľka bola v 20tych rokoch skutočne veľkou hollywoodskou hviezdou (vyslúžila si dokonca prívlastok „Kráľovná nemého filmu“), no jej kariéra sa nástupom zvuku razom na dlhý čas skončila. (3) Veľký comeback zažila až s úlohou v Sunset Blvd. (1950). Jej Norma s priam hororovým pôvabom, ktorej uveríte každú chorú repliku, pohľad či gesto, je jednou z najzaujímavejších postáv kinematografie. Stelesňuje odvrátenú stranu Hollywoodu aj ľudskej nátury. (4)

„Och, zobuď sa, Norma, bolo by to, ako zabiť sa v prázdnom dome. Publikum odišlo pred 20 rokmi. Zmier sa s tým!“ (Joe)

Sunset Blvd. je povinným pozeraním pre každého cinefila. Jednak ide o jeden z vrcholov štýlu noir a jednak o skvelý film o filme. Wilderovo dielo si berie na paškál zákulisie hollywoodskeho priemyslu a servíruje hlbší pohľad na jeho zúfalú, odvrátenú stranu. Jeho temný príbeh je nadčasový a aktuálny aj dnes.

„V poriadku, pán DeMille, som pripravená na svoj detail.“ (Norma)

Sunset Boulevard (USA, 1950, 110 min.)
Réžia: Billy Wilder. Scenár: Billy Wilder, Charles Brackett, D.M. Marshman Jr. Kamera: John F. Seitz. Strih: Arthur P. Schmidt. Hudba: Franz Waxman. Hrajú: William Holden, Gloria Swanson, Erich von Stroheim, Nancy Olson, Jack Webb, Cecil B. DeMille, Hedda Hopper, Buster Keaton, H.B. Warner, Yvette Vickers a ďalší.

(1) Viac o filme noir si môžete prečítať v úvode nášho staršieho článku o Sunset Blvd. alebo v zozname TOP 10.
(2) Wilder nakrútil aj ďalšie dva mimoriadne filmy noir: Poistku smrti (Double Indemnity, 1944) a Ace in the Hole (1951).
(3) Mimochodom, fotografie v Norminom gotickom zámku sú prehľadom Swansonovho reálneho filmového života.
(4) Veľmi podobnú postavu si v dráme What Ever Happened To Baby Jane? z roku 1962 zahrala aj Bette Davis. Jej Baby Jane bola zázračné dieťa a so svojím rozkošným spevácko-tanečným číslom si získala davy. Neskôr bola jej sláva zatienená hereckým úspechom sestry až sa z nej napokon stala psychicky vyšinutá troska utápajúca sa v alkohole a nezmyselných snoch o návrate na pódium.

autor Michal Šmajda 26.10.2013
10
9..