PERCY JACKSON: MORE OBLÚD

PERCY JACKSON: MORE OBLÚD

5.0

Pred tromi rokmi sa okolo gréckej mytológie točilo viacero filmov a s celkom prekvapujúcim výsledkom: Percy Jackson sa dal pozerať skôr ako konvertovaná 3D mizéria Súboja titanov. Každý film získal dvojku: Hnev titanov dopadol vlani sotva priemerne a Percy Jackson pokračuje tiež slabšie ako prvý diel. S málinko menším rozpočtom, novým režisérom, ale stále sľubnou náplňou. A žiaľ, českým dabingom.

Poloboh Percy Jackson sa po prvom dobrodružstve snaží žiť nový život, ale už nebude nikdy nič ako predtým. Čoraz častejšie sa utieka do Tábora polokrvných, kde žijú jemu podobní ľudia. Lenže deň pred štartom prázdnin začne nová séria problémov a nadprirodzených javov: ľudožrúti, zmiznutie kamaráta, hrozí aj zničenie Tábora. Na pozadí diania je snaha o prebudenie jedného z pôvodných Titanov, čo by mohol zmeniť aj bohov a polobohov na smrteľníkov. Percy a jeho priatelia sa tak vydávajú na novú výpravu, tento raz za Zlatým rúnom, ktoré by sa malo nachádzať niekde okolo Bermudského trojuholníka...

Hoci kolega Vlado Kurek nad prvým Percym zlomil palicu a uštedril mu málo bodov, osobne ho beriem ako ľahko nadpriemernú tínendžerskú zábavu, ktorá preniesla mýty a legendy gréckeho pôvodu do dnešného civilného sveta. Narába s nimi občas ľahostajne, možno neokrôchane, ale nie nezábavne. Séria stále ponúka napríklad sympatických hercov, s ktorými ste ochotní ísť na výlet a vidieť známe prvky v nových situáciách. Akurát nám starnú rýchlejšie ako by predloha chcela – viac ako trojročný odstup je na nich cítiť a je dosť ťažké predstaviť si, že rovnaká skupina by teoreticky dotiahla do konca aspoň päťdielnu hlavnú sériu.

Percy Jackson: More oblúd Percy Jackson: More oblúd

Pokračovanie má oproti prvému dielu prekvapivo redší scenár, čo nie je dobrá vizitka, lebo sme už ukrátení o prvotné čaro série: predstavovanie postáv, odhaľovanie nadprirodzených schopností, stmeľovanie partie či fungovanie polobohov. V dvojke sa vydá partia tínendžerských hrdinov do sveta a čakajú ich síce zaujímavé momenty, ale ich hustota nie je vysoká a postavy či dejové momenty také zaujímavé ako pri štarte. Medúza či hydra sú síce nahradené novými príšerami, ale tie sa len občas môžu rovnať akcii z minulého dielu.

Formát dobrodružstva ostáva veľmi podobný: mytologické prvky sa vŕšia jeden za druhým, občas postavia logiku naruby, ale veríte im; v Bermudskom trojuholníku či súboji s morskou príšerou sa fantázii medze nekladú. Hrdinom sa podaria niektoré kroky náhodou, inokedy prídu nečakané postavy. Ak sa nedeje niečo veľkolepé, príbeh skĺzne do sterilného módu. Keď príde šanca ukázať triky, súboje a kus fantázie, opäť sa rozbehne. Tempo je v poriadku, akurát niektorým scénam chýba trošku energie a nezaškodilo by viac pátosu.

Filmu viac sedí napätie, akcia a trikové momenty, väčšina rozpočtu padla očividne týmto smerom a nie na hercov či režiséra, ktorý sa snaží čo najlepšie dať dokopy túto adaptáciu, no stále mu ostáva priemerná. Iste, trikári mu veľmi pomohli – vďaka občas temnejšej výprave a dobrým akčným momentom (aj keď zväčša prebraný, neoriginálnym) sa máte na čo pozerať. Akciu zvláda Thor Freudenthal solídne, hoci doteraz točil komédie ako Hotel pre psov. Pri stopáži 106 minút a 90-miliónovom rozpočte sa máte na čo pozerať.

Ani pokojnejšie scény nevyšumia úplne do prázdna, z knihy sa do filmu prepašovali niektoré dobré dialógy a scenáristi fajn rozpísali aj trojicu hlavných postáv. Je tu i náznak romance, tvorcovia sa jej ale nevenujú v dostatočnom množstve. Čo je rozhodne škoda, minimálne dvaja hlavní herci (Logan Lerman a Alexandra Daddario) by ju bez problémov utiahli. Mierne okresaný rozpočet očividne zosekal zvučné mená v castingu, dostal sa sem iba Stanley Tucci na pár scénok, no kaliber typu Pierce Brosnan chýba.

K premietaniu v našich kinách treba dodať, že 3D je občas zbytočné a najmä v tmavých scénach funguje iba čiastočne a český dabing je jedným slovom zlo. Je to pádny dôvod, prečo ubrať filmu celý bod a skončí na hranici priemeru. Je to trochu škoda, na Percyho Jacksona som sa celkom tešil a v origináli môže byť iba trochu slabší ako jednotka. Séria má ešte potenciál, no paradoxne by bolo treba jej knihy asi spájať a celé dianie zhutniť. Päť plus tri knihy vydajú na pár dobrých filmov, no chce to pevnejšiu ruku.

Percy Jackson: Sea of Monsters (USA, 2013, 106 min.)
Réžia: Thor Freudenthal

autor Michal Korec 16.8.2013