DRSŇAČKY

DRSŇAČKY

6.0

Spojiť Sandru Bullock a Melissu McCarthy do jedného celku bola otázka času vďaka základniam fanúšikov. McCarthy je na vlne úspechu už dva roky a Sandra Bullock kedysi utiahla dva filmy s Miss špeciálny agent, o vyšetrovaní a humore počas neho čosi vie. Vzhľadom na obsadenie Melissy však bolo jasné, že táto komédia rýchlo vystrelí do iného rajónu a svoju známku 15+ si zaslúži.

Agentka FBI Sarah Ashburn si predstavovala svoj kariérny rast jasne: bude makať na veľkých prípadoch a čím viac ich zvládne, tým skôr príde povýšenie. Lenže teraz sa ocitla na území Bostonu, kde má pomôcť riešiť zapeklitý prípad sériových vrážd. Hoci by najradšej zvolila taktiku sólového vyšetrovania, dostane aj lokálnu parťáčku – Shannon Mullins sa zo svojho dištriktu nehne, kým nemusí a je to tvrdá baba, ktorá ani neváhala zatknúť svojho brata, čím si zaslúžila dešpekt svojej rodiny. To je ich spoločná vlastnosť: nikto ich nemá rád, málokto ocení ich prácu – a teraz musia spoločne zamakať na prípade. Každá by ho radšej zvládla sama, no tento protivník musia zdolať spoločníčky: s premyslenou taktikou i veľkou svojráznou hubou.

Drsňačky Drsňačky

Drsňačky sú variácia na akčnú buddy komédiu, pričom sa podobne ako Dámska jazda pred dvomi rokmi snažia zobrať osvedčený žáner a navešať naň zástupkyne opačného pohlavia. Nie je to vôbec zlý nápad, keď sa podarila jedna obmena, môže teoreticky vypáliť dobre aj druhá. Scenáristi si však neustrážili niekoľko atribútov: v prvom rade pretiahli stopáž, lebo na 117 minút tu rozhodne nie je veľa základnej zápletky a jej vypĺňanie vedľajšími líniami funguje striedavo. Prvá polhodinka by sa dala pokojne zostrihať na polovicu a druhá tretina celého filmu obsahuje viac hlušiny ako iné letné blockbustre, ktoré atakajú 140 minút.

Drsňačky Drsňačky

No Paul Feig si očividne nevšímal ani nožničky v strižni pri jednotlivých scenách, pretože z nich silno cítiť ako sa dve herečky snažili hrať na improvizačnú istotu v snahe, že najlepšie vtipy prídu len tak sami od seba. Nie je to úplne tak – výsledkom toho sú dlhé dialógy, kde sa nadáva viac ako vo filme Kevina Smitha, no tie nemajú príliš veľký zmysel s výnimkou útočenia na rekordný počet F-slovíčok v jednom filme. Nie, nemám nič proti vulgárnemu humoru, ale ako už Smith či Tarantino ukázali, musí mať aj dobrý kontext.

Humor je totiž dvojaký: dialógový, kde sa hrdinky snažia predbehnúť druhú v hláškach a situačný. Sandre Bullock idú viac neľahké situácie, kde sa na staré kolená (aj keď sa to pri dámach nepatrí - o chvíľu oslávi 50!) snaží hrať na mladú devu, má všetko pod kontrolou. Melissa McCarthy ťahá pozornosť na nevymáchanú hubu a absurdné pointy. Keďsi občas vymenia roly, je to iba slabší pokus, každú poznáte inak. A ich chémia dostane zabrať, no vyvinie sa dobre. Hoci stále akoby platilo, že každá je silnejšia individualita ako polovica páru.

Drsňačky majú malú šancu prekvapiť: herečky hrajú čo treba, variácia na buddy žáner vychádza spolovice. Nadpriemer ťahajú film viaceré svetlé momenty. V tej záplave sa nájdu výborné trefné hlášky parodujúce žáner za posledných 20-30 rokov a miestami majú napísané hrdinky skvelé situácie, z ktorých sa vedie zaujímavo vymotať. Hoci občas cítite, že sa film vlečie, hneď na to vás klincuje dobrým gagom. Akciuv celej stopáži očakávajte iba sporadicky, viac sa kecá, strieľa sa len občas.

Pátranie, hašterenie i humorsú tak celkom predvídateľné vlastnosti Drsňačiek. K hereckým výkonom nietčo dodať – sú adekvátne. Osobne si myslím, že Drsňačky to nebudú mať u nás ľahké: dialógy sú príliš rýchle i samoúčelne vulgárne, ale občas majú výbornú pointu. Je na vás, či ste pripravení ísť do ženskej akčnej komédie, kde sa nedočkáte veľa prekvapení. Je to solídna letná zábava; ale veľkú dieru do žánru dámy nespravili.

The Heat (USA, 2013, 117 min.)
Réžia: Paul Feig

autor Michal Korec 4.8.2013