STÁŽISTI

STÁŽISTI

6.0

Pred ôsmimi rokmi chodili po svadbách a opaľovali družičky. Teraz sa rozhodli loviť humor v oblasti IT a vydali sa do Google. Nebolo to ich dobrovoľné rozhodnutie. Išli na večeru s dobrým kamošom vypiť si dobrý bourbon a predať mu hodinky, no zistili, že ich firma bola zrušená. A na druhý deň prišli o flek. Hľadali celý deň i celú noc, až dostali nápad, že skúsia šťastie v biznise, ktorý teraz fičí – a dostali sa najprv k pohovoru a neskôr k stáži v Google. Okolo nich 20-roční šprti a snaživci, potreba vytvoriť skvelý tím, pretože iba taký dostane na konci leta vytúžený flek v tejto firme. Billy a Nick sa musia snažiť naplno, aby využili svoje doterajšie i nové skúsenosti a nesklamali najmä sami seba.

Stážisti majú rozhodne zaujímavý nápad a s obsadením Vinca Vaughna a Owena Wilsona získali jasnú zábezpeku, že švanda a chémia medzi dvomi hlavnými hercami bude fungovať. To je pravda, väčšinu času dokazujú Wilson s Vaughnom, že ich párovanie má stále zmysel, majú odlišný štýl humoru, hrajú tradične svojské postavy a dokážu sa povadiť na každej hovadinke. V iných filmoch by si aj vystačili sami, no teraz Vaughn dostal námet konfrontovať ich s iným prostredím i generáciou.

Nová komédia dáva dva prísľuby: cez starých bardov vám urobí exkurziu do útrobia Google a vďaka nim sa môžete chechtať na generačnom rozdiele. Hoci Google hrá prominentnú a silnú vedľajšiu rolu, budete prekvapení, že vaše znalosti zdrojových kódov i základov tej firmy nemusia byť vôbec hlboké. Toto nie je komédia iba pre fanúšikov značky a do vtipov sa dostane len trocha IT sféry a známe reálie ako voľné pracovné prostredie, campus i pár kancelárskych priestorov. Nedá sa povedať, že potenciál Google nebol využitý naplno, skôr naopak, scenáristi príliš rýchlo zistili, že veľa typických vtipov ani v tejto firme nevymyslia a zo sľubného námetu musia odbočiť do osvedčených línií žánru.

Stážisti Stážisti

Necelá hodinka na začiatku filmu sa trápi odchodom chlapíkov z práce, starými vtipmi na tému akí sme starí, nič moc vedľajším džobom Nicka a až pri pohovore sa vtipnosť začne lámať. I potom sa objavia niektoré naťahované vtipy (film by si zaslúžil o 15 minút menej), ale už si zvyknete na dabing (distribútor ho zvolil, pretože titulky by boli príliš rýchle, čo dáva pri niektorých scénach zmysel).

Po príchode do Google a načrtnutí pár schém (outsideri, línia s fešnou manažérkou) sa začne súťaž. Nie nepodobná ako v Príšerkách, takže pár divákov pocíti déja vu v zápolení outsiderov. No netreba ju podceniť, vtedy sa začne tlačiť do popredia generačná časť, ktorá má postupne navrch. Nesúrodý tím stačí vyvenčiť z campusu do poriadne nastrihanej scény v tanečnom klube a už je film živší, zábavnejší. Starí bardi začnú novej generácii dávať rady ako na ženy alebo ako si užiť život tam v skutočnosti, za hranicami uhlopriečky smartfónu či monitoru.

Je to práve stret generácii, ktorý napokon dáva šťavu a vytvára zo Stážistov celkom dobrý feel-good letný film. Generácia 20-ročných vidí svet čiernobielo, neverí si, trestá sa či predstiera nezáujem alebo potláča emócie, zatiaľ čo dvaja borci, čo zažili pád do nižších sfér, si ďalej užívajú a rozdávajú múdra. Táto séria scén (obohatená aj o jedno rande naruby) v druhej polovici posúva hodnotenie nahor, lebo Vaughn i Wilson žmýkajú zo svojich postáv všetko: ich silné i slabé vlastnosti i vlastnú reflexiu. Stále sa však s nimi ráta do finálnych úloh, kde sa môže potvrdiť, že iba teoretické poznatky nemusia stačiť a dve šikovné huby dokážu zažiariť práve v momente, keď mladí zlyhávajú.

Stážisti Stážisti

Hoci znie zvláštne, že film pôsobí lepšie vo vážnejších momentoch ako naťahovaných vtipoch. Ľahko ho možno zobrať ako generačné porovnanie, ale vhodne podávané. Určite pôsobí lepšie ako snaha mať trojminútovú scénu s prostým preloženým vtipom či opakované narážky na Flashdance. Hlavné duo Vaughn-Wilson sa snaží ťahať film väčšinu času, ale dobre im sekundujú vedľajšie postavy ako Dylan O’Brien i Rose Byrne. Český dabing nás zrejme ochudobnil o pár vtipov, ale napokon sa dá zvládnuť.

Stážisti ako komédia neexcelujú naplno, Družičky II sa nekonajú a na celé dve hodiny bol námet príliš jednoduchý. Rozšírenie o generačné vtipy i tipy ho však posúvajú z priemernej komédie o bod vyššie – a možno aj preto je fajn ho vidieť old-school štýlom na plátne kina a nie monitore či displeji tabletu.

The Internship (USA, 2013, 119 min.)
Réžia: Shawn Levy. Hrajú: Vince Vaughn, Owen Wilson, Josh Gad, Rose Byrne, John Goodman

autor Michal Korec 15.7.2013