METEORA

METEORA

7.0

Druhý autorský film mladého Gréka Spirosa Stathoulopoulosa v nemecko-grécko-francúzskej koprodukcii nesie názov Meteora. Tak sa volajú ortodoxné grécke kláštory postavené na neprístupných skalách – čo najbližšie k Bohu a čo najďalej od všetkého svetského. No i do takýchto duchovných končín zavíta nežiadúci jav – láska. Medzi mladým mníchom Theodorom z jedného kláštora a mníškou Uraniou z toho oproti stojaceho leží ťažké duchovné bremeno a obaja sa v tejto lyrickej snímke snažia nájsť tú správnu cestu k Bohu, hoci sú zmietaní „nečistou“ vzájomnou náklonnosťou...

Stathoulopoulos vystaval svoj minimalistický príbeh dvoch kláštorných bytostí s nevídaným citom pre zasadenie drobnej romance do majestátnej, no bezútešnej, prírody kdesi na pomyselnom konci sveta. Nešetrí na dlhých statických záberoch, kde sa v tichu kláštora odohrávajú precízne mĺkve modlitby, pradávne rituály smerujúce k pochopeniu Boha i k odolávaniu pokušenia. Svoje rozprávanie osviežuje animovanými sekvenciami, ktorými dáva priestor fantázii a rozvíja možné následky správania sa oboch protagonistov.

Meteora Meteora

Uzavretosť kláštorných komunít režisér podčiarkuje krkolomným prístupom z duchovných príbytkov dolu medzi zopár malostatkárov, úzko spätých s pôdou a chovaným dobytkom. Tam sa odohrávajú jednoduché úkony nutné k prežitiu a Theodoros rád trávi čas s jedným z roľníkov pri počúvaní jeho píšťalky. Živelné zápasenie o holú existenciu mu je predsa len bližšie než neosobné rutinné obracanie sa k Bohu. Silnejšou v krehkom zväzku je Urania, ktorá ani vo výsostne intímnej chvíli si nezloží z hlavy mníšsku šatku.

Meteora Meteora

Meteora nekompromisne skúma odveký rozkol duchovného asketického rozjímania a tak potrebnej bežnej medziľudskej blízkosti dvoch ľudí opačného pohlavia. Slová ako „zúfalstvo“ či „sloboda“ vkladá do Theodorových a Uraniiných úst s pachuťou smiechu cez slzy, kde ani Boh nedokáže ukázať správnu cestu. Ide o jemný lyrizovaný výsmech upnutej mníšskej morálky s jej kamennou uzavretosťou medzi múrmi kláštora.

Meteóra (Grécko, 2013, 82 min.)
Réžia: Spiros Stathoulopoulos. Hrajú: Theo Alexander, Tamila Koulieva-Karantinaki

autor Zuzana Ondrišová 27.6.2013