PODFUKÁRI

PODFUKÁRI

9.0

Keď sa v letnej sezóne objaví áčkový film bez číslovky, máte dôvod na radosť. Ak je skvelo urobený, nemali by ste ho vynechať. Podfukári prinášajú zručne natočený triler plný trikov a akcie.

Štyria kúzelníčkovia sa pretĺkajú životom a zrazu dostanú záhadnú magickú kartu. O pár dní sa zídú v jednom apartmáne. Mladík, čo chce mať všetko pod kontrolou. Jeho bývalá asistentka. Chlapík, čo číta myšlienky. Nádejný remeselník, čo sa dostane všade. O necelý rok predvádzajú veľké šou, kde zväčša hrajú rolu veľké peniaze. Nedávno v Las Vegas teleportovali chlapíka z Nevady do Francúzska a zmocnil sa v trezore viac ako troch miliónov eur. A to má byť iba prvé dejstvo. Na stope kúzelníkov je FBI, Interpol, chlapík čo skúma kúzla a chcú ich dostať pred ďalším aktom...

Podfukári sa vyznačujú skvelým tempom. Celých 115 minút sa na vás valia triky, mágia, odhaľovanie a ďalšie zauzľovanie zápletky. Autori vložili do deja osem postáv, pričom štyria mágovia sú na jednej strane a ostatní majú rozličné vystúpenia, že si nemôžete byť istí, kto stojí za celým dianím. Akú rolu hrá Morgan Freeman? A Michael Caine pri vystúpeniach? Blondínka z Interpolu, ktorá sa hodí viac do kanclu ako do terénu? No tejto partičke sa dostanete pod kožu rýchlo a obľúbite si ich okamžite. Intro v podobe predstavenia postáv či prvá scéna každej z nich je perfektne zosnovaná.

Podfukári Podfukári

Toto je dynamický triler ako remeň a dočkáte sa veľkej šou – už v prvom dejstve je vidieť, že autori ju radi predvedú za rytmu dunivej hudby a presného strihu. Ale neboja sa ani čo-to prezradiť. Našťastie nie všetko, len máličko, aby ste sa mohli dostať s hrdinami do ďalšieho dejstva. Aj s ostatnými, ktorí bývajú väčšinou krok-dva vzad, hoci si sami myslia, že sa už sa môžu dostať do vedenia.

Táto hra na mačku a myš sa neodohráva iba medzi kúzelníkmi a FBI+Interpolom. Vedľajší herci sa pridávajú do akcie, každý môže mať niečo spoločné s hlavnou zápletkou, ale hoci za tým všetkým stojí asi jeden veľký majstrovský plán, autori odmietajú načrtnúť, čo by to mohlo byť. Samozrejme, film musí prísť do konca a ukázať pointu, čo je patová situácia. Na jednej strane chcete vedieť, čo sa deje a kto to vymyslel – na druhej strane by ste radšej ostali v sladkom nevedomí. Je to jeden z mála filmov, ktoré sledujete, podvedome tipujete, čo sa stane v ďalšej scéne a kto môže byť hlavný činiteľ, ale väčšinou budete mimo. Znamenito fungujú aj slepé cestičky a falošné pointy.

Podfukári Podfukári

Keďže réžiu dostal Louis Leterrier, dočkáme sa popri kúzelníckych trikov aj poctivých akčných scén. Bitky, prenasledovania, automobilové naháňačky a neraz prepojene do trojitej scény. Fungujú, vhodne dopĺňajú kúzelnícke vystúpenia a držia vás v strehu. Minimálne naháňačka v New Yorku sa môže smelo postaviť akčným scénam letných hitov (a nie je zbytočne prepálená) a bitka v apartmáne je takmer invenčná vďaka použitým zbraniam.

Herecké výkoný sú na vysokej úrovni, pričom hlavná štvorica funguje výborne v trojúlohe šoumenov, citlivých hrdinov a nositeľov humoru. Morgan Freeman je mentor a hľadač, Michael Caine si konečne strihol po čase výraznejšiu úlohu, Mark Ruffalo je správne snaživý a Mélanie Laurent treba oceniť, lebo sa už vymanila zo silnej roly v Nehanebných bastardoch. Zišiel sa tu vskutku špičkový ansámbl.

Podfukári sú dôkaz, že letný blockbuster môže byť nenápadný, dynamický a pomerne inteligentný i svieži. Budete sa baviť viac ako pri májových peckách, necháte sa ošáliť a držať palce až do konca, také skvelé triky si pripravilo hlavné kvarteto. Vďaka za ne, táto letná sezóna má grády!

Now You See Me (USA, 2013, 116 min.)
Réžia: Louis Leterrier. Hrajú: Jesse Eisenberg, Mélanie Laurent, Mark Ruffalo, Morgan Freeman, Isla Fisher, Woody Harrelson

autor Michal Korec 13.6.2013